• شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۱:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400020402487
  • خبرنگار : 71145

مالزی اعلام کرد

موافقت رهبر خونتای میانمار با توقف خشونت و آزادی زندانیان سیاسی

موافقت رهبر خونتای میانمار با توقف خشونت و آزادی زندانیان سیاسی

نخست‌وزیر مالزی اعلام کرد، اجلاس سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) و رهبر نظامی جدید میانمار نتیجه بخش بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، محیی الدین یاسین، نخست‌وزیر مالزی اعلام کرد، نتایج این اجلاس به میزبانی جاکارتا، پایتخت اندونزی از حد انتظارها فراتر رفت.

او نشست بین رهبران آسه‌آن و ژنرال مین اونگ هلیانگ، رهبر خونتای میانمار که در نتیجه کودتای اول فوریه به قدرت رسیده را سازنده توصیف کرد.

محیی الدین گفت، هلیانگ با سه پیشنهاد مطرح شده از سوی مالزی در نشست موافقت کرده است، این پیشنهادات شامل ۱-کاهش تنش در میدان و توقف اقدامات خشونت‌آمیز و قتل غیرنظامیان، ۲- آزادی فوری و غیرمشروط تمام زندانیان سیاسی و ۳- اجازه دادن به رئیس کنونی آسه‌آن یعنی نخست‌وزیر برونئی و لیم جوک هوی، دبیرکل اتحادیه برای سفر به میانمار و ادامه ارتباط با تمام گروه‌های مربوطه است.

او خاطرنشان کرد: میانمار هیچ یک از سه پیشنهاد را رد نکرد و به آنها پاسخ مثبت داد.

لی هسین لونگ، نخست‌وزیر سنگاپور نیز گفت، رهبر نظامی جدید میانمار هیچ اعتراضی به ایده عملکرد سازنده آسه‌آن یا سفر هیئتی از از این اتحادیه به کشورش یا ارائه کمک‌های انسانی نکرد.

نخست‌وزیر سنگاپور تاکید کرد، ژنرال میانماری متعهد شد شورای نظامی حاکم به صورت سازنده با آسه‌آن تعامل کند.

او اشاره کرد، هنوز زود است درباره ترکیب هیئت آسه‌آن برای سفر به میانمار صحبت شود.

 نخست‌وزیر سنگاپور تاکید کرد، انتظار می‌رود اتحادیه این مساله را بررسی کرده و شروع به هماهنگی بابت ارائه حمایت‌های انسانی از این کشور کند.

این مقام با اشاره به این‌که فاصله زیادی بین اعلام تصمیم برای توقف خشونت و آزادی زندانیان سیاسی و تحقق عملی این وعده‌ها در میدان وجود دارند، تاکید کرد، توافقات امضا شده طی امروز فورا اجرا نخواهند شد.

نخست‌وزیر سنگاپور تاکید کرد: ماموریت آغاز رایزنی‌های گسترده با هدف دستیابی به راه حل سیاسی در میانمار همچنان دشوار است اما نشست امروز دست‌کم برخی گام‌ رو به جلو بود.

صدها غیرنظامی میانمار از اول فوریه در جریان سرکوب تظاهرات‌های مردمی مخالف کودتا توسط پلیس کشته شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۵ ۰۰:۱۳

میانمار و بلاروس و نقش تجاوزگرانه آمریکا ریا نووسیتی- آزاده اسفندیاری عمل ابر قدرت ایالات متحده آمریکا و متحدین این کشور، در ایجاد اختشاش و نا آرامی در جمهوری بلاروس، همسایه روسیه و آشوب و ستیز در میانمار( برمه سابق)، هم مرز با جمهوری خلق چین، را باید از چند منظر بررسی کرد. واقعیت این است که کشورهای غربی تلاش دارند تا اوضاع کشورهای کوچک کنار هر رقیب بزرگ ( روسیه یا چین) را با ایجاد انواع مشگل و بحران چه به صورت عملی و یا تبلیغاتی، دگر گون کنند. آمریکا، با ماهیت تجاوز کارانه، با تمرکز بر تبلیغات و شگرد های گوناگون، از جمله تحریکات ایدئولوژیک سعی دارد و بر آن است تا اهداف خود را توسط دیگر کشورها به اجرا درآورد. البته با کمک مجریان (متحدان) کشور نسبتاً کوچک و در نزدیکی کشور مورد نظر که باید قربانی شود. در ارتباط با بلاروس، غالب کشورهای کوچک اروپایی اطراف این کشور و میانمار، کشورهای آسیایی همسایه، هدف قرار گرفتند. وضعیت میانمار، یک بار دیگر روشن می کند که آسیا مانند اروپا نیست. در آسیا، به طور محسوسی کمتر کشوری را می‌توان یافت که مایل باشد در فرمان بری به ماجرا جویی یک آمریکا تن در دهد. در پیوند با میانمار، اخیراً شیوه‌های دیپلماسی بین المللی جدیدی مشاهده می شود. اولا اینکه جمهوری خلق چین با میانمار، پیوند های استراتژیک دارد و به دلایل مختلف حامی این کشوراست. چرا که، راه‌ های رسیدن چین به اقیانوس هند از طریق خاک این کشور عبور می کنند. از جانب دیگر، گروه کشورهای غربی می‌ باشند که برآشفته فریاد می زنند: « رژیم نظامی خشمگین، معترضان صلح طلب را می‌کشد و تا به حال بیش از 500 نفر را به قتل رسانده است». این در حالی است که همسایگان چین و میانمار، کشورهای جنوب شرقی آسیا، یک گفتگوی جدی با پکن را در ارتباط با چگونگی کمک برای حل مشگل میانمار، برگزار کردند. طی روز های گذشته، چهار وزیر خارجه کشورهای سنگاپور، مالزی، اندونزی و فیلیپین، یکی پس از دیگری با وانگ یی، وزیر خارجه چین، در استان فوجیان چین، ملاقات کردند. کار این تیم به طور غیررسمی، با ابتکار سنگاپور هدایت می شد، زیرا این کشور(هر چقدر هم غرب گرایانه به نظر برسد) سال‌ها است به آمریکایی ها فهمانده است، کشورهای جنوب شرقی آسیا، اجباری ندارند تا به درگیری‌های ایالات متحده با جمهوری خلق چین وارد شوند. زیرا به دلایل اقتصادی