• دوشنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92052111405

«جشنواره‌هایی برای تمام فصول»

قباد شیوا: تعدد جشنواره‌های بی‌کیفیت به نفع هنر کشور نیست

قباد شیوا: تعدد جشنواره‌های بی‌کیفیت به نفع هنر کشور نیست

قباد شیوا با انتقاد از تعدد جشنواره‌های تجسمی گفت: چنین جشنواره‌هایی که فاقد خاصیت هنری هستند به فرهنگ و هنر کشور کمکی نخواهند کرد.

قباد شیوا با انتقاد از تعدد جشنواره‌های تجسمی گفت: چنین جشنواره‌هایی که فاقد خاصیت هنری هستند به فرهنگ و هنر کشور کمکی نخواهند کرد.

این طراح و گرافیست در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با انتقاد از تعدد جشنواره‌های تجسمی، گفت: امروز خیابان‌ها و معابر پر شده از فراخوان جشنواره‌هایی که به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شوند اما فاقد خاصیت هنری هستند. طبیعی است که برگزاری این جشنواره‌ها کمکی به هنر و فرهنگ مردم کشور نخواهد کرد و تنها تبدیل به عادت غلطی شده که مدیران ما دچارش شده‌اند.

او افزود: به اعتقاد من اگر چند جشنواره‌ی محدود در نظر گرفته شده و برای برگزاری آن‌ها از پیش برنامه‌ریزی شود، نتیجه‌ی بهتری حاصل می‌شود. هزینه‌های گزافی که بابت برگزاری جشنواره‌های متعدد در طول سال خرج می‌شود اگر به همین چند جشنواره‌ی محدود اختصاص پیدا کند، می‌توانیم شاهد برگزاری جشنواره‌هایی با سطح کیفی بالا باشیم.

این طراح ادامه داد: کم شدن تعداد جشنواره‌ها، توجه بیشتر به کیفیت آثار و اطلاع رسانی درست در سطح ملی و بین‌المللی به هنرمندان این فرصت را می‌دهد تا کارهای نو و خلاقانه‌ای را به جشنواره‌ها بفرستند که این مسئله در بهتر شدن وضعیت هنر کشور موثر خواهد بود.

شیوا همچنین عنوان کرد: به نمایش گذاشتن آثار هنری خوب در جشنواره‌ها علاوه‌بر تاثیر بر مردم، هنرمندان را نیز راغب می‌کند که آثار هنری شاخص خود را به این جشنواره‌ها بیاورند. این اتفاق منجر به بالا رفتن کیفیت جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها می‌شود و مخاطبان بیشتری را برای بازدید از آن‌ها جذب می‌کند.

این گرافیست در ادامه به بی‌برنامگی و نبود نظم در برگزاری برخی جشنواره‌های مهم اشاره و اظهار کرد: برگزار نشدن و تعویق در برگزاری دوسالانه‌های تجسمی نیز از دیگر مواردی است که در تضعیف حوزه‌ی هنرهای تجسمی موثر بوده است. جشنواره‌ی بین‌المللی پوستر تهران و بینال گرافیک دو موردی هستند که به دلیل مدیریت غلط مدیران هنری در برگزاری با مشکل مواجه شدند.

او ادامه داد: در همه جای دنیا رسم بر این است که بینالی که هشت دوره اتفاق بیفتد، اهمیت بین‌المللی و رسمیت خاصی پیدا می‌کند. در کشور ما با وجود هنرمندان مطرحی که کارهای هنری شاخص ارائه می‌کنند، بی‌نظمی و تاخیر در برگزاری بینال‌ها اهمیت آن‌ها را از بین می‌برد و هنرمندان را برای حضور در چنین عرصه‌هایی دلسرد می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha