• دوشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400090100794
  • خبرنگار : 71290

وبینار "نیم‌نگاهی به موزه ملی قوم شناسی ژاپن در اوساکا" برگزار شد

وبینار "نیم‌نگاهی به موزه ملی قوم شناسی ژاپن در اوساکا" برگزار شد

با هدف شناخت ظرفیت‌های فرهنگی ایران و ژاپن و به همت رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن و موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وبینار "نیم نگاهی به موزه ملی قوم شناسی ژاپن در اوساکا" روز دوشنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این برنامه در ادامه برگزاری مجموعه وبینارهای توسعه فضاهای فرهنگی در جهان امروز و دومین نشست با موضوع ژاپن، از سلسله وبینارهای تجربه کشورها در توسعه فضای فرهنگی و هنری و موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر برگزارشد.
 
پیشگامی ژاپن در توسعه فضاهای فرهنگی
در ابتدای این نشست، امین عارف نیا مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر به تبیین جایگاه و نقش فرهنگ در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پرداخت و گفت: تلقی و فهم صحیح از مفهوم فرهنگ می‌تواند به ترسیم نقش‌های مختلف فرهنگ در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کمک کند.  
وی ادامه داد: برخی کشورها مانند ژاپن در ایجاد فضاهای فرهنگی پیشگام بوده‌اند و در این حوزه گام‌های مهمی را برداشته‌اند ضمن آن که موزه‌ها نیز در خلق آثار و ارائه مصنوعات فرهنگی نقش بی‌بدیل دارند.
 
 
 روابط توام با احترام ایران و ژاپن
حسین دیوسالار رایزن فرهنگی کشورمان در ژاپن با اشاره به روابط توام با احترام ایران و ژاپن در غرب و شرق آسیا، تصریح کرد: نکته قابل توجه در مورد موزه ملی قوم شناسی اوساکا این است که در هر بخش از این موزه، افرادی فعالیت دارند که متخصصان همان منطقه و کشور هستند و این نکته بسیار با اهمیتی است ضمن آن که اجرای برنامه های متنوع در حوزه مشارکت های اجتماعی، فرهنگ سازی در سطوح مختلف جامعه و آشنایی با داشته های فرهنگی و تمدنی، توجه به تحصیلات و ارائه مدارک تخصصی در سطح تحصیلات تکمیلی، اجرای پروژه های بین المللی و ... از جمله تجربیات این مجموعه به عنوان قطب تحقیقای در این زمینه است.
وی با یادآوری سفر خود به اوزاکا و ملاقات با مسئولان و دست اندرکاران این موزه، به برخی اقدامات رایزنی فرهنگی در زمینه فعالیت های موزه ای اشاره نمود.
 
 موزه‌ای فراتر از یک موزه
یوریکو یاماناکا استاد موزه ملی قوم شناسی اوساکا در ادامه این نشست به معرفی و اهداف این مجموعه پرداخت و گفت: موزه ملی قوم شناسی ژاپن در محل نمایشگاه جهانی اوساکا واقع شده است و به عنوان یک موسسه پژوهشی و بین دانشگاهی فعالیت دارد که به تحقیقات مردم شناسی و قوم شناسی می پردازد و هدف آن ارتقای درک عمومی مردم از ویژگی‌ها و فرهنگ در جهان است.
 
یامانکا ادامه داد: موزه ملی قوم شناسی تنها یک موزه نیست و شامل بخش‌های مختلف مانند موسسه تحقیقاتی، مرکز اطلاعات و ... در کنار فعالیت‌هایی مانند برگزاری نمایشگاه‌ها، مشارکت اجتماعی و برنامه تحصیلی دوره دکتری می‌شود.
استاد موزه ملی قوم شناسی در اوساکا اظهار داشت: این موزه یک مرکز تحقیقات مردم شناسی و قوم شناسی است و از طریق نشریات، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مختلف، نتایج را با عموم مردم به اشتراک می‌گذارد. پروژه‌های مشترک با محققان دیگر سازماندهی شده و منابع جمع‌آوری شده در این موزه در اختیار همه محققان و دانشمندان قرار می‌گیرد.
وی افزود: این موزه مسائلی که حل آنان به تنهایی برای یک محقق دشوار است را نیز جمع‌آوری کرده و این مسائل را به‌صورت بین رشته‌ای و مشترک در اختیار همه محققان قرار می‌دهد.
یوریکو یاماناکا گفت: در این موزه دو نمایشگاه وجود دارد، نمایشگاه های اصلی و موقت. نمایشگاه‌های اصلی شامل گالری‌های منطقه‌ای و آثار میان فرهنگی است. نمایشگاه‌های موقت نیز نمایشگاه‌های موضوعی و ویژه است که در زمان‌های خاص برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: بیشتر آثار موجود در این موزه و این نمایشگاه‌ها نتیجه تحقیقات مشترک موزه ملی قوم‌شناسی و اساتید و محققان است.  
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه راه اندازی این مجموعه هم اشاره کرد و گفت: موزه ملی قوم شناسی در سال ۱۹۷۴ میلادی (سال ۱۳۵۲ شمسی)  در محل نمایشگاه جهانی اوساکا تاسیس شد و در سال ۱۹۷۷ برای عموم گشایش یافت. در آن زمان ۲۰ محقق جوان برای جمع‌آوری ۲۶۰۰ داده و دست‌سازه‌های اقوام مختلف به سراسر جهان فرستاده شدند. برنامه این موزه برای عموم مردم شامل سخنرانی‌های علمی، سمینارها، پخش فیلم، برگزاری کارگاه‌ها و غیره است.
استاد موزه ملی قوم شناسی در اوساکا تصریح کرد: یکی از کارهای این موزه تهیه مینی پک است که این یک بسته بندی شامل لباس‌های قومی، ابزارهای روزمره، وسایل‌مدرسه و سازهای مختلف از نمایشگاه است که در یک چمدان قرار دارد و در اختیار مدارس قرار می‌گیرد.
وی در پایان گفت: در این موزه دانشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی که بخشی از موسسه پژوهشی بین دانشگاهی است نیز قرار دارد و در دو رشته مطالعات منطقه‌ای و مطالعات تطبیقی فعالیت می‌کند.  
 
به اشتراک گذاشتن منابع فرهنگی با ایران
کنجی کورودا استادیار مرکز مطالعات خاورمیانه موزه ملی قوم شناسی در اوساکا هم دیگر سخنران این نشست مجازی بود که به نمایش آثار و فرهنگ اقوام مختلف ایرانی در سالن غرب آسیای این موزه اشاره کرد و گفت: پروژه اخیر ما از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ به اشتراک گذاشتن اطلاعات جامع در ارتباط با مصنوعات و منابع فرهنگی در موزه ملی قوم شناسی با ایران است.
وی ادامه داد: موزه ملی قوم شناسی از ایران منابع فرهنگی و تصاویر و مصنوعات مختلف در اختیار دارد و از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ پایگاه داده فرهنگ خاورمیانه جمع آوری شده است. این پایگاه شامل مجموعه زندگی عشایری، مجموعه مرتبط با قهوه و مجموعه آثار ایرانی در دهه ۱۹۷۰ می باشد.
 
 
نمایشگاه های تخصصی، زمینه توسعه تعاملات
هیروفومی ترامورا استادیار مرکز مطالعات موزه هم دیگر سخنران این نشست بود که به اجرای نمایشگاه های تخصصی و تشریح آنان پرداخت و گفت: نمایشگاه های موزه قوم شناسی نقش موثری در ایجاد تعاملات و بستر سازی برای شناخت هر چه بیشتر با سوابق فرهنگی و تمدنی ژاپن و جهان دارد و تلاش گردیده تا به صورت گسترده در این خصوص گام برداشت.
پیش از این نیز موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، وبینار "توسعه فرهنگی در ژاپن از دریچه معماری و شهرسازی" را برگزار کردند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha