• دوشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400071913346
  • خبرنگار : 71145

نتایج اولیه انتخابات عراق؛ صدری‌ها در صدر

نتایج اولیه انتخابات عراق؛ صدری‌ها در صدر

کمیساریای عالی انتخابات عراق امروز (دوشنبه) نتایج رأی گیری ویژه و سراسری پارلمان عراق که در روز جمعه و یکشنبه برگزار شد، اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، سایت موازین نیوز گزارش داد، براساس نتایج انتخابات در ۸۳ حوزه انتخابی در ۱۸ استان فراکسیون صدر با کسب ۷۳ کرسی در رتبه اول قرار دارد و بالاترین کرسی‌ها را در بین فراکسیون‌های شیعه به دست آورده است. فراکسیون دولت قانون به ریاست نوری مالکی در مرتبه بعد با ۳۷ کرسی قرار دارد.

ائتلاف "تقدم" به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در مناطق اهل سنت با کسب بیش از ۴۰ کسی در رتبه اول قرار دارد.

در مناطق کردنشین نیز حزب دموکرات کردستان بالاترین کرسی‌ها با بیش از ۶۱ کرسی به دست آورده است.

به نقل از الجزیره، کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق امروز، دوشنبه در بیانیه‌ اولیه، اعلام کرد، نتایج جزئی انتخابات پارلمانی عراق نشان می‌دهد فراکسیون صدر از مجموع ۱۱ استان از کل ۱۸ استان کشور در پنج استان پیشتاز است.

طبق این نتایج، فراکسیون صدر ۲۳ کرسی و بعد از آن نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون ۱۰ کرسی و ائتلاف فتح به ریاست هادی العامری هشت کرسی به دست آورده‌اند.

نتایج همچنین نشان داد حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست بارزانی، در استان‌های دهوک و اربیل در اقلیم کردستان عراق پیشتاز است.

جلیل عدنان،‌ رئیس کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق بخشی از نتایج را اعلام کرد و گفت، کمیساریا نتایج بیشتر را متعاقبا اعلام خواهد کرد. نتایج اولیه براساس آنچه است که از استان‌ها به دست کمیساریا می‌رسد. همچنین اعلام شده در استان‌های کرکوک و نینوا حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی ۳۳ کرسی، اتحادیه میهنی ۱۵ کرسی و نسل جدید هشت کرسی را به دست آوردند.

بنا به آخرین نتایج انتخابات پارلمانی عراق، ائتلاف کردستان ۱۷ کرسی، اتحادیه میهمی کردستان، ۱۵ کرسی و ائتلاف عزم ۱۵ کرسی از کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص داده‌اند.

ائتلاف فتح ۱۴، جنبش امتداد ۹، الجیل الجدید ۹، اتحادیه اسلامی۴، جنبش بابلیون ۴، تصمیم ۳، جریان حکمت ملی عراق ۲ و ائتلاف نصر نیز ۲ کرسی در پارلمان آتی عراق به دست آوردند.

انتخابات پارلمانی زودهنگام صبح یکشنبه در میان تدابیر شدید امنیتی و یک سال زودتر از موعد طبیعی آن برگزار شد.

این پنجمین انتخابات از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و اولین فرایند نظرسنجی بر اساس قانون جدید انتخابات است که در دسامبر ۲۰۱۹ در پارلمان در پاسخ به خواسته‌های اعتراضات مردمی تصویب شد.

در این انتخابات ۳،۲۴۹ نامزد از ۲۱ ائتلاف و ۱۰۹ حزب، به همراه برخی نامزدهای مستقل برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمان رقابت دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۰ ۰۵:۵۱

آرای حزب دموکرات در استان‌های کرکوک و نینوا یا موصل کردستانی بودن این مناطق را ثابت می کند

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۰ ۱۴:۰۵

سودان جنوبی ویوگسلاوی تجزیه شدند چی بدست آوردند؟ کردستان چه گلی میتونه بزنه

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۰ ۲۲:۱۹

فدرالی برای همه بهتر است تا تجزیه کشور