• چهارشنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400012514203
  • خبرنگار : 71415

لندن: برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای ما تحت تاثیر برنامه کلاهک جدید آمریکا نیست

لندن: برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای ما تحت تاثیر برنامه کلاهک جدید آمریکا نیست

یک مقام وزارت دفاع انگلیس گفت، برنامه این کشور برای افزایش دادن ذخیره کلاهکهای هسته‌ای خود چنانچه آمریکا به لغو برنامه‌اش در قبال یک کلاهک هسته‌ای جدید پرتابی از زیردریایی بپردازد تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

به گزاش ایسنا، به نقل از پایگاه دیفنس نیوز، انگوس لپسلی، مدیر کل مسائل بین‌المللی و استراتژی در وزارت دفاع انگلیس در جریان مراسمی که با میزبانی مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی برگزار شد، اظهار کرد: تعداد کلاهکهایی که ما برای آینده نیاز داریم با هیچ یک از اقدامات آمریکا در قبال برنامه W۹۳ تعیین نمی‌شود.

لپسلی تصریح کرد: آمریکا یک برنامه کلاهک دارد و ما یک برنامه کلاهک داریم. به خاطر اینکه ما از یک موشک یکسان و بنابراین از یک ایروشل یکسان پوشاننده دور کلاهک استفاده می کنیم، نوعی پیشتیبانی دو جانبه را می توانیم با یکدیگر برای پیشبرد این برنامه‌ها به عمل آوریم اما در پایان شما کلاهکی مختص به انگلیس و کلاهکی مختص به آمریکا خواهید داشت.

کلاهک W۹۳ یک کلاهک هسته‌ای جدید با طراحی جدید به منظور استفاده در موشکهای بالستیک پرتابی از زیردریایی است. این برنامه در چارچوب بودجه مالی درخواستی دولت سابق متعلق به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای سال ۲۰۲۱ رونمایی شد و هم در پنتاگون و هم در اداره ملی امنیت هسته‌ای آمریکا که مدیریت کننده تولید کلاهکهای این کشور است، در مراحل اولیه طراحی قرار دارد.

تولید و طراحی این کلاهک جدید برای نخستین بار در طی چند دهه بعد از اجرای برنامه‌های تمدید عمر و مدرنیزه سازی کلاهکهای موجود صورت می گیرد و سریعا با انتقادهای گسترده حامیان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای مواجه شد. همچنین با شروع بحثها درباره بودجه مربوط به سال مالی۲۰۲۲ به نظر می رسد که این برنامه در عرصه سیاسی دارای آسیب پذیری ویژه باشد. هنوز مشخص نیست آیا دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در بودجه درخواستی خود اعتباراتی را برای برنامه W۹۳ شامل می کند یا خیر اما انتظار می رود برخی دموکراتها به دنبال لغو کردن این برنامه و سرمایه گذاری اعتبارات در حوزه‌های دیگر بروند.

همزمان با اعلام برنامه‌ها برای کلاهک W۹۳ انگلیس فاش کرد که در حال کار به روی تولید و طراحی یک کلاهک جدید برای ناوگان زیردریایی‌های هسته‌ای خود موسوم به "ترایدنت" است. آمریکا و انگلیس برنامه دارند با یکدیگر پیرامون کلاهک W۹۳ به منظور یافتن اشتراکات در طراحی ها همکاری کنند.

این مساله بعد از افشای اینکه انگلیس برنامه گسترش انبار کلاهکهای هسته‌ای خود را دارد مورد تمرکز ویژه قرار گرفت. لندن بر طبق برنامه‌هایش قصد ندارد بیش از ۲۶۰ کلاهک داشته باشد و این باعث لغو تصمیم مربوط به یک دهه پیش برای کاستن از تعداد حداکثری این کلاهکها و رساندنش از ۲۲۵ به ۱۸۰ تا اواسط دهه ۲۰۲۰ می شود؛ این تصمیم میتواند منجر به افزایش انبار این کلاهکها به میزان بیش از ۴۰ درصد شود.

لپسلی این ایده که این افزایش تعداد کلاهکها مرتبط با توافق آمریکا و انگلیس برای توسعه مشترک کلاهکهای جدید پرتابی از زیردریایی است را رد کرد. او گفت، این مساله که انگلیس از آمریکا توافق "یکی بخر دو تا ببر" در قبال کلاهک W۹۳ دریافت کرده و این توضیح دهنده برنامه افزایش تعداد کلاهکهاست درست نیست.

وی افزود: برای ما مهم است که برنامه W۹۳ که نیروی دریایی آمریکا در حال پیگیری آن است به پیش برود. اما ما برنامه خودمان را داریم و می‌دانید که ما برنامه خود را صرف نظر از اینکه چه اتفاقی بیفتد به پیش خواهیم برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha