• شنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۰ / ۲۲:۴۰
  • دسته‌بندی: گزارش
  • کد خبر: 1400082217265
  • خبرنگار : 50257

ویدئو / روایتِ نجاتِ خانه‌ای که سال‌ها متروکه بود

ویدئو / روایتِ نجاتِ خانه‌ای که سال‌ها متروکه بود

خانه نیما یوشیج، در طول نیم دهه گذشته دردسرهای زیادی داشته؛ خوشی‌های خانه را می‌توان به هفت دهه قبل برگرداند، زمانی که نیما زمین خانه را در سال ۲۷ خرید و بیشترین دوره زندگی خود را در کنار خانواده در آن سپری کرد. همسایگی او با جلال آل احمد و سیمین دانشور این خوشی را بیشتر کرد، وقتی محلۀ دزاشیب پاتوقِ شعر و فرهنگ شد. خانه نیما سال ۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید اما بی‌توجهی به خانه هم از همان زمان آغاز شد؛ متروکه شدن خانه، خروج از ثبت بنا، مالکی که یک بار به فکر تخریب خانه افتاد و بار دیگر قصد ایجاد سفره‌خانه در آن را کرد تا در نهایت با پیگیری‌ها بار دیگر خانه ثبت و این بار شهرداری آن را خرید.

با پایان مرمت خانه نیما، یک روز بعد از سالروز تولد او در ۲۲ آبان سازمان زیباسازی و متولیان شهری خانه را با نامِ «خانه موزه نیما» و به صورت نمادین افتتاح کردند، اما هنوز فکر دقیقی برای کاربری دائم بنا نکرده‌اند، هر چند در طرح‌هایشان فکر ایجاد گذری فرهنگی با موضوعیت شعر را در سر می‌پرورانند تا فاصله ۲۰۰ متری خانه نیما و خانه سیمین و جلال را مانند سال‌های دورِ حضور آن‌ها در محلۀ دزاشیب تهران به پاتوق شعر و ادبیات تبدیل کنند.

خبرنگار: سمیه ایمانیان / تصویربردار و تدوینگر: عماد نعمتی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۲ ۲۳:۵۲

دست شما درد نکند. ممنون

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۳ ۰۴:۴۴

من از اهالی این محل هستم این خانه در یک کوچه بسیار تنگ با تردد زیاد قرار دارد کافی بود فقط حدود یک و نیم متر دیوار حیاط را عقب ببرند تا مشکل اهالی محل بر طرف شود ولی نه تنها این کار را نکردند کمی هم پیشروی کرده اند حتما اینهم برای بزرگداشت ادبیات فارسی و مقام شاعر بوده است !

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۰۶:۴۱

واقعا عالی شده دست متولیان امر درد نکنه که کار به این پرارزش رو به نحو احسنت به سرانجام رسوندن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۶ ۱۴:۴۵

عالی شد ،برای گذر یک ماشین جا هست و لزومی هم به کشاد کردن کوچه نیست چون کوچه میشه از جهانسوز تردد کرد