• پنجشنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1400092519726
  • خبرنگار : 30057

وزیر علوم مطرح کرد

دانایی و تولید فناوری آسانسوری نیست/۲۰ هزار سند علمی فاصله ترکیه با ایران

دانایی و تولید فناوری آسانسوری نیست/۲۰ هزار سند علمی فاصله ترکیه با ایران

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تصویب راه‌اندازی صندوق علوم و تحقیقات در وزارت علوم خبر داد و گفت: مجوز آن صادر و اعتبارات آن نیز در لایحه بودجه وارد شده است.

به گزارش ایسنا دکتر محمدعلی زلفی‌گل در آئین اختتامیه جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور، کسب رتبه اول در منطقه با فاصله زیاد با کشور بعد از ایران را نتیجه تلاش و همت دانشجویان، اساتید، پژوهشگران و فناوران کشور دانست و افزود: یکی از وظایف سنگین وزارت علوم صیانت از این دستاوردها است و بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری از آن حفاظت نیز باید کرد.

وی اختلاف رتبه ایران با کشور ترکیه را در ۲۰ هزار سند معتبر بین‌المللی دانست و ادامه داد: ما هیچ‌گاه اجازه نداریم دستاوردهای علمی کشور را نقض کنیم. بعضا شنیده می‌شود که مقالات اثری ندارد، ولی کسی که با علم و پژوهش آشنا باشد، می‌داند که تحقیقات دارای سه دسته تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای است و تحقیقات بنیادی موجب شده است که امروز رتبه اول علمی در منطقه را کسب کنیم.

وزیر علوم با انتقاد از گفته برخی‌ها که کشور مقاله‌محور شده است، یادآور شد: این گفته مثل آن است که بگوییم علم بهتر است "یا" ثروت. علم بهتر است "با" ثروت.

وی توجه به علوم بنیادی در حوزه علوم انسانی را یک اصل دانست و افزود: برخی از تحقیقات در حوزه‌هایی چون فیزیک ممکن است ۵۰ سال آینده در عرصه کاربرد وارد شود و اگر به دنبال پر رنگ کردن نقش تحقیقات هستیم، نباید مقالات نادیده گرفته شود و این‌ها قابل جمع هستند.

زلفی‌گل با بیان اینکه تاکنون از دانشگاهیان تحقیقات بنیادی طلب نشده و اگر شده جدی نبوده است، اظهار کرد: در این مسیر نظام نوآوری را طراحی کردیم، ضمن آنکه نظام ملی ایده‌ها و نیازها نیز در لایحه بودجه آمده است.

وی با ابراز  خرسندی از تصویب راه‌اندازی صندوق علوم و تحقیقات در وزارت علوم با تاکید بر اینکه مجوز آن صادر و در لایحه بودجه نیز وارد شده است، یادآور شد: هدف این صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران است.

وزیر علوم با اشاره به حمایت‌های این وزارتخانه و معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری از پژوهش و فناوری، اضافه کرد: ما باید همه بازیگران این عرصه را در شطرنج علم و فناوری قرار دهیم و این اقدام تاکنون نبوده است.

زلفی‌گل با بیان اینکه دانا شدن و تولید علم و فناوری و عالم شدن آسانسوری و سزارینی نیست، اظهار کرد: رسیدن به دانایی تدریجی و پلکانی است و فرهنگ خاص خود را می‌طلبد و در این راه نیاز است تا بستر آن مهیا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha