یک گرافیست :

«برخی جشنواره‌ها برای استفاده‌های تبلیغاتی برگزار می‌شوند»

فرزاد ادیبی دلیل بی‌اعتبار شدن جشنواره‌های اصلی و دوسالانه‌های تجسمی را ورود سیاست‌زدگی به این حوزه دانست.

فرزاد ادیبی دلیل بی‌اعتبار شدن جشنواره‌های اصلی و دوسالانه‌های تجسمی را ورود سیاست‌زدگی به این حوزه دانست.

این گرافیست در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌های تجسمی در این سال‌ها بی‌تأثیر نبوده اما آنچه که اهمیت دارد چگونه حرکت کردن و برگزار کردن این جشنواره‌هاست. البته برخی از جشنواره‌های هستند که ممکن است از سوی دولت یا گروه جوان جویای نامی برگزار شوند و با هدف اصلی برگزاری جشنواره‌های تجسمی فاصله داشته باشند.

او افزود: معمولا جشنواره‌های تجسمی به دو بخش تقسیم می‌شوند، بخش اول جشنواره‌های هدفمندی هستند که ریشه زمانی دارند مثل دوسالانه‌ها، چگونگی برگزاری، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری این جشنواره‌ها دارای قاعده‌ی مشخصی است اما جشنواره‌های دیگری هستند که متاسفانه برای استفاده‌های تبلیغاتی برگزار می‌شوند و به صورت قارچ‌گونه رشد می‌کنند.

این هنرمند همچنین عنوان کرد: ریشه‌دارترین نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها در دنیا زمان و مکان مشخصی دارند ولی سیاست‌زدگی در فرهنگ و هنر کشور ما باعث شد زمان و مکان برگزاری چنین جشنواره‌هایی در ایران با مشکل روبرو شود. این اتفاق به رسمیت و اعتبار این جشنواره‌ها لطمه زیادی زد.

ادیبی در ادامه با اشاره به تغییر دولت گفت: اکنون که دولت تغییر کرده و شعار دولت فرهنگی این است که فرهنگ را به اهلش بسپارند،‌ انتظار داریم این مسئله جدی گرفته شود. دولت در عین اینکه می‌تواند حمایت بی‌دریغی از جشنواره‌ها و دوسالانه‌ها داشته باشد، بدون در خدمت گرفتن آن‌ها برای اهداف سیاسی، اجازه بدهد که برگزارکنندگان شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ها براساس خط‌ مشی اصلی جشنواره‌ها باشد.

او ادامه داد:‌ شاید این مورد از معدود مواردی باشد که خواستار برگشت به عقب باشیم. اگر دولت جدید هنر کند و وضعیت فرهنگ و هنر را در کشور به سال‌هایی برگرداند که کارها به اهلش سپرده می‌شد، انتظار بزرگی برای ما و اتفاق کوچکی برای دولتمردان خواهد بود.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۸ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92060804800
  • خبرنگار :