• سه‌شنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401013018416
  • خبرنگار : 71282

استفاده از ظرفیت بزرگ تعاونی‌های زنان در کشور

استفاده از ظرفیت بزرگ تعاونی‌های زنان در کشور

معاون وزیر کار از وجود ۱۱ هزار تعاونی زنان در کشور خبر داد و از آنها به عنوان مهمترین ظرفیت‌های بخش تعاون نام برد.

به گزارش ایسنا، در طول یک دهه گذشته تعاونی‌های بسیاری تحت عنوان تعاونی زنان در کشور تاسیس و با اقبال خوبی همراه شدند. این تعاونی‌ها در گرایش‌های‌ مختلفی اعم از تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالیت کرده و عمده تولیدات آن‌ها در حوزه‌های خدمات، صنایع غذایی، صنایع ‌دستی، گلیم و فرش دستباف و کشاورزی است.

امروز سازمان‌های‌ بین‌المللی، تشکیل تعاونی‌های زنان را به‌ عنوان یکی از راهبردهای اساسی کاهش نابرابری‌های جنسی و افزایش مشارکت در کلیه امور اقتصادی و اجتماعی به دولت‌ها توصیه می‌کنند.

به گفته کارشناسان،  زنان ۵۰ درصد جمعیت و یک سوم تعاونی‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند و با توجه به نقش موثر آنها در توسعه اقتصاد و تولید ناخالص داخلی لازم است از ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها به نحو شایسته استفاده کرد.

معاون امور تعاون وزارت کار از وجود ۱۱ هزار تعاونی زنان در کشور خبر داده و می گوید: وجود ۱۱ هزار تعاونی زنان از مهمترین ظرفیت‌های بخش تعاون به شمار می رود.

وی ترویج و توسعه فرهنگ تعاون را از مهم‌ترین اهداف وزارت تعاون عنوان کرده و می‌افزاید: علاقه مندیم روابط خود را با حوزه و دانشگاه گسترش داده و فرهنگ تعاون را میان فرهیختگان جامعه ترویج کنیم.

آنطور که مسکنی می‌گوید: در حال حاضر تعاونی‌های بزرگی از حوزه تولید قطعات خودرو تا تولید مواد غذایی فعالیت دارند که می‌توان از طریق ارتباط میان دانشگاه و تعاون این بخش را توسعه داد.

پیش از این آمارها تا شهریور ماه ۱۳۹۹ از وجود ۱۰ هزار و ۲۶۰ تعاونی زنان با اشتغالزایی ۱۲۰ هزار نفر در کشور مشغول حکایت داشت.

در حال حاضر تعاونی‌های بانوان، ۱۱ درصد تعاونی‌های فعال کشور را به خود اختصاص داده‌ و در اشتغالزایی و درآمدزایی خانوارها اثرگذار بوده اند.

استفاده از ظرفیت بزرگ تعاونی‌های زنان در کشور

هادی ابوی ـ فعال تعاونی ـ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پتانسیل‌های بالای تعاونی‌های زنان می گوید: علیرغم آنکه زنان در تولید و اشتغال کشور نقش آفرین هستند و در بسیاری از مشاغل خرد و خانگی حضور و فعالیت موثری دارند اما همواره با مشکلات متعددی از جمله کمبود نقدینگی، آموزش و ضعف در بازاریابی و فروش محصولات روبه رو هستند و تضمین و وثیقه در بحث دریافت وام و تسهیلات بانکی یکی از مشکلات پیش روی آنها به شمار می‌رود.

وی پیش‌بینی مشوق های بیمه‌ای و مالیاتی، اختصاص وام‌های ارزان و بلندمدت و فراهم کردن امکانات کار نظیر فضای تولید را از جمله راهکارهای حمایت از تشکل‌های تعاونی زنان عنوان می کند.

به گفته این فعال تعاونی، ارزان بودن اشتغال، توزیع عادلانه درآمد و تجمیع سرمایه‌های خرد از مزیتهای مهم بخش تعاون است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالهای اخیر رویکرد حمایت از تشکیل و توسعه تعاونی‌های زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار و توان یاب را در پیش گرفته و در جهت رفع موانع و مشکلات تعاونی‌های زنان گام برداشته است.

اخیرا وزارت تعاون تفاهم‌نامه مشترکی را با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با هدف کمک به اشتغال زنان سرپرست خانوار با تاکید بر تشکیل و پیاده سازی الگوی تعاونی به امضا رساند و با کاهش زمان صدور مجوزهای کسب و کار، تسهیل فرایند راه اندازی کسب و کارهای خانگی را سرعت بخشید.

سیر تاریخی فعالیت بانوان در ایران نشان می‌دهد که زنان از دیرباز در زمینه‌های مختلف از صنایع دستی و مشاغل هنری گرفته تا تولید فرش دستباف، گیاهان دارویی و امور باغی و کشاورزی فعالیت داشته و سهم بسزایی از نوآوری و شکوفایی اقتصاد و اشتغال خرد و خانگی در قالب تعاونی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایسنا، ‌ کارشناسان بر این باورند با توجه به قابلیت‌ها و پتانسیل‌های بالای زنان در عرصه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی، انعطاف پذیری و پایداری تعاونی‌های زنان در عرصه فعالیت و حضور به موقع در مواقع بحرانی نظیر کرونا را باید از ویژگی‌های بارز این تشکل‌ها دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha