• چهارشنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1400072820401
  • خبرنگار : 71415

تبعات تداوم روند تنزل روابط دیپلماتیک میان ناتو و روسیه

تبعات تداوم روند تنزل روابط دیپلماتیک میان ناتو و روسیه

اقدامات ناتو و کرملین در راستای تنزل تعامل دیپلماتیک دو طرف، روابط آنها را به پایین‌ترین سطح خود در دوران اخیر رسانده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله، اگرچه مذاکرات سطح بالا بین ناتو و روسیه در سالهای اخیر به میزانی اندک و با فاصله زیاد از هم رخ داده است ، اما تصمیم اخیر کرملین برای تعطیل کردن هیات خود در این ائتلاف، مجبور کردن مقامهای نظامی ناتو به ترک مسکو و بستن دفتر اطلاع رسانی ناتو (NIO) در آنجا باعث سردی هر چه بیشتر مجاری ارتباطی منجمد میان دو طرف می شود.

روبرت چیچل، آخرین دیپلمات ناتوی مستقر در  پایتخت روسیه بود و پنج سال پیش پستش به عنوان مدیردفتر اطلاع رسانی ناتو NIO در آنجا  را ترک کرد. کرملین مدتی قبل از این اتفاق عمده ارتباطات خود با NIO را قطع کرده بود اما چیچل همچنان احساس می کرد که حفظ سطحی از حضور در مسکو مهم است.

چیچل که در حال حاضر از اعضای ارشد اندیشکده بنیاد کازیمیر پولاسکی در لهستان است ، به دویچه وله گفت که اکنون با این حرف سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که "شرایط لازم برای انجام فعالیت های دیپلماتیک وجود ندارند" موافق است.

اگرچه لاوروف دلیل آن را "اقدامات عمدی ناتو" در اخراج هشت نفر از اعضای هیات روسیه در این ائتلاف به اتهام فعالیت به عنوان مامور اطلاعاتی خواند، اما چیچل گفت که مساله مربوط به شیوه های تعامل روسیه با جهان است.

چیچل گفت، روابط روسیه با ناتو "تنها در صورتی تغییر می کند که روسیه سیاست خود را تغییر دهد".

وی گفت: "تقریباً هر هفته شاهد وقوع تحولات بسیار نگران کننده هستیم" و مسکو "در خارج هر چه تهاجمی تر و تحریک کننده تر میشود". وی افزود روابط آنها با ناتو "تنها در صورتی تغییر می کند که روسیه سیاست خود را تغییر دهد - اما این اتفاق نمی افتد."

همکاری عملی بین ناتو و روسیه در سال 2014 و پس از اقدام مسکو در الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه متوقف شد و در این راستا جیمی شیا، کسی که درسال 2019 در مقام دستیار امور چالشهای امنیتی نوظهور معاون دبیر کل ناتو بازنشسته شد، به دویچه وله گفت، بنابراین "دو طرف واقعاً زیاد با یکدیگر مذاکره‌ای به ویژه  در سطح کاری نداشته‌اند". جیمی شیا که اکنون عضو اندیشکده "دوستان اروپا" مستقر در بروکسل است اظهارکرد که از نظر او مانورهای روسیه "بیشتر تاثیر نمادین دارند تا واقعی"، به ویژه به این دلیل که کرملین صرفا دفتر دیپلماتیک ناتو را تعلیق کرده و آن را به طور کامل حذف نکرده است.

شیا گفت که هیچ اشاره‌ای به قطع "خط تلفن داغ" نظامی میان ژنرال تاد ولترز فرمانده ارشد نظامی ناتو و ژنرال والری گراسیموف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه نشده است. با این حال ، بر اساس گزارش ناتو آخرین باری که این دو مقام گفتگو داشته اند آوریل 2020 بوده و آخرین ملاقات رو در روی آنها هم دو ماه قبل از آن انجام شده است.

جیمی شیا گفت، هیچ دلیلی وجود ندارد که در قبال اعلام تصمیم اخیر روسیه "از کاه یک کوه بسازید ". وی گفت: اینطور نیست که مقامات روسی هرگز با یک مقام ناتو ملاقات نخواهند کرد - این به وضوح درست نیست. و روسیه همچنان به داشتن سفارتی دوجانبه در بلژیک با یک وابسته نظامی ادامه خواهد داد ، بنابراین اگر ناتو و روسیه بخواهند از این کانال استفاده کنند ، موجود است."

شیا تصریح کرد که متحدان ناتو همگی وابستگان نظامی خود را در مسکو که قادر به انجام گفتگو ها هستند دارند بنابراین "این گونه نیست که تصمیم اخیر روسیه روابط دیپلماتیکش را با کشورهای ناتو مسدود کند."

آخرین بار ژنرال تاد والترز، فرمانده ارشد ناتو  با والری گراسیموف، ژنرال ارشد روسی در فوریه 2020 ملاقات کرد.

 تغییرات اخیر مورد بی اعتنایی همه قرار نگرفته‌اند. ویلیام آلبرک ، یکی از همکاران سابق شیا در ناتو ، گفت که تصمیم روسیه برای اخراج سه نماینده نظامی ناتو از هیات ارتباط نظامی "یک راه خوب ارتباط ، کاهش ریسک و جلوگیری از سوء تفاهمها" را از بین می‌رد.

آلبرک ، که اکنون مدیر برنامه عدم اشاعه و سیاست‌های هسته‌ای در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک است ، گفت: تقریبا به طور روزمره افرادی با یکدیگر تماس می‌گیرند در حالی که فقط می‌دانند که در انتهای دیگر خط تلفن شخصی دارید که ارزشمند است ، حتی اگر هیچ یک از اطلاعات هرگز در سرتیتر رسانه ها قرار نگیرند.

آلبرک گفت، اگرچه تصمیم روسیه مطمئناً معنایش " یک برخورد گزنده سیاسی علیه اقدامات ناتو" در قبال روسهای مظنون به جاسوسی بوده، احتمالاً این کرملین است که در طی این مناقشه بیشترین عواقب را متحمل می شود. وی گفت: به لحاظ عملی اقدام آنها مثل یک شمشیر دولبه بود. وی تصریح کرد، این که روسیه افسران ناتوی روس زبان را در مسکو داشت، بیش از هر چیز برای مسکو عامل اطمینان بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha