• چهارشنبه / ۱۲ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400081208989
  • خبرنگار : 71660

خلیلزاد: کشورهای حوزه خلیج فارس نقش مهمی در تعامل با طالبان دارند

خلیلزاد: کشورهای حوزه خلیج فارس نقش مهمی در تعامل با طالبان دارند

زلمی خلیلزاد، نماینده سابق وزارت امور خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان، گفت که واشنگتن باید با کشورهای حوزه خلیج فارس برای مدیریت پیامدهای سقوط افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان همکاری نزدیک‌تری داشته باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری میدل ‌ایست آی، خلیلزاد که در دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان خدمت می‌کرد، گفت که وقتی نوبت به برخی مسائل می‌رسید، قدرت‌های خلیج فارس در تعامل با طالبان بهتر بودند.

وی با اشاره به وضعیت بی‌ثبات و ناامن حقوق زنان از زمان به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در اواسط ماه اوت، گفت: ما از کشورهای حوزه خلیج فارس می‌خواهیم که از نفوذ اسلامی و سایر اختیارات خود برای تشویق اعتدال کمک کنند.

خلیلزاد افزود: رفتار و تعامل خیلی از افغان‌ها و طالبان با زنان به صورت و شیوه اسلامی نیست؛ بلکه بیشتر شبیه به گروه قومی پشتون است.

طالبان در اوایل دوره حکومت خود در دهه ۱۹۹۰، دختران و زنان را از حق تحصیل و زندگی عادی محروم کرد.

از زمان بازگشت آن‌ها به قدرت، این گروه قول داده است که به حقوق زنان احترام بگذارد؛ اما این در حالی است که هیچ زنی در کابینه دولت طالبان انتخاب نشده است و از بازگشت بسیاری از آن‌ها به کار جلوگیری شده است.

جامعه جهانی گفته است که روابط با طالبان را بر اساس تعهدات این گروه به حقوق بشر و وضعیت زنان قضاوت خواهد کرد.

مشخص و واضح نیست که تا چه حد برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی که روابط قوی خود را با طالبان از زمان روی کار آمدن این گروه حفظ کرده‌ است، مایل هستند تا با این گروه درگیر شوند.

در این میان، قطر به عنوان یک واسطه کلیدی و میانجی دیپلماتیک برای غرب و طالبان ظاهر شده است.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، ماه گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از رهبران جهان خواست تا با این گروه تعامل کنند و درخصوص خطرات و پیامدهای منزوی کردن طالبان نیز هشدار داد.

خلیلزاد، نماینده سابق وزارت امور خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان، با اشاره به وضعیت وخیم اقتصادی و انسانی در افغانستان، ابراز احساسات کرد و گفت: فروپاشی دولت باعث پیدایش میلیون‌ها پناهنده می‌شود و از طرفی منطقه را هم بی‌ثبات می‌کند.

وضعیت امنیتی در هفته‌های اخیر پس از یک رشته حملات از جمله حمله به بیمارستان نظامی در کابل که ۲۳ کشته بر جای گذاشت، متزلزل شده است. این حمله به گروه داعش نسبت داده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha