• شنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400112318336
  • منبع : وزارت صنعت، معدن و تجارت

تا ایجاد ساختار مناسب در وزارت میراث فرهنگی؛

مرکز فرش در وزارت صمت می‌ماند

مرکز فرش در وزارت صمت می‌ماند

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تا زمان ایجاد ساختار و زیرساخت های مناسب در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای پذیرش فرش دستباف، مرکز فرش در وزارت صنعت، معدن و تجارت مستقر است و موضوعات مرتبط با فرش در وزارت صمت پیگیری می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از شاتا سید مهدی نیازی در نشستی با فعالان صنعت فرش دستباف، گفت: فرش دستباف ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و بازتابی از تاریخ و میراث فرهنگی کشور و متأثر از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است و خاستگاه اصلی آن ایران است. همچنین فرش دستباف اهمیت اساسی در اقتصاد بخش قابل توجهی از خانوارهای کشور داشته و سهم عمده‌ای در بازار جهانی، صادرات غیرنفتی، ارزآوری و اشتغال کشور دارد از این رو حکمرانی موثر و اثربخش در این رشته فعالیت دغدغه همه سیاست گذاران حوزه های اقتصادی است.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار با بیان اینکه زمانی ویژگی‌ها و مزیت‌های مورد اشاره فرش دستباف رشد و توسعه می‌یابد که این هنر صنعت با ذوق، استعداد، ارزش، اصالت‌های فرهنگی، هنری، تاریخی و نیز با خلاقیت‌های هنرمندان بومی و اصیل ایرانی ارتباط مستمر و پیوند تنگاتنگ داشته باشد، اظهار کرد: درحال حاضر فرش دستباف در زمره اصلی ترین صنایع دستی مهم کشور به حساب می‌آید و با ذوق هنری و خلاقیت فکری و عناصر بومی توسط بافنده تولید و تجلی می‌یابد، لذا نقش بسیار مهمی در توسعه زیست بوم صنایع دستی کشور دارد.

وی افزود: در کنار ضرورت توسعه زیرساخت های مناسب برای تولید، بازاریابی و صادرات فرش دستباف، به این نکته نیز باید توجه داشت که جهت برون رفت از وضعیت فعلی، این هنر صنعت نیازمند یک متولی ویژه با سطح و اختیارات مناسب است تا علاوه بر پیگیری مطالبات ذینفعان این حوزه، حکمرانی مناسب برای ارتقا این رشته فعالیت را در دستور کار قرار دهد.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار با بیان اینکه درحال حاضر با تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و توسعه ساختارهای موردنیاز برای رشد و توسعه صنایع دستی در کشور، طبق قانون تشکیل این وزارت خانه، خاستگاه اصلی این هنر صنعت، وزارت مذکور است که باید ساختار مناسب و در شان فرش دستباف برای آن ایجاد شود، تصریح کرد: به فعالان این هنر صنعت اعلام کرده‌ایم که تا زمانی که از فرایند استقرار کامل مرکز ملی فرش به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کامل نشده و از ساختار متناسب و مناسب این رشته فعالیت در وزارت مذکور اطمینان حاصل نشود، موضوعات مرتبط با فرش در وزارت صمت و سازمان های استانی این وزارت پیگیری و دنبال می شود.

وی همچنین تاکید کرد که همه سازمان های صنعت، معدن و تجارت استانها موظف هستند امورات مرتبط با فرش را بدون هیچ گونه اختلالی انجام دهند.

نیازی در پایان گفت: حتی در صورت انتقال امور فرش دستباف به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همواره نقش پشتیبانی از توسعه صادرات، بازاریابی فرش دستباف و تامین مواد اولیه وارداتی توسط وزارت صنعت، معدن وتجارت به عنوان متولی تجارت خارجی کشور دنبال شده و همیشه از حمایت های ویژه برخوردار خواهد بود.

وزارت صمت در دولت جدید تصمیم به حذف مرکز ملی فرش از ساختار این وزارتخانه و انتقال آن به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گرفته بود که موجی از مخالفت فعالان صنعت فرش دستباف را به همراه داشت و آن‌ها نسبت به افت بیشتر صادرات فرش دستباف در صورت انتقال مرکز ملی فرش هشدار داده‌اند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar

با سلام و احترام همانطور که مستحضرید بدلیل جایگاه تشکیلاتی ضعیف فرش و صنایع دستی و نبود سازمان مقتدر  نه تنها جایگاه فرش و صنایع دستی در بازار داخلی  و صادرات غیرنفتی بسیار کاهش یافته، که جامعه فرش و صنایع دستی دچار چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای است و متأسفانه وزارتخانه‌های میراث و صمت بدلیل آن که موارد دیگری را در اولویت‌های کاری خود دارند هیچگاه بصورت جدی به این مهم توجه ننموده‌اند. لذا جامعه فرش و صنایع دستی نسبت به ((تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع دستی ایران)) با جایگاه تشکیلاتی معاونت رییس جمهور و استفاده ی اساسی و حمایت مستمر از وجود نخبگان، اساتید بومی و فعالان واقعی هر منطقه، طبق فعالیت و اقدامات حرفه ای، شناخت و اعتمادسازی گروهی که در کارنامه خویش در سالها و دهه های اخیر در جوامع محلی داشته ودارند‌( معمولا در اکثر مناطق و استانهای کشور با بی مهری یا عدم بهره برداری مقطعی_ یکطرفه توسط متولیان از جمله نهادهای دولتی و غیر دولتی روبرو بوده و میباشند) برنامه راه مشخص و شفاف، به دوران طلایی هنرهای اصیل ایران با همت بخشهای اداری و همکاری و همدلی باشرایط بوجود آوردن فضایی سالم با تعامل بخشهای اداری و نهادهای مردمی فارغ از بروکراسی های اداری و...قطعا خواهیم رسید. سپاسگزارم/ جواد آویشی استان سیستان و بلوچستان ایران زمین.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۸ ۱۰:۳۰

سلام وعرض ادب واحترام در بخش های تخصصی وزارت صمت در سازمان ملی فرش وصنایع دستی لازم و از ظرفیتهای واقعی / نه قلبی استفاده میکنیم. قلبی وخشتی. باتشکرفراوان ، جواد آویشی .