• یکشنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401012111482
  • خبرنگار : 71415

تشدید تمرکز بر اصلاح سازمان ملل با وقوع حمله به اوکراین

تشدید تمرکز بر اصلاح سازمان ملل با وقوع حمله به اوکراین

با راه افتادن جنگ در اوکراین، بحث طولانی مدت بر سر اصلاحات در سازمان ملل به ویژه بر سر نقش شورای امنیت سازمان ملل که نماینده جهان امروز نبوده و مانع از جنگ اوکراین نشد، به ناگهان تشدید شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اخیرا ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در یک صحبت جنجالی از سازمان ملل خواست برای کنار گذاشتن روسیه از شورای امنیت اقدام کند و به صراحت پرسید: آیا حاضر هستید سازمان ملل را ببندید و قوانین بین‌المللی را کنار بگذارید. اگر پاسخ شما منفی است، پس باید فورا اقدام کنید.

پس از شکست شورای امنیت در جلوگیری از حمله روسیه، زلنسکی در سخنرانی جداگانه‌ای خطاب به قانونگذاران ژاپنی گفت: "ما باید ابزار جدیدی را ایجاد کنیم که قادر به انجام این کار باشد."

سازمان ملل که در سال ۱۹۴۵ با بینش تضمین صلح جهانی و جلوگیری از جنگ جهانی سوم ایجاد شد به وضعیتی منجر شد که قدرت نامتناسبی را به پنج عضو دائمی و دارای حق وتوی شورای امنیت یعنی آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه اعطا کرده به گونه‌ای که آنها این امکان را پیدا کرده‌اند از منافع خود محافظت کنند و در عین حال دستی با نفوذ در امور جهانی داشته باشند.

آمریکا و انگلیس در سال ۲۰۰۳ بدون کسب تأیید از سوی سازمان ملل به عراق حمله کردند بدون اینکه هیچ عواقبی متوجه کرسی‌های دائم آنها در شورای امنیت شود. فراتر از مساله وتو و عدم وجود یک توازن بین‌المللی در میان اعضای شورای امنیت - هیچ کشوری از حوزه آفریقا یا آمریکای لاتین دارای کرسی دائمی در این شورا نیست و این شورا تقریباً انحصار برخی موضوعات را به واشنگتن، لندن و پاریس اعطا می‌کند.

سفیر یکی از ۱۰ عضو غیردائم فعلی شورای امنیت می‌گوید، تقسیم نقش‌ها در میان ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل نابرابر است و به گروه غیردائم‌ها که برای دوره‌های دو ساله انتخاب می‌شوند، "کارهای بوروکراتیک داده می‌شود."

این سفیر که نامش را فاش نکرد، گفت: فکر نمی‌کنیم که تقسیم کار در این شورا منصفانه باشد.

شورای امنیت به طور گسترده از بابت وضعیت فلج‌گونه فعلی که مکررا اتفاق افتاده، محکوم شده است و حتی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از قصورهای آن ابراز تاسف کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، یک روز پس از درخواست بیهوده زلنسکی برای اخراج روسیه از شورای امنیت گفت: یک مشکل اساسی در آنجا وجود دارد.

برتراند بادی، یک متخصص روابط بین‌الملل مستقر در پاریس گفت، سازمان ملل متحد "مثل کلسترول است خوبی‌هایی در آن به‌ویژه در ارتباط با کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل که جان انسان‌ها را در سراسر جهان نجات می‌دهد، وجود دارد اما بدی‌های آن مربوط به شورای امنیت است."

اما این سفیر در ضمن اذعان به وجود "انتقادهای شدید" از این نهاد جهانی اضافه کرد: اگر هیچ یک از آنها را نداشتیم به کجا می‌رسیدیم؟ هیچ یک از خوبی‌های اجرا شده در سازمان ملل را نداشتیم.

عمده پیشنهادها در زمینه اصلاح شورای امنیت، خواستار گسترش شورای امنیت و بیشتر کردن اعضای دائم و غیردائم به آن شده‌اند. اما سفیر مذکور درباره اینکه کدام کشورها ممکن است اضافه شوند و کدام یک از حق وتو برخوردار باشند، گفت: مواضع در این زمینه بسیار دو قطبی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۱ ۱۴:۴۸

از زمانیکه جهان دوقطبی با تجزیه اتحادجماهیرشوروی تبدیل به جهان تک قطبی به رهبری آمریکا نظم نوین جهانی را باز تعریف کرد باید این مسئله جدی گرفته میشد تا از یکه تازی آمریکا و متحدان سنتی همراهش جلوگیری میشد هنوز هم دیر نشده میتوان با اصلاح قوانین و ساختارسازمان ملل چند قطبی بودن نظم جهانی را دوباره باز نویسی و باز تعریف کرد تا از یکجانبه گرائی و تکروی آمریکا و متحدان همراهش جلوگیری بعمل آورد............

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۱ ۱۸:۲۵

ساختار سازمان ملل به این صورته کشورهایی که در جنگ دوم به نام متفقین بودند و برنده جنگ شدند 5 کشور روسیه,چین, امریکا, فرانسه و انگلستان بودند. البته در ابتدای جنگ, روسیه با آلمان نازی متحد شد اما پس از زدن یک کشتی روسی به اشتباه, روسیه به متفقین پیوست. این کشورها اومدن سازمان ملل رو ساختن برای اینکه جنگی نشه شورای امنیت رو ساختن و 5 کشور متفقین عضو آن شدند و برای اینکه هرکاری می کنند هماهنگ باشد حق وتو را گذاشتند. بعدها آلمان را به عنوان ناظر اضافه کردند که در صورت رای 5 نفر به عنوان عضو ششم شورای امنیت بشه که الان 50 ساله آلمان ناظره همچنان خخخ یه جورایی هدفشون این بود که جنگ سوم رو آلمان باز شروع نکنه. سازمان ملل نمی تونه عضوی رو بندازه بیرون مگر با حکم تمام این پنج نفر. یک مسئله ای هم که گفتید آمریکا بدون نظر سازمان ملل جنگ با افغانستان و عراق را آغاز کرد اشتباه است. جنگ به شورای امنیت سازمان ملل ربط داره و همین 5 نفر!جورج بوش, دقیقا در سال 2001 جلسه فوق العاده اعضای دائم شورای امنیت را درخواست کرد و در اون جلسه, جنگ با افغانستان و بعد هم عراق رای اورد(کسی وتو نکرد) اون 12 یا 10 نفر که بعدا اضافه شد به عنوان اعضای غیردائم شورای امنیت و در واقع کارمند شورای امنیت هستند. زلنسکی چون بازیگر بوده اصلا نمی دونه ساختار سازمان ملل رو. اعضای معمول سازمان می تونن بیانیه بدن, محکوم کنن یا رای گیری بر سر موضوعی کنن که بره شورای امنیت که باز همون نظر این پنج کشوره. سازمان ملل رو فقط و فقط با رای 5 کشور متفقین می شه هر تغییری داد یا به کلی از بین برد اگر یکی بگه نه همچین کاری نمی شه. در مورد روسیه هم خودش باید بگه من دیگه عضو شورای امنیت نمی خوام باشم و 4 عضو دیگه وتو نکنن. که روسیه هیچ وقت همچین عسلی را دور نمی ریزد. هرچی می خوان برای روسیه تو شورای امنیت یا اعضای عادی بیانیه بدن یا حکم بدن خب وتو می کنه.خخخخخ فقط جنگ جهانی سوم می تونه ساختار شورای امنیت و سازمان ملل رو تغییر بده و دوباره برنده های جدید هستند که رئیس های جدید دنیا می شن.فعلا که اتفاقی نیفتاده هیچ کدوم از 5 کشور هم هیچ گاه قطعنامه ای علیه شون صادر نخواهد شد تا ابد چون خودشون خودشونو وتو می کنن خخخخ

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۱ ۱۹:۰۲

Keshvarhaye mokhtalef az joumle iran bayad request konad, hata sazemane melal bayad be yek jazire montaghel shavad ya maselan Malezy