• سه‌شنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 95110503195
  • منبع : نمایندگی یزد

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی قوه قضاییه:

پیشگیری از وقوع جرم باید اولویت اول دستگاه‌ها باشد

پیشگیری از وقوع جرم باید اولویت اول دستگاه‌ها باشد

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: وقوع جرائم و آمار پرونده‌ها راه را بر حرکت پرشتاب کشور در جهت تحقق آرمان‌های نظام و انقلاب بسته و از این رو پیشگیری از وقوع جرم باید اولویت اول همه دستگاه‌ها باشد.

به گزارش ایسنا، علیرضا ساوری در سفر به یزد اظهار کرد: جنایت و افزایش جرم یک چالش جدی جهانی است که در سال‌های آتی، مجموعه کشورها با آن مواجه خواهند بود و برای مقابله با این چالش جدی باید تدبیر و اقدام عاجل صورت گیرد.

وی با بیان اینکه انجام فعل یا ترک فعلی که قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده است به عنوان ساده‌ترین تعریف جرم تلقی می‌شود، اظهار کرد: تاکنون یک هزار و 980 عنوان مجرمانه از مجموعه قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی استخراج شده که با تصویب هر قانون جدید به نوعی به این عناوین اضافه شده و پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده ایران بیش از دو هزار و 100 عنوان مجرمانه در قوانین و مقررات خود داشته باشد.

ساوری به ورود حدود  15 میلیون پرونده به قوه قضاییه اشاره کرد و ادامه داد: نیازمند تدابیر و اقدامات عاجل در خصوص پیشگیری از وقوع جرم و کاهش روند جرائم و آسیب‌ها در کشور هستیم.

وی انگیزه را گام اول از شکل‌گیری فرایند جرم ذکر کرد و افزود: فردی که انگیزه جرم دارد در گام دوم درصدد دسترسی به ابزار و فرصت ارتکاب جرم است و اگر انگیزه شکل گرفت و ابزار هم فراهم بود، جرم محقق خواهد شد.

این مقام قضایی، «انگیزه»، «ابزار و فرصت ارتکاب» و «موقعیت و محیط» را سه ضلع مثلث جرم اعلام و بیان کرد: فرصت را همواره مالباخته و بزه دیده در اختیار مجرم قرار می‌دهد و متناسب با فرایند جرم‌، پیشگیری نیز فرایندی است و باید با پیشگیری از انگیزه ارتکاب جرم، پیشگیری از دسترسی مجرم به ابزار و فرصت و برهم زدن موقعیت و محیط جرم، پیشگیری نهایی از وقوع جرم را محقق کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: 22 سازمان، ارگان و نهاد در امر پیشگیری از وقوع جرم، وظیفه مستقیم دارند و با انجام اقدامات مداخله‌ای سعی می‌کنند اضلاع مثلث جرم را از بین ببرند.

وی موضوع برهم زدن موقعیت و محیط جرم را از موضوعات اصلی پیشگیری وضعی دانست و تاکید کرد: مناطق بی‌دفاع شهری، مناطق متروک و رها شده اعم از دولتی و غیردولتی و حاشیه شهرها از مهم‌ترین محیط‌های جرم هستند.

ساوری در پایان هرگونه موفقیت در اجرای برنامه‌ها در حوزه پیشگیری‌های وضعی را نیازمند اقدامات ترکیبی، تلفیقی و توأمان در حوزه‌های پیشگیری فرهنگی - اجتماعی، وضعی - امنیتی - انتظامی و پیشگیری‌های حقوقی و قضایی از طریق انجام مداخلات برای از بین بردن اضلاع مثلث جرم اعلام کرد و گفت:  بدون هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها و همراه سازی و همسوسازی ظرفیت‌های موجود نمی‌توان به مقصود رسید؛ چرا که بهره‌گیری از ظرفیت تمامی دستگاه‌های حاکمیتی و مشارکت‌های مردمی، جزء موضوعات اصلی و مهم در موفقیت در این حوزه محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha