• یکشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400072517593
  • خبرنگار : 71661

سئول: اعلامیه پایان جنگ کره، راه مذاکره با کره‌شمالی را هموار می‌کند

سئول: اعلامیه پایان جنگ کره، راه مذاکره با کره‌شمالی را هموار می‌کند

فرستاده ارشد هسته‌ای کره جنوبی گفت اعلام رسمی پایان "جنگ کره" می‌تواند راه را برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده خلع سلاح هسته‌ای با کره شمالی هموار کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، نو کیو-دوک، فرستاده ارشد هسته‌ای کره جنوبی این اظهارات را در آستانه ملاقات این هفته خود با همتایان ژاپنی و آمریکایی‌اش در واشنگتن مطرح کرد، ملاقاتی که با هدف بررسی راه‌های بازگشت پیونگ‌یانگ به میز مذاکره صورت می‌پذیرد.

محتمل است که در مذاکرات پیش رو، پیشنهاد اخیر مون‌ جائه‌-این، رئیس جمهوری کره جنوبی مبنی بر اعلام پایان رسمی جنگ کره، مورد بررسی قرار بگیرد، پیشنهادی که نو کیو-دوک آن را به عنوان موثرترین اقدام در میان اقدامات اعتمادسازی با کره شمالی دانست.

این مقام سئول در گفت‌وگو با خبرنگاران به محض ورود به فرودگاه بین‌المللی دالس گفت: انتظار دارم مباحثات جزئی و عمیق بیشتری پیرامون مسائل مختلف در سطح کاری داشته ‌باشیم، من جمله اعلام پایان جنگ، که به معنای دریچه‌ای رو به مذاکرات خلع سلاح کامل هسته‌ای و صلح پایدار در شبه جزیره کره است.

از اواسط سال ۱۹۵۳ که دو کره اعلام آتش‌بس موقت اعلام کردند، در واقع از نظر فنی در حالت جنگ هستند چرا که هرگز معاهده‌ صلحی امضا نکردند.

قرار است نو کیو-دوک و سونگ کیم، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی، پیش از نشست سه‌جانبه با تاکرو فوناکوشی، همتای ژاپنی‌شان فردا (دوشنبه) نشستی دوجانبه با یکدیگر داشته باشند. همچنین به گفته مقامات سئول، نو کیو-دوک برنامه دارد تا در روز سه‌شنبه نشستی جداگانه و دوجانبه با فوناکوشی داشته باشد.

آخرین نشست حضوری این سه تن به سپتامبر سال میلادی جاری در توکیو بازمی‌گردد.

او گفت انتظار دارد که نشستش با سونگ کیم پیرامون یافتن انگیزه‌هایی برای بازگرداندن کره شمالی به میز مذاکره، نشستی سازنده باشد. وی همچنین افزود سئول و واشنگتن به طور مشترک در حال آماده‌سازی کمک‌های بشردوستانه برای کره شمالی بوده‌اند و این کمک‌ها تقریبا آماده است.

مذاکرات هسته‌ای بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ از زمان نشست هانوی در سال ۲۰۱۹ بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که بدون توافق به پایان رسید، متوقف مانده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha