• چهارشنبه / ۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1400090302143
  • خبرنگار : 71424

جزئیات و شرایط سوادآموزیِ مدرسه‌محور/ امکان استعلام سطح سواد مراجعین از سوی مدرسه

جزئیات و شرایط سوادآموزیِ مدرسه‌محور/ امکان استعلام سطح سواد مراجعین از سوی مدرسه

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی شیوه نامه طرح «سواد آموزی مدرسه محور» را به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد. بسترسازی برای سوادآموزی تقاضامحور و تسهیل دسترسی بیسوادان و نوسوادان به موقعیت‌های آموزشی به عنوان اهداف این طرح ذکر شده است.

به گزارش ایسنا، در شیوه‌نامه ابلاغی از سوی شاپور محمدزاده، به برخی مستندات قانونی طرح «سواد آموزی مدرسه محور» از جمله راهکار ۱-۷ سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش با موضوع نقش‌آفرینی مدرسه به عنوان کانون آموزشی و کسب تجربیات تربیتی محله و مصوبه چهل و یکمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش با موضوع ابلاغ آیین‌نامه جدید مدارس اشاره شده است.

بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مدرسه در شتاب‌بخشی به سوادآموزی، بهبود و تقویت فرآیندهای آموزشی و نظارتی سوادآموزی، بسترسازی برای سوادآموزی تقاضامحور، تسهیل دسترسی بیسوادان و نوسوادان به موقعیت‌های آموزشی و تقویت رویکرد سوادآموزی جامعه‌محور به عنوان اهداف این طرح دنبال می‌شود.

مدیران کل آموزش و پرورش به عنوان مسئول اصلی سواد آموزی استان، تدابیر لازم را با بهره‌گیری از ظرفیت شورای آموزش و پرورش و کارگروه توسعه مدیریت استان اتخاذ می‌کنند.  همه واحدهای آموزشی مرکز ارائه انواع خدمات سوادآموزی شامل شناسایی، جذب، ثبت نام و آموزش بیسوادان و کم سوادان در گستره جغرافیاییِ مدرسه خواهند بود. در محل‌هایی که چند مدرسه وجود دارد، با تشخیص مدیر آموزش و پرورش شهرستان یکی از مدارس به عنوان معین منطقه با همکاری دیگر مدارس مجری اجرای برنامه‌ها می‌شود.

شناسایی، ثبت‌نام و آموزش

- در سامانه سوادآموزی لایه «مدرسه» پیش‌بینی شده است. هر یک از واحدهای آموزشی مجری، به عنوان کاربر سامانه سوادآموزی، با سطح دسترسی مشخص و تعریف شده با اختصاص نام کاربری فعالیت خواهند کرد.

- در صورت مراجعه بیسوادان یا کم سوادان به مدرسه، امکان استعلام سطح سواد از سوی مدرسه وجود دارد. در صورت مشخص شدن وضعیت سطح سواد داوطلبان استعلام شده، پیش‌ثبت‌نام از سوی مدیر مدرسه انجام و با تایید ناظر از سوی شهرستان کلاس به مرحله جاری تبدیل می‌شود.

- در صورتی که آموزش‌دهندگان نسبت به استعلام و شناسایی سوادآموزان اقدام کنند می‌توانند نزدیک‌ترین مدرسه به محل زندگی سوادآموزان را انتخاب کنند. سپس مدیر مدرسه پس از مشاهده تقاضای آموزش‌دهنده مبنی بر نیاز به مکان برای تشکیل کلاس، بررسی لازم را انجام و در صورت تایید، پیش‌ثبت‌نام انجام و کلاس به مرحله تایید ناظر از سوی شهرستان تبدیل و پس از تایید ناظر شهرستان کلاس جاری خواهد شد.

- به عنوان اقدام پایه، شناسایی بیسوادان و کم سوادان بر اساس اطلاعات پایگاه اسمی سطح سواد و سامانه سناد با اولویت اولیای دانش آموزان، افراد واجد شرایط جامعه محلی، مورد توجه قرار گیرد.

