• یکشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400011506095
  • خبرنگار : 71477

خشمگین از اختلاس‌ها، و نگران از کرونا؛

بلغاری‌ها پای صندوق‌های رای رفتند

بلغاری‌ها پای صندوق‌های رای رفتند

مردم بلغارستان امروز (یکشنبه) در انتخابات پارلمانی شرکت می‌کنند تا تصمیم بگیرند که آیا علی‌رغم نگرانی‌ها نسبت به اختلاس‌ها در فقیرترین کشور اتحادیه اروپا نخست وزیر دیرینه این کشور باز هم برای یک دوره چهار ساله دیگر در راس امور باقی خواهد ماند یا خیر.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حزب راست میانه بویکو بوریسوف، نخست وزیر بلغارستان موسوم به گرب (GERB) با کسب ۲۸ الی ۲۹ درصد آرا مجددا بزرگ‌ترین حزب خواهد بود اما اکثریت را از دست خواهد داد و احتمالا برای تشکیل یک ائتلاف باثبات در یک پارلمان شکننده‌تر تقلا خواهد کرد.

این به نوبه خود می‌تواند توانایی بلغارستان را برای بهره برداری موثر از وام بازسازی ۷۵۰ میلیارد یورویی (۸۸۴ میلیارد دلاری) اتحادیه اروپا برای کمک به بازسازی اقتصاد آسیب دیده‌اش پس از پاندمی کرونا، مختل کند.

بوریسوف ۶۱ ساله که از سال ۲۰۰۹ میلادی بدون وقفه در راس دولت بوده، تلاش کرده تا موفقیت خود را در به روز رسانی زیرساخت‌های بلغارستان در جریان کمپینی که در بحبوحه شیوع ویروس کرونا برگزار شد، به نمایش بگذارد.

بوریسوف در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: ما پایه و اساس باثباتی ساخته‌ایم که برمبنای آن کشور می‌تواند بیش از پیش توسعه یابد. بازگرداندن بلغارستان به مسیر رشد اقتصادی در سال جاری میلادی هدف اصلی ماست.

بیش از ۶.۷ میلیون بلغاری واجد شرایط شرکت در این انتخابات هستند اما کارشناسان نظرسنجی به خاطر نگرانی های رای‌دهندگان نسبت به ویروس کرونا و توزیع کند واکسن کووید ۱۹ انتظار مشارکت کمتری را دارند.

دولت بوریسوف بر افزایش ۳۶ درصدی میانگین حقوق ماهیانه بلغاری‌ها نظارت داشته، بدهی عمومی را پایین نگه داشته و ورود بلغارستان به "اتاق انتظار" برای پیوستن به یورو را تضمین کرده است.

اما ناکامی‌اش در مقابله با فساد بومی و اصلاح یک دستگاه قضایی مستعد اختلاس باعث به خیابان آمدن هزاران معترض به مدت چندین ماه در سال ۲۰۲۰ شد.

حزب "سوسیالیست‌ها" که اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون بلغارستان محسوب می‌شود با شعار انتخاباتی احیای اعتماد به نهادهای دولتی و کاهش فقر به میدان آمده اما با توجه به اختلافات داخلی و ظهور احزاب ضد اختلاس کوچک‌تر با مشکل روبرو شده است و انتظار می‌رود تنها ۲۰ الی ۲۲ درصد از آرا را به دست آورد.

پایگاه‌های رای گیری ساعت هفت صبح امروز به وقت محلی آغاز به کار کرده و ساعت ۲۰ تعطیل خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha