• سه‌شنبه / ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400013119026
  • خبرنگار : 71145

رئیس‌جمهور تازه منتخب چاد کشته شد/ انتقال قدرت به شورای انتقالی نظامی برای ۱۸ ماه

رئیس‌جمهور تازه منتخب چاد کشته شد/ انتقال قدرت به شورای انتقالی نظامی برای ۱۸ ماه

سخنگوی نیروهای مسلح چاد امروز،‌ سه‌شنبه از مرگ ادریس دبی،‌ رئیس‌جمهور این کشور که برای ششمین بار پیروز این کرسی شده بود، خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، در پی اعلام مرگ ادریس دبی، ارتش از انحلال پارلمان و کابینه خبر داده و اعلام کرد برای ۱۸ ماه شورای انتقالی نظامی کشور را اداره خواهد کرد. این شورا قول داده مقدمات انتخابات جدید را هر چه سریعتر فراهم کند.

ارتش چاد اعلام کرده شورای انتقالی نظامی به رهبری محمد کاکا، پسر دبی برای اداره قدرت تشکیل شده است.

همچنین تمامی مرزهای زمینی و هوایی این کشور تا اطلاع ثانوی بسته شده است.

شبکه العربیه نیز به نقل از منابع رسانه‌ای چاد گزارش داد، جسد دبی به صورت محرمانه به پایتخت منتقل و بعد خبر کشته شدنش رسانه‌ای شد و  وی دو روز پیش در جریان بازدید از مناطق درگیری در شمال چاد فوت کرده است.

مرگ رئیس‌جمهور چاد در حالی اعلام شده که نتایج انتخابات چاد نشان داده بود، "ادریس دبی"، رئیس‌جمهور کهنه‌کار این کشور برای ششمین دوره پیروز شده است.

دبی ۶۸ ساله که در سال ۱۹۹۰ طی شورش به قدرت رسید، در انتخابات ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) - که توسط رهبران ارشد اپوزیسیون تحریم شده بود- ۷۹.۳ درصد آرا را به دست آورد.

تلویزیون رسمی چاد اعلام کرد، مرگ او به دلیل شدت جراحتی که در جریان درگیری‌ با گروه‌های مسلح برداشته بود، رخ داده است.

ژنرال عزم برماندوا اگونا، سخنگوی نیروهای مسلح چاد نیز گفت: رئیس‌جمهور در راه دفاع از وحدت و تمامیت ارضی در صحنه نبرد آخرین نفس‌هایش را کشید.

این سخنگو تاکید کرد: مرگ دبی یک روز پس از اعلام پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری در جریان بازدیدش از نیروهای ارتش در جبهه درگیری با شورشیان در شمال کشور روی داد.

او افزود:‌ با نهایت تاسف و تاثر خبر مرگ مارشال چاد را به مردم کشور اعلام می‌کنم.

دبی که مدتی طولانی در شمال کشورش با شورشیان درگیر بود، به خاطر شیوه مدیریتش بر ثروت ناشی از نفت چاد و سرکوب مخالفان، با نارضایتی فزاینده عموم هم دست و پنجه نرم می‌کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha