/داستان آريان؛ گربه‌ي دو رگه/ نام ايران در نمايشگاه خودرو فرانكفورت پشت ابرهاي بي‌برنامگي

پژو آريان در نمايشگاه خودرو فرانكفورت به عنوان خودرويي كه حاصل كار مشترك دو شركت، يكي در شرق وديگري در غرب بوده ، گربه دو رگه نام گرفته كه مورد توجه خبرنگاران واقع شده است، اما توجه خبرنگاران به پژو 206 جديد بيشتر از اين جهت است كه با سياه نمايي كه از ايران در دنيا صورت گرفته، برخي باور نمي كردند كه اين خودرو در ايران توليد مي شود. البته در غرفه پژو نيز اشاره‌اي به نام ايران نشده و فقط در صورت مراجعه خبرنگاران وجويا شدن محل توليد خودرو، آنها با اكراه نام ايران را مي برند. ضمن اين كه مكان پژو آريان نيز در بدترين نقطه غرفه پژو است.

به گزارش خبرنگار صنعت خودرو ايسنا اعزامي به فرانكفورت؛ با وجود آن كه طبق معمول، خودروسازان داخلي بي توجه به نشان دادن پيشرفت‌هاي خود در بزرگترين نمايشگاه خودروي جهان شركت نكرده اند، اما اسم محصول مشترك، نام ايران را به گوش خبرنگاران رسانده است.

اين خبرنگاران كه بيشتر نام ايران را با كلاماتي همچون تروريسم، محور شرارت مسائل هسته اي و ناقض حقوق بشر شنيده‌اند، نمي توانستنند باور كنند كه يكي از اصلي ترين محصولات كارخانه خودروسازي پژو، محصول مشتركي با ايران باشد. برخي از اين خبرنگاران هنوز هم فكر مي كنند در ايران مردم همچنان با شتر رفت و آمد مي‌كنند !

طراحي خودرو، پروسه عجيب و بسيار پيچيده اي است؛ پروسه اي كه هم اكنون سر نخ آن در دست بازاريابان و تحليلگران بازار خودرو است و آنها هستنند كه به طراحان، روش طراحي خودرو را ديكته مي‌كنند. طراحي يك خودروي كامل هم اكنون حدود يك ميليارد دلار هزينه دربر دارد؛ تغير شكل خودرو نيز حداقل 50 ميليون دلار هزينه دارد و در صورتي كه اين هزينه سنگين به نتيجه نرسد، تقريبا مي توان گفت يك شركت تا لبه تيز ورشكستگي پيش رفته است.

طراحي پژو 206 صندوقدار نيز از اين قاعده مستثني نيست. بازار خودروي 10 تا 15 ميليون توماني حداقل 200 هزار دستگاه در ايران تقاضا دارد و پژو 206 صندوقدار نيز در اين بازه قيمتي قرار مي گيرد، اما آن چه طراحي پژو 206 عادي را در ايران با استقبال مواجه كرده، طراحي زيباي اين خودرو است كه از گربه در حال حمله اقتباس شده، اما آن چه از اقبال اين خودرو كم كرده و بسياري را از خريد آن منصرف مي‌كند، نبود جاي كافي در قسمت سرنشيان عقب و نداشتن صندوق است. اين خودرو براي خانواده‌هاي اروپايي كه معمولا كم جمعيت هستنند، طراحي شده نه براي ايران؛ اما پژو 206 صندوقدار تا حدودي اين مشكلات را بر طرف كرده است تا بتواند از نفوذ رقيبان پژو در بازار ايران ممانعت كند.

در اين مدل، چراغهاي عقب از مدل هاچ بك قابل تشخيص است و در گلگير انحنا دارد. طراحي پشت اين خودرو نيز از مدل ‌607 الهام گرفته شده است. طول اين خودرو ‌4.188 و عرض آن ‌1.655 و فاصله محورها در اين مدل ‌2.442 است.

در مقايسه با مدل‌هاي هاچ بك سه و پنج در، افزايش طول اين خودرو به مقدار ‌353 ميلي‌متر به دليل افزودن صندوق در عقب آن است كه از ‌608 ميليمتر به ‌961 ميليمتر افزايش يافته است.

اين خودرو تاييد مي‌كند كه تغيير دادن يك مدل هاچ بك به خودروي سواري بدون تغيير در شكل ظاهري و زيبايي آن تا چه اندازه مشكل است.

پژو 206 صندوقدار بر روي پلات‌فورم 206 با موتور TU5 و با قدرت موتور 110 اسب بخار عرضه خواهد شد. توليد آزمايشي اين خودرو آغاز شده و تا آذر ماه وارد بازار خواهد شد. هنوز به درستي قيمت اين خودرو مشخص نيست، اما به نظر مي‌رسد كه گران‌تر از تيپ 5 پژو 206 در ايران باشد؛ البته با ورود ال -90 احتمالا قيمت اين خودرو كاهش خواهد يافت.

داستان تولد پژو آريان از طرحي به نام نيو پيكان آغاز شد. خودرو NP يا پيكان جديد كه در مركز تحقيقات ايران خودرو به انتهاي مراحل طراحي رسيده بود، قرار بود جايگزين پيكان شود؛ اما اين پروژه در نهايت متوقف شد.

اين خودرو قرار بود با آرم اسب يا همان «سمند» با قيمت بين 6 تا 8 ميليون وارد بازار شود، اما به دلايلي كه درباره آن ايران خودرو هيچ گاه توضيحي نداد، پروژه متوقف شد.

كاتوزيان، نماينده كنوني مجلس، يكي از مديران اين پروژه بود كه ال -90 را عامل توقف پروژه نيو پيكان مي‌داند، اما هيچ گاه از پژو آريان جايگزين نيو پيكان انتقاد نكرد.

يكي از مديران سابق مركز تحقيقات ايران خودرو در رابطه با پروژه ساخت پژو آريان مي‌گويد: با بودجه‌اي كه ايران خودرو در اين زمينه اختصاص داده بود، در حال طراحي خودرويي بر روي پلات فورم 206 بوديم، به طوري كه قسمت جلو و عقب خودرو كامل تغيير يافته بود.شركت ايتال‌ ديزاين هم يك خودروي گلي پيكان جديد را ساخته بود، اما ناگهان پژو متوجه شد و با پروژه مخالفت كرد، و لي چند ماه بعد اين شركت كه به هيچ نحوي با ايران خودرو كنار نمي‌آمد، در واكنش به پروژه ال-90 رنو در هراس از دست دادن بازار ايران ، طرح پژو 206 آريان را به ايراني ها ارئه داد.

درباره اين اتفاقات عده‌اي گفتنند كه اين خودرو با هزينه 275 ميليون يورويي طي 48 ماه عملياتي مي‌شود، حال آن كه 206 صندوقدار (آريان) كه جايگزين اين پروژه شده با 75 ميليون يورو به نتيجه مي‌رسد و اين يكي از دلايل جايگزيني اين دو پروژه بوده است. از سوي ديگر شركت پژو نيز اعلام كرده بود كه حاضر نيست پلات فورم 206 را در اختيار ايران قرار دهد، اما سرانجام در پروژه 206 صندوقدار با اين موضوع موافقت كرد.

منطقي، مدير عامل ايران خودرو، اين طرح را در راستاي ادغام هاي جهاني مي داندكه از طريق آن صادرات براي صنعت خودروي ايران هموار مي شود. طبق گفته وي، اين خودرو در شبكه جهاني پژو به 39 كشور صادر خواهد شد.

به گزارش ايسنا؛ اين براي اولين بار است كه شركت پژو در مراسم پرده‌برداري از اين خودرو در نمايشگاه بين‌الملي از شريك ايراني خود نام برده است و پژو در دومين روز نمايشگاه اعلام كرد كه اين خودرو محصول مشترك پژو و ايران خودرو است، ولي در روزهاي ديگر هيچ نشاني از نام ايران در نمايشگاه نبود.

درست است كه براي اولين بار نام ايران با پژو 206 سدان در بزرگترين نمايشگاه خودرو جهان شنيده شد، اما شركت‌هاي خودروسازي ايراني همچنان با بي‌برنامگي در نمايشگاه، بي‌غرفه بودند. شركت پژو نيز در غرفه خود به غير از روز دوم نامي از ايران نبرد. پس نبايد انتظار داشت وقتي خودمان در نمايشگاه شركت‌نمي‌كنيم، شركت هاي خارجي مانند پژو برايمان تبليغ كنند. 

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۹ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8406-11177
  • خبرنگار :