• یکشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92060301357

«جشنواره‌هایی برای تمام فصول»

نادعلیان: مشکل برخی جشنواره‌های هنری برخورد شعاری با آن‌هاست

نادعلیان: مشکل برخی جشنواره‌های هنری برخورد شعاری با آن‌هاست

احمد نادعلیان مشکل اصلی جشنواره‌های هنرهای تجسمی را یک وجهی بودن و برخورد شعاری با آن‌ها دانست.

احمد نادعلیان مشکل اصلی جشنواره‌های هنرهای تجسمی را یک وجهی بودن و برخورد شعاری با آن‌ها دانست.

این هنرمند محیطی در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی برگزاری جشنواره‌های تجسمی در کشور اظهار کرد: تعدد جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی به خودی خود و با هدف توجه و رشد هنر، اتفاق خوبی است. در بسیاری از کشورهای جهان نظیر ژاپن و کره، تکثر جشنواره‌های هنری امری عادی محسوب می‌شود و در تقویم هنری، آن‌ها جایگاه خاص خود را دارد.

او افزود: تکثر جشنواره‌های هنری، به خصوص در چند سال اخیر با مشکل یک وجهی بودن مواجه بوده است و توجهی به بار هنری آن‌ها نمی‌شود. در عمده‌ی جشنواره‌هایی که برای آن‌ها هزینه می‌شود و مربوط به مناسبت‌های ارزشی و مسائل مذهبی هستند، کارهایی ارائه می‌شود که دارای بعد ارزشی مربوط به موضوع جشنواره نیستند و حتی گاهی آثاری ارائه می‌شود که اصلا ربطی به جشنواره‌ی مورد نظر ندارند.

نادعلیان همچنین به مشکل این‌گونه جشنواره‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه با این نوع جشنواره‌ها به صورت شعاری برخورد می‌شود. از طرف دیگر به دلیل کمبود فستیوال‌های مناسب کارهایی در جشنواره‌ها ارائه می‌شود که با روح هنری و موضوعی آن جشنواره سنخیتی ندارند.

او ادامه داد: در پوستر برخی از جشنواره‌ها شاهد تصویر لوگوهایی هستیم که نشان از حمایت نهادها و سازمان‌های مختلف از برگزاری آن جشنواره دارد، ولی با این حال نحوه‌ی برگزاری این جشنواره‌ها به حدی غیرحرفه‌ای و نازل است که حتی در طراحی پوستر جشنواره هم هیچ دقت و ظرافت هنری دیده نمی‌شود.

این هنرمند درباره‌ی آثار ارائه شده در جشنواره‌ها عنوان کرد: در جشنواره‌هایی مثل جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر که رویدادی معاصر است، انتظار می‌رود آثار نو و تازه‌ای از هنرمندان به نمایش دربیاید و داوری شود، اما گاهی کمبود شرکت کننده‌ها و بی‌کیفیتی آثار ارائه شده باعث می‌شود از کارهای آرشیوی در این رویدادها استفاده شود.

نادعلیان همچنین خاطرنشان کرد: به اعتقاد من راه‌حل راهبردی در مورد این جشنواره‌ها درونی شدن آن‌ها توسط خود هنرمندان است. در غیر این صورت جشنواره‌هایی از این دست نه با هنر اسلامی و عرفانی ما سازگار خواهند بود و نه شاهد شکل‌گیری و جمع‌آوری آثار هنری هنرمندان معاصر خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha