احمد نادعلیان مشکل اصلی جشنوارههای هنرهای تجسمی را یک وجهی بودن و برخورد شعاری با آنها دانست.
این هنرمند محیطی در گفتوگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهی برگزاری جشنوارههای تجسمی در کشور اظهار کرد: تعدد جشنوارهها و نمایشگاههای هنرهای تجسمی به خودی خود و با هدف توجه و رشد هنر، اتفاق خوبی است. در بسیاری از کشورهای جهان نظیر ژاپن و کره، تکثر جشنوارههای هنری امری عادی محسوب میشود و در تقویم هنری، آنها جایگاه خاص خود را دارد.
او افزود: تکثر جشنوارههای هنری، به خصوص در چند سال اخیر با مشکل یک وجهی بودن مواجه بوده است و توجهی به بار هنری آنها نمیشود. در عمدهی جشنوارههایی که برای آنها هزینه میشود و مربوط به مناسبتهای ارزشی و مسائل مذهبی هستند، کارهایی ارائه میشود که دارای بعد ارزشی مربوط به موضوع جشنواره نیستند و حتی گاهی آثاری ارائه میشود که اصلا ربطی به جشنوارهی مورد نظر ندارند.
نادعلیان همچنین به مشکل اینگونه جشنوارهها اشاره کرد و گفت: متاسفانه با این نوع جشنوارهها به صورت شعاری برخورد میشود. از طرف دیگر به دلیل کمبود فستیوالهای مناسب کارهایی در جشنوارهها ارائه میشود که با روح هنری و موضوعی آن جشنواره سنخیتی ندارند.
او ادامه داد: در پوستر برخی از جشنوارهها شاهد تصویر لوگوهایی هستیم که نشان از حمایت نهادها و سازمانهای مختلف از برگزاری آن جشنواره دارد، ولی با این حال نحوهی برگزاری این جشنوارهها به حدی غیرحرفهای و نازل است که حتی در طراحی پوستر جشنواره هم هیچ دقت و ظرافت هنری دیده نمیشود.
این هنرمند دربارهی آثار ارائه شده در جشنوارهها عنوان کرد: در جشنوارههایی مثل جشنوارهی هنرهای تجسمی فجر که رویدادی معاصر است، انتظار میرود آثار نو و تازهای از هنرمندان به نمایش دربیاید و داوری شود، اما گاهی کمبود شرکت کنندهها و بیکیفیتی آثار ارائه شده باعث میشود از کارهای آرشیوی در این رویدادها استفاده شود.
نادعلیان همچنین خاطرنشان کرد: به اعتقاد من راهحل راهبردی در مورد این جشنوارهها درونی شدن آنها توسط خود هنرمندان است. در غیر این صورت جشنوارههایی از این دست نه با هنر اسلامی و عرفانی ما سازگار خواهند بود و نه شاهد شکلگیری و جمعآوری آثار هنری هنرمندان معاصر خواهیم بود.
انتهای پیام
نظرات