• دوشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400050402214
  • خبرنگار : 71415

سفر نخست‌وزیر روسیه به جزایر کوریل جنجالی شد/ توکیو و مسکو سفرای یکدیگر را احضار کردند

سفر نخست‌وزیر روسیه به جزایر کوریل جنجالی شد/ توکیو و مسکو سفرای یکدیگر را احضار کردند

وزارت امور خارجه ژاپن بر اساس گزارش خبرگزاری کیودو، میخائیل گالوزین، سفیر روسیه در این کشور را به منظور طرح اعتراض رسمی از بابت سفر نخست وزیر روسیه به جزیره ایتوروپ، یکی از مجمع الجزایر کوریل که مورد ادعای ژاپن قرار دارد، احضار کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کاتسونوبو کاتو، دبیر ارشد کابینه ژاپن اوایل امروز دوشنبه به خبرنگاران گفته بود که کشورش قصد طرح اعتراض خود به روسیه از بابت این اقدام را دارد.

 سفیر ژاپن در مسکو ، تویوهیسا کوزوکی پس از اعتراض توکیو در ارتباط با سفر میخائیل میشوستین ، نخست وزیر روسیه به جزیره ایتوروپ ، به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد.

این دیپلمات گفت که وی برای گفتگو در مورد روابط دوجانبه به وزارت خارجه احضار شد.

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه گفته است که اخیرا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در خصوص تدابیری برای تحریک فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری در جزایر کوریل به بحث پرداخته و اضافه کرد که این مجموعه تدابیر بی سابقه هستند.

میشوستین در جریان این دیدار همچنین بیان کرد که امکان اجرای یک منطقه بدون گمرک در جزایر کوریل هم اکنون در دست بحث قرار دارد. بر اساس اعلام نخست وزیر روسیه، این کشور امکان اعمال معافیتهای مالیاتی برای کارآفرینها و سرمایه گذارانی که در جزایر کوریل کار کنند را در نظر دارد.

ژاپن و روسیه از زمان پایان جنگ جهانی دوم درگیر یک مناقشه ارضی بر سر جزایر کوریل بوده‌اند. ژاپن مدعی جزایر ایتوروپ، کوناشیر، شیکوتان و هابومای، از جزایر مجمع الجزایر کوریل بوده و به آنها "سرزمینهای شمالی" می‌گوید. مسکو بر حاکمیتش بر این جزایر که بعد از جنگ جهانی دوم بخشی از اتحاد شوروی سابق شد، تاکید داشته و آن را عاری از مناقشه می‌داند.

ماه نوامبر ۲۰۱۸ شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بر سر تسریع مذاکرات مربوط به یک توافق صلح بین دو کشور بر مبنای یک اعلامیه مشترک مربوط به دوره شوروی توافق کردند. این سند در کنار یک سری تدابیر دیگر عنوان می‌کند که جزایر هابومای و شیکوتان در پی به نتیجه رسیدن یک توافق صلح به ژاپن منتقل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha