• دوشنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400030302432
  • خبرنگار : 71049

"بایسته‌های سیاست خارجی در دولت سیزدهم/

متقی: ما در آینده به قدرت‌سازی برای بازدارندگی نیاز داریم

متقی: ما در آینده به قدرت‌سازی برای بازدارندگی نیاز داریم

یک استاد دانشگاه گفت: فرقی نمی‌کند چه کسی در آینده رئیس جمهور باشد، هر کس باشد ناچار است از شعارزدگی عبور کند و به سمت حل عقلانی مسائل رود.

به گزارش ایسنا، ابراهیم متقی در نشست "بایسته های سیاست خارجی در دولت سیزدهم" با بیان اینکه به دولت آینده بیشتر خوشبینم تا دولت یازدهم و دوازدهم گفت: معتقدم هر کس در آینده رئیس جمهور شود، جهت گیری ما در سیاست خارجی تنش‌زدایی و همکاری های بیشتر است. من هم معتقدم اگر مساله را با آمریکا حل نکنیم با چین و روسیه هم نمی توانیم کار کنیم.

وی در ادامه با انتقاد نسبت به آن چه توجه بیشتر روحانی و ظریف به بیرون و کدخدا نسبت به توجه به داخل عنوان می کرد، ابراز عقیده کرد:  به همین دلیل است که آقای ظریف در آذر ۹۲ در دانشگاه تهران می گوید شش ساعت بیشتر در برابر آمریکا نمی توانیم مقاومت کنیم، این نگرش نشان می دهد چشم اندازش چیست. اینکه آقای ظریف مدعی است ایده آلیست است یعنی چه؟ در حالی که ایده آلیست بودن در دنیا امری مرده است. 

این استاد دانشگاه گفت: خودمان درکی از سیاست خارجی نداریم دیگران را هم در این عرصه قبول نداریم این که نمی شود.

وی با اشاره به دیدگاه کارشناسانی در حوزه سیاست خارجی تصریح کرد: می گویند سیاست خارجی ایران رنگارنگ است و این فرایند را ما در این عرصه می بینم. اما تدبیر و مدیریت مهم است و معتقدم در آینده به سمت تدبیر می رویم. فرقی نمی کند چه کسی رئیس جمهور باشد ناچار است از شعارزدگی عبور کند و به سمت حل عقلانی مسائل رود. محور اصلی سیاست خارجی ما در آینده باید معطوف به قدرت سازی باشد نه اینکه قدرت را واگذار کنیم.

متقی تصریح کرد: البته  مشکلی که در کشور داریم این است که نه نیروی انتظامی خط قرمزش را می داند، نه حوزه سیاست خارجی مان. در نگاه راهبردی باید ببینیم که طرف مقابل تا چه حد در فضای انعطاف قرار می گیرد. رویا گرایی ایرانی آخر کار دست ما می‌دهد و این رویاگرایی با ایده آلیسم پیوند می خورد که به کاهش قدرت می انجامد. 

وی در پایان با تاکید مجدد بر اینکه من به دولت آینده خوشبینم افزود: هر کدام از کاندیدای اصلی ریاست جمهوری بیایند روی کار بیایند ناچارند ابعاد ساختار داخلی و نظام بین الملل را در نظر بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha