• چهارشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92052312821

سطح برگزاری جشنواره‌ها نیاز به بازنگری اساسی دارد

سطح برگزاری جشنواره‌ها نیاز به بازنگری اساسی دارد

ایرج اسکندری معتقد است سطح برگزاری جشنواره‌های هنرهای تجسمی نیاز به بازنگری اساسی دارد.

ایرج اسکندری معتقد است سطح برگزاری جشنواره‌های هنرهای تجسمی نیاز به بازنگری اساسی دارد.

این هنرمند نقاش در گفت‌و‌گو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: سطح برخی از جشنواره‌ها از سطح هنرمندان حرفه‌ای تنزل پیدا کرده و بسیاری از آن‌ها در حد هنرجویی و دانشجویی برگزار می‌شوند.

با این حساب فضایی که هنرمند را برای شرکت در جشنواره‌ها ترغیب کند وجود ندارد و جای آن‌ها در بسیاری از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها خالی است.

او افزود: جشنواره‌ها و دوسالانه‌هایی که بین سال‌های 70 تا 80 برگزار می‌شد، بسیار پربار بودند. هنرمندان ما نیز تلاش می‌کردند، در آن‌ها حضور داشته باشند اما از دهه‌80 که محوریت این جشنواره‌ها تغییر کرد، باعث شد، هنرمندان خودشان را کنار بکشنند و ترجیح بدهند که به صورت مستقل کار کنند.

این طراح و نقاش همچنین با تأکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌ها در کشور گفت: برگزاری جشنواره‌ها قاعدتا در تقویت کسانی که کار هنری می‌کنند، مؤثر است. این رویدادها به ارزیابی هنر ایرانی و شرکت‌کنندگان آن‌ها کمک می‌کند به خصوص برگزاری دوسالانه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است که نباید نادیده گرفته شود.

اسکندری ادامه داد: اگر برگزاری این جشنواره‌ها و دوسالانه‌ها از حمایت دولت برخوردار باشد و اجرای آن برعهده‌ی انجمن‌ها قرار بگیرد قاعدتا موفق‌تر عمل خواهد کرد. نقش دولت در این زمینه به عنوان ناظر و حامی به عنوان کادر اجرایی انجمن‌ها می‌تواند در رسیدن به هدف اصلی برگزاری آن‌ها که اعتلای هنر است بیانجامد.

این استاد دانشگاه همچنین به فضای جدید پیش رو اشاره و اظهار کرد: امیدواریم در دولت جدید فضایی ایجاد شود که برگزاری جشنواره‌ها و دوسالانه‌های اصلی ادامه پیدا کند و دست‌اندرکاران این حوزه یک بازنگری اساسی هم در زمینه‌ی سطح شرکت‌کنندگان و هم مشوق‌های حضور آن‌ها در جشنواره‌ها صورت بگیرد. این بازنگری‌ها اگر هدف‌دار و اساسی باشد قاعدتا سطح جشنواره‌ها تغییر خواهد کرد.

او ادامه داد: برگزاری این جشنواره‌ها در سال‌های اخیر به صورت وظیفه‌ای برای مدیران مسؤول در وزارت‌خانه درآمده است. با توجه به بودجه‌ای که برای برگزاری این جشنواره‌ها در نظر گرفته می‌شود بهتر است کارگروهی تشکیل شود تا گزارشی از وضعیت آن‌ها ارائه شود. این گزارش می‌تواند نشان دهنده‌ی این مسئله باشد که اولا این جشنواره‌ها تا چه میزان از کیفیت لازم برخوردار بوده و در ثانی آیا توانسته به رشد هنرهای تجسمی کمک کند یا خیر؟

اسکندری در پایان خاطر نشان کرد: قرار نیست کسی هنرمند را هدایت کند. اگر فضایی برای هنرمند ایجاد کنند که با فراغ بال کار خودش را کند و رشدش را بکند قطعا شاهد برگزاری جشنواره‌هایی با کیفیت و مؤثر در رشد هنرهای تجسمی کشور خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha