• یکشنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400091410677
  • خبرنگار : 71661

ام‌آی۵: برنامه‌های جاسوسی روسیه به اندازه طوفان و چین در حد "تغییر اقلیم" خطرناک است

ام‌آی۵: برنامه‌های جاسوسی روسیه به اندازه طوفان و چین در حد "تغییر اقلیم" خطرناک است

یک مقام ارشد سازمان اطلاعات داخلی انگلیس (MI۵) خواستار بروزرسانی قانون ۱۰۰ ساله محافظت از اطلاعات سری این کشور شده و از مردم انگلیس خواست مراقب تهدیدات سایبری باشند.

به گزارش ایسنا، ‌به نقل از پایگاه خبری میل آنلاین، این رئیس بخش «ضد اطلاعات کشورهای متخاصم» که با عنوان «مدیر کِی» شناخته شده است، مدعی شد، «فعالیت‌های مخرب فزاینده‌ای» از سوی دولت‌های «متخاصم» از جمله چین و روسیه، علیه انگلیس در جریان است.

او در مصاحبه با روزنامه دیلی‌تلگراف، هشدار داد که شهروندان انگلیس باید هوشیارتر باشند چرا که تهدیدات علیه این کشور، هر روز متنوع‌تر شده و در قالب‌هایی چون «هک‌های سایبری تحت حمایت دولت‌ها» و «دخالت‌ در انتخابات» روی می‌دهند.

تا پیش از این، به جز «کن مک‌کالم» مدیرکل ام‌آی۵، هیچ یک از مقامات ارشد اطلاعاتی این کشور، با رسانه‌ها مصاحبه نکرده بودند. این موضوع، نشان‌دهنده این است که تهدیدات علیه انگلیس تا چه حد همه‌جانبه و تمام عیار هستند.

گفته می‌شود که انگلیس هدف تهدیداتی، از «سرقت مالکیت معنوی» تا «توطئه‌های ترور بی‌رحمانه» قرار دارد. از جمله این موارد، می‌توان به سرقت طرح اولیه واکسن کرونای «آسترازنکا» و تلاش مسکو برای «قتل الکسی ناوالنی» اشاره کرد.

«مدیر کِی» گفت تاکنون با استناد به قانون حفظ اطلاعات سری فعلی، تنها دو فرد با موفقیت محاکمه شده‌اند و با توجه به اینکه این قانون در سال ۱۹۱۱ تصویب شده است، انگلیس به قوانین جدیدی در این زمینه نیاز دارد.

این مقام اطلاعاتی، تهدیدات اطلاعاتی از سوی روسیه را سهمگین دانسته و آن را به یک «طوفان غیر قابل پیش‌بینی» تشبیه کرد؛ اما تهدیدات چین را به مراتب خطرناک‌تر دانسته و آن را «خطرناک‌ترین تغییر اقلیمی» دانست.

پیش از این نیز در ماه ژوئیه، ژنرال «کن مک‌کالم» گفته بود که شهروندان عادی انگلیس نیز از گزند تهدیدات دولت‌های «متخاصم» مصون نیستند و تاکید کرد که این خطرات نه چندان ملموس، «می‌توانند بر روی همه ما اثر بگذارند.»

به گفته سرویس اطلاعاتی انگلیس، تا امروز در بیش از ۱۰ هزار مورد، جاسوسان خارجی تحت پوشش و با نیت فریب، به سراغ مردم عادی انگلیس رفته‌اند. این اقدامات از طریق رسانه‌های اجتماعی نظیر لینکدین و با هدف سرقت اطلاعات صورت گرفته‌اند.

مک‌کالم معتقد است که شهروندان عادی انگلیس باید بیش از این مراقب حملات سایبری، تحریف اطلاعات، مداخله و جاسوسی در تحقیقات و فناوری‌های این کشور باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha