• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403022417807
  • خبرنگار : 30189

مراسم متفاوت شاهنامه‌خوانی در موزه ملی

مراسم متفاوت شاهنامه‌خوانی در موزه ملی

شاهنامه‌خوانی به زبان‌های کردی، ترکی، فارسی و پارسی دری به همراه مروری بر کاوش‌های باستان‌شناسی توس، همزمان با بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی به همت معاونت میراث ‌فرهنگی کشور و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با همکاری اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی و موزه ملی ایران سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

این برنامه با اجرای زنده شاهنامه‌خوانی توسط استاد کوروش اسدپور در تالار همایش‌های موزه ملی ایران همراه خواهد بود.

در بخش افتتاحیه مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که با پخش نماهنگ شاهنامه کردی همراه است، مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه و جبرئیل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران نیز سخنرانی می‌کنند.

حکمت‌الله ملاصالحی ـ باستان‌شناس پیشکسوت و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ـ موضوع «ایران چگونه ماند؟» را به بحث می‌گذارد، آزاده حیدرپور عضو هیأت علمی پژوهشگاه به بیان «روایت گردآفرید و سهراب» می‌پردازد، علیرضا قیامتی عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مشهد «آیین شهریاری در شاهنامه» را بررسی می‌کند، محمدرضا معجونی به نقالی و شاهنامه‌خوانی ترکی می‌پردازد، نجیب بارور شاعر پنجشیری با موضوع «پاره‌های یک تن: شعرخوانی» سخن می‌گوید، عسکر موسوی پژوهشگر پیشین دانشگاه آکسفورد و مشاور پیشین وزیر علوم افغانستان عنوان «زمین و زمانه شاهنامه» را به بحث خواهد گذاشت، منوچهر فراویس، نویسنده و مدیر نشر زریاب به طرح موضوع «ستیز با میراث‌فردوسی در ایران شرقی» می‌پردازد و استاد رجبعلی لباف خانیکی سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی توس به مروری بر کاوش‌های باستان‌شناسی در توس خواهد پرداخت.

در پایان این مراسم، که با پخش نماهنگ پارسی دری همراه است کتابهای «پس از فردوسی جلد دوم»، «شاهنامه و هویت ملی جلد نخست» و «داستان‌های شاهنامه به نثر روان» رونمایی و شاهنامه‌خوانی کودکان به سرپرستی الهه تاجیک از کانون پرورش فکری کودک و نوجوان انجام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha