• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400092116136
  • خبرنگار : 71129

ساکنان کالدونیای جدید یکبار دیگر در همه‌پرسی استقلال شرکت کردند

ساکنان کالدونیای جدید یکبار دیگر در همه‌پرسی استقلال شرکت کردند

ساکنان کالدونیای جدید امروز (یکشنبه) پای صندوق‌های رای رفتند تا در همه پرسی استقلال از فرانسه شرکت کنند و این سومین و آخرین رای گیری در این مورد است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این رای گیری در میان نگرانی‌های رو به رشد درباره بروز خشونت در این منطقه کوچک جزیره‌ای در اقیانوس آرام برگزار شده است.

در حالی انتظار می‌رود که این رای گیری نهایی خیلی فشرده باشد که در دو رای گیری قبلی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ رای "نه به جدایی از فرانسه" با ۵۷ درصد در مقابل 43 درصد رای جدایی پیروز شد.

جمعیت بومی "کاناک" کالدونیای جدید که بیشتر به دنبال استقلال هستند خواستار عدم شرکت در این رفراندوم شده‌اند چون به دلیل شیوع گسترده سویه دلتای کرونا در سپتامبر سال جاری میلادی، در یک دوره ۱۲ ماهه عزاداری به سر می‌برند.

"نیک مک‌لنان"، خبرنگار در امور پاسیفیک در توئیتی نوشت: نشانه‌های اولیه در کالدونیای جدید مبنی بر این است که فراخوان جنبش استقلال برای عدم مشارکت مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در حالی که صف‌هایی از رای‌دهندگان در تالار شهر "نومه" در پایتخت وجود دارد، تعداد کمی از رای‌دهندگان تاکنون در مناطق با اکثریت جمعیت بومی کاناک در جزایر "لویالتی" و "استان شمالی" شرکت کرده‌اند.

سفارت فرانسه در کالدونیای جدید اعلام کرد، تنها ۴۱ درصد از جمعیت واجد شرایط رای، آرای خود را به صندوق‌های رای انداخته‌اند. این تعداد پایین‌تر از میزان رای دهندگان در ۲۰۲۰ است که قریب به ۸۰ درصد در آن شرکت داشتند.

تحلیلگران نگران این هستند که رای "نه" به این رفراندوم باعث بروز درگیری و خشم میان حامیان استقلال و بروز بی ثباتی در این منطقه شود.

کالدونیای جدید یکی از پنج قلمروی جزیره‌ای در هند-پاسیفیک تحت کنترل فرانسه است که در مرکز توجه و برنامه‌های امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور قرار دارد و او به دنبال افزایش نفوذ خود در پاسیفیک است.

رای امروز سومین توافقی است که یک دهه پس از آغاز مذاکرات در مورد آینده جزیره در سال ۱۹۸۸ انجام شد و خواستار برگزاری یک سری همه‌پرسی استقلال شد.

جنگ در دهه ۸۰ میلادی در این قلمرو غنی از نیکل، در ۱۲۰۰ کیلومتری شرق استرالیا و ۲۰۰۰۰ کیلومتری از فرانسه، بین هواداران استقلال و کسانی که می‌خواستند فرانسوی بمانند، شروع شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha