• جمعه / ۱۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400091209080
  • خبرنگار : 71129

تنش‌ها در تنگه تایوان می‌تواند بیشتر شود

تنش‌ها در تنگه تایوان می‌تواند بیشتر شود
جنگنده‌های تایوانی

"حضور غیرمنتظره یک زیردریایی چینی در تنگه تایوان در هفته اخیر، خطرات ناشی از حضور مکرر ناوها در این منطقه را بیشتر کرده به طوریکه تحلیلگران هشدار می‌دهند که در نهایت می‌تواند باعث بروز یک درگیری ناخواسته بین تایوان و چین شود."

به گزارش ایسنا، شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی می‌نویسد: "اچ.آی. سوتون" تحلیلگر امور زیردریایی نوشته که شناور دیده شده در منطقه مورد مناقشه یک زیردریایی اتمی چینی تیپ ۹۴ مجهز به موشک است که تصویرش به وسیله ماهواره اروپایی Sentinel-۲ گرفته شده.

این زیردریایی درست در آب‌هایی که تایوان را از چین جدا می‌کند، دیده شده و این محل دقیقا جایی است که تحلیلگران می‌گویند درگیری به احتمال زیاد از یک برخورد تصادفی شروع می‌شود تا یک رویداد برنامه ریزی شده.

علت حضور این زیردریایی اتمی چینی در منطقه هنوز مشخص نیست اما سوتون می‌گوید که احتمالا این زیردریایی در حال انجام ماموریتی روتین بوده و می‌خواسته به پایگاه خود در بندر نیروی دریایی ارتش چین واقع در دریای "بوهای" برود تا عملیات تعمیر یا نگهداری بر روی آن انجام شود.

با این حال، دیگر کارشناسان که این تصویر ماهواره‌ای را رصد کردند، می‌گویند حضور این زیردریایی چینی کمی گیج کننده است.

"کارل شوستر"، کاپیتان سابق نیروی دریایی آمریکا و مدیر سابق عملیات در مرکز اطلاعات مشترک فرماندهی آمریکا-پاسیفیک نیز می‌گوید: حضور یک زیردریایی اتمی چینی آن هم روی سطح، کمی گیج کننده و مبهم است. ممکن است یک مشکل فنی برای این زیردریایی اتفاق افتاده باشد که نیازمند بازگشت به تعمیرگاه باشد.

تنگه تایوان در باریک‌ترین نقطه خود فقط ۱۱۰ مایل یا ۱۸۰ کیلومتر عرض دارد. با اعمال فشار فزاینده چین بر تایوان که شی جینپینگ، رئیس جمهور چین قول داده آن را تحت کنترل پکن قرار دهد، این جزیره به یکی از مراکز نظامی جهان تبدیل شده است. در این میان، حامیان دولت تایپه از جمله ایالات متحده حضور نظامی خود را در منطقه افزایش داده‌اند.

همین چند روز پیش بود که فرمانده ناوگان هفتم نیروی دریایی ایالات متحده که مقر آن در ژاپن است، گفت: به تعداد بیشتری ناو هواپیمابر آمریکایی و شرکای این کشور در غرب اقیانوس آرام نیاز است.

"کارل توماس"، یکی از مقام‌های نیروی دریایی آمریکا که در ناو هواپیمابر "یو.اس.اس کارل وینسون" پس از مانورهای دریایی در مقیاس بزرگ شامل ایالات متحده، ژاپن، استرالیا، کانادا و آلمان صحبت می‌کرد، گفت: ناوهای هواپیمابر برای بازدارندگی بزرگ در منطقه حضور دارند.

روزنامه وال استریت ژورنال از قول این مقام نیروی دریایی آمریکا نوشت: وقتی به این فکر می‌کنیم که چگونه می‌توانیم بجنگیم، چهار ناو هواپیمابر عدد خوبی است، اما شش، هفت یا هشت فروند ناو هواپیمابر بهتر است.

در ضمن، چین همچنان بر تعداد ناوهای خود می‌افزاید.

"نیوال نیوز" گزارش داده که در نوامبر سال جاری میلادی چهارمین ناوشکن نوع ۵۵ چین به نام "آنشان" به ناوگان نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق  ملحق شد و انتظار می‌رود پنجمین ناوشکن هم تا پایان سال جاری میلادی به این ناوگان بپیوندد. تیپ ۵۵ یکی از مدرن‌ترین و قدرتمندترین ناوهای جهان به شمار می‌رود. همانطور که سرویس تحقیقات کنگره ایالات متحده سال گذشته میلادی در گزارشی در مورد دریاهای جنوبی و شرقی چین مطالبی را نوشت، با ناوهای بیشتر، پتانسیل بیشتری برای یک حادثه ناگوار وجود دارد.

در این گزارش آمده است: تشدید عملیات کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی آمریکا و چین در دریای چین جنوبی می‌تواند خطر یک اشتباه محاسباتی یا اقدام سهوی را افزایش دهد که به حادثه‌ای منجر شود که می‌تواند به یک بحران یا درگیری تبدیل شود.

بر اساس گزارش نیروی دریایی آمریکا، در سال ۲۰۱۸ یک ناوشکن چینی به طرز خطرناکی نزدیک یک ناوشکن آمریکایی با موشک هدایت شونده در دریای چین جنوبی حرکت کرد و نیروی دریایی ایالات متحده از آن به عنوان "مانوری تهاجمی" یاد کرد و گفت این دو ناو در فاصله ۴۵ یاردی از هم قرار داشتند.

اما تایوان و حامیانش همچنان منتظر اقدامات چین هستند. دولت تایپه همین ماه گذشته میلادی ساخت نخستین زیردریایی از هشت زیردریایی بومی را آغاز کرد.

استرالیا هم به عنوان یکی از حامیان اصلی تایپه و منتقد سرسخت فشارهای نظامی فزاینده چین در منطقه، اوایل ۲۰۲۱ گفته بود که قصد دارد تا یگانی از زیردریایی‌های اتمی را ایجاد کند.

ژاپن نیز در اکتبر سال جاری میلادی دومین شناور در کلاس جدید زیردریایی‌های دیزلی-الکتریکی خود را به آب انداخت. انتظار می‌رود اولین زیردریایی در کلاس "Taigei" در ماه مارس ۲۰۲۲ راه اندازی شود.

در این میان، پتانسیل برای برخورد در دریا در اکتبر ۲۰۲۱ زمانی مورد توجه قرار گرفت که زیردریایی "یو.اس.اس کانتیکت" نیروی دریایی ایالات متحده در دریای چین جنوبی دچار مشکل شد و به شی‌ای برخورد کرد که بعدا آمریکا گفت یک کوه زیر دریا بوده است.

این زیردریایی اتمی پس از آن حادثه به پایگاه نیروی دریایی ایالات متحده در جزیره گوآم در اقیانوس آرام بازگشت. در سال ۲۰۱۷ نیز بروز یکسری حوادث برای ناوها و زیردریایی‌های نیروی دریایی آمریکا در منطقه آسیا نگرانی‌های مشابهی را به وجود آورد.

"کارل شوستر"، کاپیتان سابق نیروی دریایی آمریکا و مدیر سابق عملیات در مرکز اطلاعات مشترک فرماندهی آمریکا-پاسیفیک همچنین گفته که ارتش چین می‌تواند به سادگی قدرت خود را در تنگه تایوان نشان دهد، همانطور که ایالات متحده و نیروهای دریایی کشورهای متحد اخیرا در منطقه مورد مناقشه قدرت نمایی کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha