• چهارشنبه / ۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۸:۵۶
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1400120403608
  • خبرنگار : 71584

لزوم جهانی کردن مددکاری اجتماعی

یک استاد دانشگاه انگلستان گفت: باید مددکاری اجتماعی جهانی را اجرایی کنیم و در قالب آموزش بتوانیم ارتباطات اجتماعی را برای ارتقاء جامعه مدنظر داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، مالکلم پین، نظریه‌پرداز معاصر حوزه مددکاری اجتماعی امروز و در چهارمین کنگره آنلاین بین‌المللی و سی و ششمین همایش مددکاری اجتماعی در ایران با بیان اینکه کار مددکاران اجتماعی به مراقبت، کمک و مشاوره مرتبط است، گفت: مددکاری اجتماعی خود را با ارزش‌های اجتماعی انطباق می‌دهد و در واقع تامین نیازهای اجتماعی را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: توجه اصلی ما بر ارزش‌های فرهنگی و توسعه زندگی خانوادگی است که مددکاری اجتماعی باید بتواند منجر به افزایش روحیه افراد شود. رویه‌ها متاثر از کارایی مددکاری اجتماعی هستند و اهمیت مددکاری اجتماعی از این منظر دارای اهمیت ویژه‌ای است.

این نظریه‌پرداز معاصر حوزه مددکاری اجتماعی با بیان اینکه تئوری مددکاری اجتماعی توجه کلی به حوزه رویه‌های حل و فصل و ایجاد تغییر در زندگی دیگران دارد، خاطرنشان کرد: ایجاد تغییر بین افراد در زندگی بسیار مشکل است و برای این مهم یکسری مقاومت‌ها وجود دارد و توجه به اهداف کمک مددکاران اجتماعی بسیار مهم است و ما باید به شکلی رویه‌ها را پیاده‌سازی کنیم که نیت‌های دوگانه‌ای را موجب نشود.

پین ادامه داد: ما به عنوان مددکاران اجتماعی باید بتوانیم برای افراد جایگاهی را در اجتماع ایجاد کنیم و ارتباط بین افراد، اماکن و جایگاه‌ها را تعریف و برقرار کنیم. باید از طریق مهارت‌آموزی بتوانیم افرادی را که توانایی کمتری دارند برای حضور در اجتماعی ترغیب کنیم و از این راستا قدر افراد را بدانیم.

وی تصریح کرد: در واقع یکی از ارزش‌های حوزه فعالیت های مددکاری اجتماعی در ارتباط با افراد جامعه، شمول اجتماعی است. تئوری‌های مددکاری اجتماعی فی نفسه وارد جزییات مرتبط با این حوزه می‌شوند. در واقع مددکاری اجتماعی را می‌توانیم از دیگران فرا بگیریم.

بستری برای شنیدن صدای کودکان وجود داشته باشد

در ادامه این همایش، مرضیه تکفلی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز گفت: نیازسنجی و اولویت دهی مسائل مرتبط با کودکان باید در راستای ادغام اجتماعی موردتوجه قرار گیرد و باید بستری برای شنیدن صدای کودکان وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در ادغام اجتماعی، افراد قادر به ایفای نقش در جامعه هستند، تصریح کرد: در رابطه با بحث تصمیم‌گیری‌های فردی و جمعی مرتبط با کودکان باید موضوع ادغام بررسی شود. در خصوص بعد نظری اینکه چگونه می‌توان به مفهوم ادغام اجتماعی پرداخت باید بحث شود. باید تمرکز کنیم که به نظریه‌های مرتبط به کودکان توجه داشته باشیم که این نظریات توسط بزرگسالان طراحی شده است.

تکفلی گفت: هرگاه نظریات مربوط به دوران کودکی را مطالعه می‌کنیم باید ببینیم که تا چه حد تجربه زیستی کودکان مورد توجه در این نظریه بوده است.

وی ادامه داد: مفاهیم نظری ما نیاز دارند که از دیدگاه کودکان و نوجوانان بررسی و نظارت آنان در این نظریات دیده شود. اگر توسعه ادغام اجتماعی را در حوزه نظریات اجتماعی دنبال می‌کنیم باید روابط کودک را مورد تبیین قرار دهیم. در خصوص عوامل اصلی ادغام اجتماعی کودکان عدم دسترسی، نابرابری و فقر باید مورد بررسی قرار گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ادامه داد: نهادهای اجتماعی در راستای ایفای نقش در حوزه ادغام اجتماعی مرتبط با کودکان باید بسترهای کودکان و تعهدات اخلاقی این حوزه را بشناسند. یونیسف دستورالعمل کلی در خصوص چارچوب اخلاقی کار درباره کودکان را طراحی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سیاستگذاران باید به دنبال بازبینی سیاست‌های کودکان در چارچوب پیمان نامه حقوق کودک باشند و تغییرات را در راستای کاهش نابرابری برای کودکان در دستور کار داشته باشند. در سیاست‌های کلان باید آگاه سازی کودکان و بازبینی فرایندهای سیاستگذاری این حوزه را مدنظر قرار داد. در رابطه با کودکان تجربه زیسته و ایفای نقش در تمام فعالیت زندگی آنها باید مدنظر باشد و تصمیم گیری هایی که این کودکان دارند در این حوزه مورد بحث است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha