• سه‌شنبه / ۵ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400110503470
  • خبرنگار : 71129

شراکت استراتژیک، محور رایزنی پوتین با رئیس‌جمهوری کوبا

شراکت استراتژیک، محور رایزنی پوتین با رئیس‌جمهوری کوبا

به دنبال گمانه‌زنی‌های اخیر مبنی بر استقرار احتمالی نظامی روسیه در کوبا در اوایل ماه جاری میلادی، پوتین در تماسی که از سوی کرملین فاش شد، در مورد "مشارکت استراتژیک" و هماهنگی بیشتر "اقدامات در عرصه بین‌المللی" با همتای کوبایی خود گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه میامی هرالد، میگوئل دیاز کانل، رئیس جمهوری کوبا در توئیتی نوشت، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه یک گفت‌وگوی تلفنی سازنده و موثر درباره اوضاع کنونی بین‌المللی و توسعه روابط آینده در شرایط دشوار داشته است.

اخبار مربوط به این گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه در میانه افزایش نگرانی‌ها درباره اقدام نظامی از سوی روسیه علیه اوکراین منتشر شده است.

ناتو روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهایش را در حالت آماده باش قرار داده و ناوها و جنگنده‌های بیشتری را به شرق اروپا اعزام کرده و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز اعلام کرده که در حال بررسی اعزام نیرو به منطقه است.

کوبا و ونزوئلا اوایل ماه جاری میلادی پس از آن نگران اخبار مربوط به احتمال حمله نظامی از سوی روسیه به اوکراین شدند که سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه به یک کانال تلویزیونی این کشور گفت، استقرار نیروهای روسی را در دو کشور کوبا و ونزوئلا نه تایید و نه رد می‌کند. دولت کوبا اصلا به اظهارات ریابکوف واکنشی نشان نداد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در آن زمان گفته بود: اگر روسیه در این مسیر حرکت کند، ما قاطعانه پاسخ می‌دهیم.

مقام‌های واشنگتن گفته‌اند که استقرار بالقوه نیروهای آمریکایی در منطقه شرق اروپا در جریان گفت‌وگوها بین ایالات متحده، روسیه و دیگر کشورهای عضو ناتو مطرح نشده است.

روسیه در چند سال گذشته روابط اقتصادی و نظامی خود با کوبا را تقویت کرده است. بر اساس اخبار منتشر شده از سوی کرملین درباره این تماس تلفنی، روسای جمهوری روسیه و کوبا تبادل عمیق نظرات در مورد همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های تجارت، اقتصاد و سرمایه‌گذاری داشتند. همچنین رئیس جمهوری کوبا از همتای روس خود برای کمک‌های بشردوستانه ارائه شده به منظور مقابله با کرونا قدردانی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha