• جمعه / ۲۲ مهر ۱۳۸۴ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8407-09714

/پشت پرده توليد «پيكان جديد»/ دبيرانجمن خودروسازان هشدار داد: جريانات شخصي- سياسي صنايع‌خوردوسازي را با بحران مواجه كرده‌اند

/پشت پرده توليد «پيكان جديد»/ 
دبيرانجمن خودروسازان هشدار داد:
جريانات شخصي- سياسي صنايع‌خوردوسازي را با بحران مواجه كرده‌اند

«طرح پيكان جديد كه هيچ توجيه اقتصادي ندارد، حاصل فشار قوه مقننه بر بنگاه‌هاي اقتصادي است.»

داوود ميرخاني رشتي ـ دبير انجمن خودروسازان ـ در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت خودروي ايسنا، با بيان اين مطلب افزود:« جريانات شخصي - سياسي هم‌اكنون باعث به وجود آمدن بحران‌ اقتصادي در صنايع خودروسازي شده و يكي از اين تاثيرات نيز در ساخت پيكان جديد و توليد پلات‌فرم‌ ملي براساس پلات‌فرم پژو 206 نمايان شده است.»

وي، بحث طراحي پيكان جديد را ناشي از عوامل شخصي - سياسي دانست و گفت:« متاسفانه صنعت و اقتصاد ايران دچار سياست زدگي شده است.»

دبير انجمن خودروسازان با انتقاد از فشاريكي از نمايندگان مجلس بر دولت توضيح داد:« تنها 40 درصد سهام خودروسازان در اختيار دولت و سازمان گسترش است و بقيه آن متعلق به افراد حقيقي، حقوقي و سازمان تامين اجتماعي و صندوق بازنشستگي و ساير بنگاه‌هاي عمومي است.»

وي با طرح اين سوال كه درصورت ضررهاي ميلياردي طرح پيكان جديد، آيا سازمان گسترش و دولت حاضرند خسارت را به سهامداران پرداخت كنند؟ گفت:« برخي جريانات سياسي، ايران خودرو را مجبور كرده‌اند كه اين پروژه را 18 ماهه اجرايي كند. برخي احساس مي‌كنند كه پس از 18 ماه كار در صنعت خودرو پدرخوانده صنعت خودرو هستند و مي‌توانند از پشت پرده همه چيز را هدايت كنند؛ در حالي كه به نظر من اگر اين پروژه با شكست روبرو شود، مدير عامل ايران خودرو بايد شهامت به خرج داده و استعفا كند.»

وي ادامه داد:« ‌ايران خودرو به دليل اين كه مي‌داند پروژه توجيه اقتصادي ندارد، نمي‌خواهد آن را به مرحله اجرا برساند، اما به دليل فشار مجلس به دولت درحال پيگيري اين پروژه است.»

وي، درباره واكنش پژو نيز گفت:« به نظر من پژو به دليل اين كه بازار خود را در برابر رنو در خطر مي‌بيند، با گرفتن پول كلان از ايران خودرو به اين كار راضي مي‌شود و از ايران خودرو شكايت نمي‌كند، ولي مسئله مهم اين است كه برخي فكر مي‌كنند هنوز دهه 60 است كه به كارخانه‌ها بگويند چه چيزي و در چه تيراژي توليد كنند. خوب است كه آقايان نگاهي به شركت پروتن مالزي بيندازند كه با وجود حمايت20 ساله ماهاتيرمحمد (نخست وزير مالزي) بالاخره مجبور شد كه همكاري با شركت فولكس واگن را بپذيرد.»

وي با تاكيد بر اين كه آقاي حداد عادل در خصوص فشار برخي نمايندگان به بنگاه‌هاي اقتصادي بايد پاسخگو باشد، افزود:«  تيراژ پيكان جديد به دليل رقابت شديد در اين قسمت بازار كم خواهد بود. هم‌اكنون بيش از 200 ميليارد تومان بايد براي طراحي اين پيكان جديد سرمايه‌گذاري شود و موتور ملي نيز 100 ميليارد تومان هزينه داشته است؛ حال اگر اين هزينه براساس وام پنج ساله با سود 20 درصد باشد، رقم آن به بيش از 600 ميليارد تومان مي‌رسد كه اگر پيكان جديد ظرف 5 سال  در تيراژ يك ميليون دستگاه نيز توليد شود، فقط هزينه طراحي آن براي هر خودرو بيش از 600 هزار تومان تمام مي‌شود. اين اعداد سبب مي‌شود كه قيمت خودرو بالا رود و طرح نيز همانند سمند كه قرار بود جايگزين پيكان شود، با شكست روبرو شود. ايران خودرو هنوز كمر خود را از بار سنگين سرمايه‌گذاري 300 ميليارد توماني براي سمند راست نكرده است.» 

وي با بيان اين كه ايجاد هويت مستقل براي پژو آريان به منزله اجراي پروژه پيكان جديد است، افزود:« شركت پژو فقط در صورت دريافت حق ليسانس كلان، به صدور مجوز استفاده از پلات‌فرم 206 رضايت خواهد داد.»

دبير انجمن خودرو سازان ايران تاكيد كرد:« مساله ديگر در زمينه ايجاد هويت مستقل براي پژو آريان در پروژه پيكان جديد، هزينه هنگفت بازاريابي و ايجاد شبكه خدمات پس از فروش در هريك از كشورهاي هدف صادراتي است، مگر اين كه پژو موافقت كند در مقابل دريافت درصدي از مبلغ فروش هر خودرو، شبكه فروش و خدمات پس از فروش خودرا در اختيار ايران خودرو قرار دهد. بديهي است چنانچه نظر هر يك يا گروهي از نمايندگان مجلس در صحن علني به تصويب رسيده و تبديل به قانون شود، همه مي‌گويند سمعتا و طاعتا.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha