ابراهیم حقیقی نبود صلاحیت در مدیران هنری، جهت برگزاری منظم دوسالانههای تجسمی را دلیل بیاعتمادی داوران خارجی به جشنوارههای هنرهای تجسمی ایرانی دانست.
این هنرمند گرافیست در گفتوگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهی وضعیت نمایشگاههای حوزهی تجسمی گفت: برپایی نمایشگاههای مختلف هنری در طول سال در گالریها بسیار خوب است. تا 40 سال پیش شاید در کشور تنها پنج یا شش گالری بیشتر نبود، اما امروز حداقل 40 گالری فعال وجود دارد که کارهای مختلفی را از هنرمندان به نمایش میگذارند، و در فروش آثار هم بسیار موفق عمل میکنند.
او دربارهی تاخیر در برگزاری دوسالانههای هنرهای تجسمی گفت: وقفهی 10 ساله در برگزاری این دو سالانهها نشان دهندهی این است که برگزارکنندگان آن نتوانستهاند درست عمل کنند. این مسئله منجر به بیاعتمادی شرکت کنندگان و داوران خارجی میشود. همچنین پرداختن به همهی آثار هنرهای تجسمی در 10 سال اخیر غیرممکن است.
این گرافیست عنوان کرد: پیش از این در دوسالانهها شاهد حضور حداقل 30 مهمان خارجی بودیم و این استقبال بسیار قابل توجه بود، اما در حال حاضر وقتی برای داوران خارجی ایمیل میفرستیم که برای شرکت و داوری در جشنوارهها حضور داشته باشند، جوابی دریافت نمیکنیم.
حقیقی افزود: اینگونه وقفهها بیانگر این است که مدیران ما مدیریتی بدون برنامه دارند و در انجام کارها از متخصصان این حوزه مشاوره نمیگیرند. البته منصوب کردن مدیرانی که سابقهی هنری ندارند و در این زمینه بیتجربهاند در این روند تاثیرگذار بوده است.
او در ادامه دربارهی برگزاری جشنوارهها و کمک آن به اعتلای هنر اظهار کرد: به اعتقاد من برگزاری مناسب و بهتر بینالها و جشنوارههای حوزهی تجسمی میتواند موثر باشد. این جشنوارهها محلی هستند برای محک خوردن هنرمندان. در بیشتر کشورهای دنیا موزههایی از آثار تجسمی ازجمله مجسمه، نقاشی و گرافیک برای نقد و بررسی این آثار وجود دارد، اما متاسفانه در کشور ما به این مسئله توجهی نمیشود. ما هیچ موزه تخصصی دایمی برای دیدن یا بررسی و تحقیق آثار گذشته نداریم.
حقیقی افزود: یکی از موفقترین کارهایی که با حمایت شهرداری در چند سال اخیر انجام شده، برگزاری مرتب سمپوزیوم مجسمهسازی است. در طی چهار سال برگزاری این سمپوزیوم شاهد استقبال خوبی از طرف هنرمندان و داوران خارجی بودهایم و امیدوارم که این روند در آینده ادامه داشته باشد.
انتهای پیام
نظرات