• یکشنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400012211436
  • خبرنگار : 71402

در پی اعتراضات خونین، بنین رئیس‌جمهوری جدید انتخاب می‌کند

در پی اعتراضات خونین، بنین رئیس‌جمهوری جدید انتخاب می‌کند

پس از چند هفته اعتراضات مرگبار علیه پاتریس تالون، رئیس‌جمهوری کنونی بنین، مردم این کشور آفریقایی امروز (یکشنبه) برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری که قویا انتظار می‌رود تالون برای بار دوم پیروز آن باشد، به پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پاتریس تالون، مولتی میلیاردری که در دوران رهبری خود رشد اقتصادی قدرتمندی را رقم زد، از طرف مخالفانش به تضعیف جایگاه بنین به عنوان یکی از باثبات‌ترین دموکراسی‌های غرب آفریقا متهم می‌شود.

اعتراضات این هفته در چندین شهر بنین به خشونت کشیده شد. روز پنج‌شنبه چندین تن از مردم در تیراندازی‌های شهر بانته در مرکز بنین کشته شدند. در جریان این حوادث، نیروهای امنیتی به سمت معترضان شلیک کردند و شهردار بانته در گفت‌وگو با یک رادیو محلی این خبر را تایید کرد اما به تعداد کشته‌شدگان اشاره‌ای نداشت.

در شهر کوتونو، پایتخت اقتصادی بنین مردم نگران خشونت در روز انتخابات هستند. یک دانشجو گفت: تحولات چند روز گذشته مرا ترسانده است. ترجیح می‌دهم احتیاط کنم.

یکی از شکایت‌های معترضان از پاتریس تالون به وعده انتخاباتی او در سال ۲۰۱۶ مرتبط است که گفته بود تنها یک دوره رئیس‌جمهوری بنین می‌شود. علاوه بر این، او تغییراتی را در قوانین انتخاباتی ایجاد کرد که به گفته خودش با هدف ساده‌سازی نهادهای دولتی پرزحمت بوده است.

در عمل اما این اصلاحات موجب شد تا کل پارلمان به کنترل هواداران تالون درآید و مخالفان سرشناس بنین از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری محروم شوند.

دیده‌بان دموکراسی آمریکا تحت عنوان "خانه آزادی" سال گذشته در رتبه‌بندی سالانه خودش جایگاه بنین را از "آزاد" به "تا حدودی آزاد" تقلیل درجه داد.

پاتریس تالون در انتخابات امروز عملا با دو نامزد اپوزیسیون شناخته نشده روبروست که یکی پیشتر وزیر بود و دیگری از سیاستمداران قدیمی است. بسیاری از رهبران اپوزیسیون سرشناس بنین امسال با اتهاماتی مرتبط با تروریسم بازداشت شدند. تالون اقدام دولتش در هدف گرفتن چهره‌های اپوزیسیون را رد می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha