• سه‌شنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: توپ و تور
  • کد خبر: 1400063022424
  • خبرنگار : 71576

نیکخواه: حق داوران بسکتبال را می‌خورند/ متخلفان در فدراسیون سمت دارند!

نیکخواه: حق داوران بسکتبال را می‌خورند/ متخلفان در فدراسیون سمت دارند!

داور بین‌المللی بسکتبال ایران که سابقه قضاوت در مسابقات بین‌المللی و فینال‌های لیگ برتر را دارد، از نحوه عملکرد فدراسیون برای معرفی داوران بین‌المللی و پرداخت مطالبات داوران به شدت انتقاد کرد.

حسن نیکخواه در گفت‌وگو با ایسنا، با انتقاد از عملکرد کمیته داوران و مسابقات فدراسیون بسکتبال طی چهار سال گذشته، توضیح داد: تا سال ۲۰۱۷ داوران بین‌المللی توسط امتحان فیبا انتخاب می‌شدند که هر چهار سال یکبار بود. من در سال ۲۰۰۵ امتحان دادم، در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ در ایران رفرش شدم. بعد از سهمیه داوران بین‌المللی را فدراسیون‌های هر کشور معرفی می‌کنند که همه در جریان هستند.

او ادامه داد: در سال ۲۰۱۷ یک مسئول کمیته داوران وقتی بود که چهار دوره کلاس و امتحان برای داوران ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ گذاشتند و سپس آزمون برای دوره ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ گذاشتند که بنده در همه آن‌ها شرکت کردم. بنده از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ داور بین‌المللی ایران بودم. از ۲۷ سالگی بین‌المللی کار کرده‌ام که حدودا ۱۴ سال می‌شود. برای دوره ۲۰۱۹ هر چهار دوره را امتحان دادیم و مطمئنم در همه موارد امتحان هم قبول شده‌ام چون ۱۴ سال است در این کار هستم. مگر می‌شود بعد از ۱۴ سال بگویند شما بین‌المللی نیستید و کسی هم جواب ندهد؟ آقای سیفی زاده تنها دوره طلایی این فدراسیون بود درباره داوری. در این دوره فدراسیون تنها همان یک سالی که سیفی‌زاده مسئول کمیته داوران و مسابقات بود شاهد اتفاقات خوب بودیم، به غیر از آن اصلا به داوران ارزش قائل نمی‌شوند. چهار بار برای دوره ۲۰۱۹ و سپس ۲۰۲۳ از ما امتحان گرفتند و الان می‌گویند جوانگرایی کرده‌ایم و شما نیستید.

داور بین‌المللی بسکتبال ایران که سابقه قضاوت در مسابقاتی چون‌ آسیاچلنج بزرگسالان و فینال لیگ برتر را دارد، ادامه داد: بالغ بر ۶ بار این‌ آقایان در کمیته داوران و مسابقات تخلف کردند که حاصل آن دو سال محرومیت داوران ایرانی از حضور در مسابقات بین‌المللی بود. الان سه سال از آن جریان گذشته و کسی هم نمی‌گوید نمرات و دلیل انتخاب‌ها چه بود. نمی‌گویند بر چه مبنایی داوران را انتخاب کرده‌اند. آقای طباطبایی گفت کمیته مسابقات جواب می‌دهد، اما تا الان جواب نداده‌اند. من در آن زمان هم یک مصاحبه درباره شرایط کمیته داوران انجام دادم که از شانس بنده با کنار رفتن مسئول آن زمان نیز همراه شد. برای بنده سوال است که چگونه در این دوره اخیر یعنی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ و از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، بنده بعد از ۱۴ سال قضاوت در سطح بین‌المللی، اکنون به عنوان داور بین‌المللی معرفی نشده‌ام؟ در حالی که همه کلاس‌ها را هم شرکت کرده‌ام و هم نمرات را گرفته‌ام. اگر معیارشان برای معرفی داوران سن است، کسان دیگری هم هستند که با سن و سال بنده معرفی شده‌اند! بزرگ‌ترین مشکل ما این است، کسی که دو سال داوری ایران را به گند کشید و تخلف کرد، اصلا پاسخی نداد و جریمه نشد. هنوز هم در همین فدراسیون سمت دارد!

او با انتقاد از نحوه معرفی داوران به فیبا توسط فدراسیون ایران نیز گفت: اگر قرار بود جوانگرایی کنند چرا امتحان گرفتند؟ همان جوان‌هایی که می‌گویید، اگر با پروتکل‌های فیبا امتحان دهند رد می‌شوند. آیتم زبان انگلیسی و تست فیزیکی دارد که هر دو آن‌ها را رد می‌شوند. به عنوان مثال، تا زمانی که دکتری نگیرید، اصلا نمی‌توانید در دانشگاه تدریس کنید، پس کسی که در این سال‌ها یک بازی پلی‌آف در مرحله نیمه‌نهایی و فینال را سوت نزده است چگونه از داوران در این سطح امتحان می‌گیرد؟ چگونه چنین کسی با آینده و آبروی داوری بسکتبال ایران بازی می‌کند؟ 

نیکخواه اضافه کرد: در زمان آقای سیفی‌زاده که اتفاقات خوبی افتاد، برای ما کلاس‌های مدرسی داوری گذاشتند، اما سیفی‌زاده را هم سر اتفاقاتی کنار زدند. این کلاس‌های مدرسی هم بر اساس پروتکل‌های فیبا برگزار شد و ما الان مدرس هستیم، اما با این وجود تنها یک نفر که همان مسئول کمیته داوران سابق است همه کلاس‌ها را برگزار می‌کند! کسی که باعث به گند کشیده شدن داوری ایران هم بود. به ما گفتند بعد از این دوره‌های مدرسی کارت مدرسی به شما می‌دهند تا تدریس کنید، اما با این حال برای آن دوره هم نتیجه و کارتی ندادند. فقط میدانیم مدرس فدراسیون هستیم وگرنه از پارسال تا الان یک کلاس هم به ما نداده‌اند که نمی‌دانیم دلیلش چیست؟ امسال دوباره همان کلاس‌ها را گذاشتند که من گفتم این کلاس‌ها را گذرانده‌ام ولی مدرکی نداده‌اند. متاسفانه داوری ما خیلی مشکل دارد و کسی پاسخگو نیست. 

او با اشاره به پرداخت نشدن حقوق داوران نیز گفت: چهار سال پیش حق الزحمه داوران دویست و چهار هزار تومان بود و تا پارسال شد دویست و هفتاد هزار تومان، اما هنوز هم پرداخت نشده است. هیچ احترامی به داوران قائل نیستند. اکثر کشورهای همسایه ما که سطح داوری بسیار پایین‌تری دارند، هر سال یک پک داوری به داوران خود می‌دهند، اما این فدراسیون ما بعد از چهار سال حتی یک تیشرت هم به داوران نداده‌ است و من اصلا معنی این کار را نمی‌فهمم. داوری کار تیمی است و ما تیم داوری داریم، پس فدراسیون باید لباس ست بدهد، نمی‌شود هر داور یک تیشرت جداگانه بپوشد.

متاسفانه احترامی به داوران قائل نیستند. عین حقیقت را می‌گویم که حق الزحمه من از زمان فدراسیون قبلی پرداخت نشده است و کسی جواب نمی‌دهد. اینکه فدراسیون جدید کار را از فدراسیون‌ مستعفی قبلی تحویل گرفته است کاملا صحت دارد، اما آیا نباید این مسائل را برطرف کنند؟ این مبالغ ارزش مالی زیادی ندارد و شما هم پرداخت نمی‌کنید، اما حداقل ارزش معنوی ما را از ما نگیرید. 

داور بین‌المللی بسکتبال ایران در ادامه خاطرنشان کرد: الان یک کمیته ارزیابی تشکیل داده‌اند که افراد موجود در این کمیته خودشان صلاحیت ندارند. کسی که در سطح بالا داوری نکرده است، چگونه داوری سطح بالا را ارزیابی می‌کند؟ کسی که دیپلم ندارد، چگونه لیسانس تدریس می‌کند؟ نفراتی را در این کمیته گذاشته‌اند که اصلا در سطح بازی‌های پلی‌آف لیگ نیستند. اگر فقط می‌خواهید کتاب قانون را حفظ کنید و بخوانید که بدهید یک فرد خوش صداتر کتاب‌ها را بخواند. هیچ برنامه آموزشی برای داوران وجود نداشت در این چهار سال، بجز زمانی که سیفی‌زاده بود و دلیل موفقیت او هم استفاده از داوران الیت بود که برای آموزش بر اساس پروتکل‌های فیبا استفاده کرد. 

او در پایان گفت: در یک سال ۲۰ بار کلاس برگزار می‌کنند که گویا از نظر مادی برای آقایان خوب است! در زمان ما یک کلاس برگزار میشد و کافی بود. در مجموع می‌خواهم بگویم که متاسفانه ارزشی برای داوران قائل نیستند. ما داورانی داریم که از اهواز، مشهد و ... به تهران می‌آیند که هزینه رفت و آمد آنها در سال ۱۵ تا ۱۶ میلیون می‌شود. متاسفانه باید این هزینه را از جیب بدهد تا شاید سال بعد هزینه او را بدهند. این واقعا ظلم در حق داوران است و این ظلم هم عمدا است. کمیته مسابقات از هر تیم لیگ برتری ۱۱۰ میلیون تومان ورودی می‌گیرد، پس چرا حق داوران پرداخت نمی‌شود؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۱ ۲۳:۵۶

باخوندن اين خبرقطع به يقين ميشه گفت همه جا نقض ارزشها واهميت به افراد مجرب ولايق آشكارا هست وعملا هيچ اقدام اصلاحي حدااقل براى حفظ انگيزه ها وجودندارد جاى بسي تاسف دارد