- برای ثبت نام از بیسوادان و کم سوادان شناسایی شده و سازماندهی آنان در کلاس‌ها طبق برنامه و تقویم آموزشی سوادآموزی مدرسه تدبیر شود.

شرایط به‌کارگیری نیروی انسانی

- اولویت به‌کارگیری نیروی انسانی در سوادآموزیِ مدرسه محور با کادر آموزشی و اجرایی مدرسه است. مدیر مدرسه تمهیداتی اتخاذ کند تا از عوامل شاغل در مدرسه به عنوان مجریان فعالیت‌های سوادآموزی استفاده شود.

- ضمن تاکید بر اولویت به‌کارگیری معلمین رسمی و پیمانی، در صورتی که امکان اجرای فعالیت‌های سوادآموزی توسط ارکان مدرسه میسر نباشد انعقاد قرارداد با شرکت‌ها، موسسات آموزشی و نهادهای غیردولتی واجد شرایط مطابق ضوابط و مقررات ابلاغی خواهد بود.

- همکاری افراد در سوادآموزی مدرسه‌محور نباید هیچ‌گونه حق اداری و استخدامی برای آموزش دهندگان و متقابلا هیچ گونه تعهدی برای آموزش و پرورش ایجاد کند. به‌کارگیری نیروی انسانی جدید تحت هر عنوانی در این زمینه ممنوع است.

- از انعقاد قرارداد با افراد حقیقی جهت فعالیت‌های سوادآموزی به طور مستقیم خودداری شود. همکاری کارکنان دولت با رعایت سایر ضوابط و مقررات بلامانع است.

 هزینه اجرای طرح سوادآموزی مدرسه‌محور

- هزینه های مرتبط با سواد آموزی مدرسه محور به ازای نتیجه محصولی پس از احراز قبولی سوادآموزان بر مبنای سرانه ابلاغی هر دوره یا در صورت تامین اعتبار در قالب اضافه تدریس پرداخت می شود.

- به منظور جبران بخشی از خدمات مدیریت، راهبری، پشتیبانی و نظارت بر ارایه خدمات سواد آموزی در مدارس تا سقف ۳ درصد از سرانه هر نفر سوادآموز تحت پوشش به شرح جدول زیر به عوامل اجرایی واحدهای آموزشی مجری قابل پرداخت خواهد بود. مبالغ جدول بر اساس نرخ سرانه هزینه تمام شده آموزش سال ۱۴۰۰ در هر یک از دوره های سوادآموزی، انتقال و تحکیم انجام شده؛ بدیهی است در سنوات بعد متناسب با سرانه ابلاغی سهم هر یک از عوامل تغییر خواهد یافت.:

جزئیات و شرایط سوادآموزیِ مدرسه‌محور/ امکان استعلام سطح سواد مراجعین از سوی مدرسه

 - حق الزحمه آموزش‌دهندگان تحت پوشش موسسات غیر دولتی طرف قرارداد؛ پس از احراز قبولی سوادآموزان بر مبنای سرانه ابلاغی سازمان نهضت سوادآموزی از اعتبارات این سازمان تامین و پرداخت خواهد شد.

- حق الزحمه عوامل اجرایی مدرسه (مدیر، معاون منتخب مجری فعالیت‌های سوادآموزی و سرایدار/ خدمتگزار) پس از برگزاری امتحانات و به ازای سوادآموزان تحت پوشش بر اساس گزارش معاون سوادآموزی و تایید مقام مجاز استان تامین و پرداخت می‌شود. سهم هر یک از عوامل اجرایی به ترتیب مدیر مدرسه ۵۰ درصد، معاون اجرایی مسئول سواد آموزی منتخب مدیر ۳۰ درصد و سرایدار - خدمتگزار معادل ۲۰ درصد از سهم تعیین شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha