• چهارشنبه / ۹ تیر ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400040906685
  • خبرنگار : 71415

اتفاق نظر وزیران خارجه اعضای گروه ۲۰ بر سر لزوم افزایش همکاری

اتفاق نظر وزیران خارجه اعضای گروه ۲۰ بر سر لزوم افزایش همکاری

وزرای امور خارجه گروه اقتصادی ۲۰ در جریان نشست روز سه شنبه خود خواهان علاج‌های چندجانبه برای بحران‌های جهانی همچون همه‌گیری کووید ۱۹ و وضعیت اضطراری آب و هوایی در این نشستی که اولین نشست رو در روی آنها در عرض دو سال اخیر بود، شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در این نشست یک روزه که در شهر ماترا در جنوب ایتالیا برگزار شد تمرکز بر نحوه بهبود همکاری و احیای اقتصاد جهان بعد از همه گیری و چگونگی تقویت توسعه پایدار در آفریقا بود.

 لوئیجی دی مایو وزیر خارجه ایتالیا به همتایانش از اقتصادهای بزرگ عضو گروه ۲۰ گفت همه گیری باعث برجسته شدن لزوم یک پاسخ بین‌المللی به وضعیت‌های اضطراری شد که فراتر از مرزهای ملی هستند.

اعضای گروه ۲۰ دربردارنده بیش از ۸۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان ۷۵ درصد از تجارت جهانی و ۶۰ درصد از جمعیت سیاره زمین هستند.

از جمله کسانی که در ماترا گرد هم آمدند شامل دیپلمات‌های ارشد آمریکا، ژاپن،انگلیس،فرانسه، آلمان و هند بودند.

با این حال وزرای خارجه چین، برزیل و استرالیا تصمیم گرفتند این نشست را با ویدیو کنفرانس دنبال کنند و روسیه و کره جنوبی نیز معاون‌های وزیر خارجه خود را فرستادند.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان گفت از بابت غیبت همتایان مستقیم خود از پکن و مسکو متاسف است. او بیان کرد: وقتی شما گرد هم می‌آیید باید با یکدیگر صحبت کنید ما نیاز به گفت‌وگو با روسیه و چین داریم.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان گفت، ناخرسندی خود را از این که چطور روسیه و چین  به پیشنهاد دادن واکسنهایشان با هدف تقویت جایگاه خود نزد برخی کشورها پرداخته‌اند مطرح می کند.

او قبل از این نشست گفت: مساله درباره حصول مزیت‌های ژئواستراتژیک کوتاه مدت نیست.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم بر اهمیت ارائه واکسن به کشورهای فقیرتری که در غیر آن برای به دست آوردن دوزهای واکسن به مشکل بر میخورند تاکید کرد.

او گفت: به منظور پایان دادن به همه گیری ما باید واکسن‌های بیشتری به جاهای بیشتر بفرستیم.

او ادامه داد، بحران سلامت باعث بدتر شدن نابرابری اقتصادی در سطح جهانی شده و گروه ۲۰ به کمک به کشورهای کم درآمد به منظور رسیدگی به "آسیب پذیری‌های مربوط به بدهی چشمگیر آنها" ادامه خواهد داد.

بلینکن اواخر روز سه شنبه در خاتمه تور سفرهایش که آلمان، فرانسه و ایتالیا را در بر گرفت به واشنگتن بازگشت. او در جریان این تور سفرهایش بر میل دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای پذیرش همکاری بین‌المللی، بر خلاف رویکرد دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری قبلی آمریکا که حامی دستور کار "اول آمریکا" بود، تاکید کرده است.

بلینکن در اظهاراتش در کنفرانس، احاطه شده در میان پوشش محافظ به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری از سوی دیگر نمایندگان، گفت: ما نیاز به همکاری داریم و ما نیاز داریم که آن را به صورت موثر انجام دهیم. چند جانبه گرایی چیزی است که آن را امکانپذیر می‌کند.

ایتالیا که میزبان سازمان‌های کشاورزی و غذای سازمان ملل است، طی این نشست بر اهمیت تغذیه و امنیت غذایی جهانی تاکید و اعلام کرد که در ماه اکتبر یک اجلاس دو روزه مختص آفریقا را برگزار خواهد کرد.

دی مایو به خبرنگاران گفت: من معتقدم گروه ۲۰ وظیفه حمایت از آفریقا برای خارج ساختنش از این دوره دشوار و وارد ساختنش به مرحله رشد پایدار را دارد.

با توجه به طیف وسیع کشورهای گرد آمده در اجلاس گروه ۲۰ کسب توافق در این نشست می‌تواند دشوار باشد اما ایتالیا بیان داشت، بر سر برخی مسائلی کلیدی اتفاق نظر وجود داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha