• یکشنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۰ / ۱۷:۱۲
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1400101914083
  • منبع : مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

عضو اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:

سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نویدبخش تمدن نوین اسلامی است

سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نویدبخش تمدن نوین اسلامی است

عضو اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: تحقق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان مصداقی از تحقق عملی دولت اسلامی، یکی از امور زمینه‏ساز و نویدبخش تحقق تمدن نوین اسلامی است.

به گزارش ایسنا به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مهدی موحدی در گفت‌وگویی گفت: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی مراحل پنج‏گانه‏‌ای هستند و اکنون در مرحله دولت‏‌سازی اسلامی قرار داریم.

استادیار دانشگاه شاهد ادامه داد: تحقق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان مصداقی از تحقق عملی دولت اسلامی، یکی از امور زمینه‏‌ساز و نویدبخش تحقق تمدن نوین اسلامی است. تحقق دولت اسلامی نیز چیزی نیست جز برنامه تحقق عملی نهادها و سازوکارهای اسلامی حاکم بر حکمرانی کشور.

وی ادامه داد سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به مثابه سند بالادستی حاکم بر سایر اسناد، به اصول حاکم بر طراحی این قبیل ساز و کارها پرداخته است.

عضو اندیشکده اقتصاد مرکز ادامه داد: ازآنجاکه سند الگو از جامعیت و مانعیت لازم برخوردار است، هر مقوله یا هر موهبت مطرح در گستره علوم اجتماعی اسلامی از جمله اقتصاد اسلامی به عنوان دانش‏‌های مقدم، مؤثر و مُعین در ترسیم و تدوین الگو احصاء شده و بهره‏ مندی آحاد مردم جامعه از این مواهب با تکیه بر بسته‏‌های حقوق مالکیت استنباط شده از دین در قالب ساز و کارهایی طراحی شده است.

عضو اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: دانش فقه تعاملات اجتماعی به مثابه دانش طراحی ساز و کارهای بهره‏‌مندی جامعه از مواهب، با تمسک به روش اجتهادی به دنبال کشف و وضع ساز و کارهای برآمده از دین به عنوان سازوکار مطلوب شارع است تا بهره‏مندی بایسته و عادلانه آحاد مردم جامعه از مواهب را فراهم بیاورد، به عبارت دیگر، فقه تعاملات اجتماعی به دنبال ساز و کارهای رفع نیاز و رفع تعارض است تا با تمسک به این ساز و کارها به ارائه نظام حکمرانی مصادیق مختلف از مواهب بپردازد. مواهبی چون حکمرانی کالاهای خصوصی یعنی آنچه توسط ساز و کار بازار تولید، توزیع و تخصیص می‏‌یابد.

وی افزود:حکمرانی کالاهای عمومی یعنی مواهب عمومی مثل آموزش، بهداشت، امنیت و قضاوت، حکمرانی ثروت‏‌های طبیعی یعنی منابع با استفاده‏‌های اشتراکی یا انفال مثل معادن، مخازن نفتی و جنگل‏‌ها، حکمرانی پول یعنی امر خلق شده توسط بانک مرکزی و شبکه بانکی و همچنین حکمرانی قدرت یعنی به عنوان ارائه سازوکارهای بهره‌‏مندی عادلانه از نیروی مؤثر بر تصمیم‏گیری.

موحدی خاطرنشان کرد: با این اوصاف اگر دانش اقتصاد، فقه تعاملات اجتماعی و یا اقتصاد اسلامی را به مثابه دانش حکمرانی جامعه و دانش اتخاذ تصمیمات و ایجاد ساز و کارهایی برای بهره‏مندی عادلانه از مواهب و خیرات در اجتماع تعریف کنیم، آنگاه مهم‌ترین مسائل و نابسامانی‏‌های موجود در سبک حکمرانی و حیات جامعه ایرانی، بهره‏مندی غیر عادلانه از این مواهب و خیرات پیش‌گفته خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۰ ۲۲:۲۶

الگوي اسلامي ايراني پيشرفت به عنوان چشم اندازي جديد براي مطالعه و حل معضلات کشور و به ويژه مسائل اقتصادي، زمينه نظريه پردازي و نوآوري در شناخت چالش ها و ارائه راه حل هاي بديع براي اقتصاد کشور فراهم کرده است.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۱ ۲۲:۵۰

با توجه به ویژگی ها و نوآوری هایی که در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت وجود دارد، مانند بخش های مختلف سند از مبانی گرفته تا تدابیر، به نظر می رسد در مقام اجرا نیز تفاوت های بسیاری با سایر اسناد برنامه ای خواهد داشت.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۲ ۱۰:۳۹

یکی از امیدهای ما این است که جوانان و دانشمندان اسلام گرا سکان اداره امور کشور از جمله اقتصاد را بر عهده بگیرند تا از دل اسلام راه برون رفتی برای مشکلات کنونی کشور مخصوصا مشکلات اقتصاد کشور و معیشت مردم پیدا کنند اگر واقعا مطالبی که ایشون گفتند توی سند الگو باشه خیلی جای امیدواری هست به شرطی که سند اجرا بشه و مقامات کشور به این مباحث اعتقاد داشته باشند و عمل کنند به نظر میرسه باید نسل جدیدی از متفکران علمی و مجریان عملی شکل بگیرد.