پروژه پيكان جديد (نيوپيكان) كه در گذشته در ايران خودرو پيگيري مي شد، به دلايل نامعلوم با تغيير نام به اسم پروژه X11 درحال پيگيري است.
دكتر كاتوزيان، نائب رييس كمسيون صنايع و معادن مجلس در اين باره به خبرنگار ايسنا گفت : پروژه پيكان جديد هم اكنون در ايران خودرو در حال بررسي است، اما گمان نميكنم اراده چنين كاري در اين شركت وجود داشته باشد. در اين زمينه بايد روحيه طراحي خودرو كه در ايران خودرو از بين رفته است، دوباره زنده شود.
به گزارش خبرنگار صنعت خودروي ايسنا؛ انتشار خبر مربوط به توليد پيكان جديد كه روز شنبه (9 مهرماه) بر روي خروجي ايسنا قرار گرفت، با تكذيبهاي شتابزده كه دربخشهاي خبري صداوسيما و به ويژه بخش خبري 20:30 كه علاقه زيادي به پخش بيمنبع و تكذيب بامنبع اخبار ايسنا دارد، مواجه شد. اين درحالي بود كه يك روز پس از اين تكذيبها كه صحت اصل خبر زا زير سوال ميبرد، نمابر ارسالي ايران خودرو حاكي از آن بود كه فقط نام پيكان جديد به خودرو X11 تغيير كرده است.
نكته جالب تكذيب خبر ايسنا از سوي صدا و سيما اين بود كه هنوز هيچ جوابي از سوي ايران خودرو به منبع اصلي درج خبر يعني خبرگزاري دانشجويان ايران ارسال نشده بود.
يك روز بعد، بيانيه اي از سوي ايران خودرو منتشر شد كه نشان مي داد اين خبر كذب نيست، بلكه فقط به دلايل نامعلومي نام نيوپيكان به X11 تغيير يافته است.
در اين بيانيه آمده است:« بررسي امكان سنجي فني و اقتصادي پروژه توليد خودرو با برند ملي موسوم به X11، در گروه صنعتي ايران خودرو آغاز شده كه نتايج اين امكانسنجي تا هشت هفته آينده مشخص شده و به اطلاع افكار عمومي خواهد رسيد.»
بر اساس اين بيانيه، در اين رابطه يك مقام مسوول درباره پروژه X11 گفت:« پس از انجام مطالعات امكانسنجي فني و اقتصادي، اطلاعات دقيق را منتشر خواهيم كرد.»
اين درحالي است كه دكتر منوچهر منطقي، مدير عامل ايران خودرو، اواخر شهريور ماه در مراسم رونمايي از پژو 206 آريان وعده كرده بود كه طي 18 ماه آينده يك خودرو با برند ملي در گروه صنعتي ايران خودرو طراحي و ساخته خواهد شد.
به گزارش ايسنا؛ پروژه نيو پيكان با تغييرات 30 درصدي در پلات فورم پژو 206 در حال پيگيري است و فقط نام اين خودرو به X11 تغيير يافته است.
در مراسم پرده برداري پژو 206 سدان كه در ايران با نام آريان شناخته مي شود، وزير صنايع خواستار ايجاد يك هويت مستقل براي اين خودرو شده بود.
خبرنگار ايسنا درحاشيه جلسه انجمن قطعهسازان كه تعداد زيادي از مديران صنعت خودرو حضور داشتنند، از يكي از مديران ايران خودرو درباره اين خودرو سوال كرده بود.
وي گفت: شركت ايرانخودرو با اطلاعات بدست آورده از پلاتفورم پژو 206 در پروژه پژو آريان، قصد دارد پلاتفورم ملي را با ايجاد تغييرات 30درصدي در پلاتفورم خودروي پژو 206و نصب موتور سوم خانواده موتور ملي با ظرفيت 1.4 ليتر توليد كند. همچنين برنامههاي توليد پيكان جديد (نيو پيكان)، همزمان به صورت توليد مشترك در ايران و چين انجام خواهد شد.
هزينه طراحي اين خودرو 160 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است؛ ضمن اين كه قيمت هدف براي پيكان جديد حدود هشت ميليون تومان تعيين شده كه تا اسفند سال 86 به توليد انبوه ميرسد.
به گزارش ايسنا؛ طراحي پيكان جديد در شركت ايران خودرو به سال 1380 باز ميگردد كه در آن سال، اين خودرو با كمك مراكز طراحي ايتاليا و بدون هماهنگي با پژو طراحي شده بود و قرار بود جايگزين پيكان شود. بر اساس اين طرح، جلو و عقب پژو 206 تغيير شكل يافته، ولي اتاق و پلات فورم آن چندان تغييري نكرده بود.
محاسبات پيكان جديد توسط شركت اداك در آلمان انجام شد و اين در شرايطي بود كه اين طرح 250 ميليارد تومان هزينه داشت، اما شركت پژو با اين طرح مخالفت كرد و حاضر نبود هيچ امتيازي به طرف ايراني واگذار كند، اما پس از امضاي قرارداد ال -90 ، مسولان پژو خواستار امضاي قرارداد پژو 206 صندقدار و دادن امتيازات جديد به طرف ايراني خود شدند. حال به نظر ميرسد كه ايران خودرو پس از توليد آريان قصد دارد با اعمال 30 درصد تغييرات در طرح قديمي پروژه، پيكان جديد را توليد كند.
اما دليل تغيير برنامه پروژه پيكان جديد هنوز مشخص نيست؛ البته برخي عنوان ميكنند كه مردم با شنيدن چنين نامي فكر مي كنند كه دوباره از بسياري از قطعات پيكان در اين خودرو استفاده شده يا موتور پيكان قرار است دوباره بر روي پژو 206 قرار گيرد و به همين دليل برخي از مديران نمي خواهند نام پيكان در يك محصول جديد تكرار شود.
انتهاي پيام