• شنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401021710306
  • خبرنگار : 71661

چین رویکردهای اخیر ژاپن را "تضعیف‌کننده" امنیت منطقه خواند

چین رویکردهای اخیر ژاپن را "تضعیف‌کننده" امنیت منطقه خواند

سخنگوی وزارت امور خارجه چین از سفرهای اخیر نخست‌وزیر ژاپن به اندونزی، ویتنام، تایلند، ایتالیا و انگلیس انتقاد کرده و آن را تضعیف‌کننده صلح و ثبات منطقه دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ژاپن در اکتبر سال گذشته تجهیز ناو هلیکوپتربر «جی‌اس ایزومو» برای حمل جنگنده اف-۳۵ را به پایان رسانده و رسما این ناو را به یک ناو هواپیمابر تغییر داد. این تنها یک مورد از تلاش‌های توکیو برای اعمال دوباره قدرت سیاسی و نظامی در آسیای شرقی و فراتر از آن و همچنین گریز از محدودیت‌هایی است که قانون اساسی ژاپن بر گسترش نظامی خود وضع کرده است.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن هفته گذشته تور سفر به پنج کشور را در لندن به اتمام رساند. او در انگلیس به بحث درباره تجارت پرداخته و یک قرارداد دفاعی جدید با بوریس جانسون، همتای انگلیسی خود به امضا رساند که مانند موارد متعدد دیگر، مشخصا با هدف هماهنگی اقدامات نظامی آینده علیه چین ایجاد شده است.

این قرارداد شباهت زیادی به «توافقنامه دسترسی متقابل» میان انگلیس و استرالیا دارد که نخست‌وزیر استرالیا هدف از امضای آن را ایجاد «ترتیباتی یکپارچه در حمایت از اعزام یا استقرار سریع‌تر و با مدیریت کمتر نیروهای دفاعی» عنوان کرد. این شامل به اشتراک‌گذاری مهمات، تمرین‌های مشترک و همکاری‌های دیگر است.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: طرف ژاپنی در فعالیت‌های دیپلماتیک دستور کار خود را مکررا از دست داده، با مسئله‌سازی از چین تنش‌های منطقه‌ای را افزایش داده و به «تهدید چین» دامن زده است.

ژائو گفت: ژاپن با این کار می‌خواهد توانایی‌های نظامی خود را افزایش داده و اعتماد مشترک و همکاری میان کشورهای منطقه را تضعیف کند. این برای صلح و ثبات منطقه مفید نیست و مورد حمایت قرار نخواهد گرفت.

او همچنین به اظهارات کیشیدا در لندن مبنی بر اینکه «ممکن است اوکراین آسیای شرقی فردا باشد» پاسخ داد و آن را مقایسه‌ای دانست که اغلب میان رابطه مخشوش روسیه با اوکراین و مناقشه جاری چین و تایوان انجام می‌شود.

این سخنگو بر تفاوت مسئله اوکراین و تایوان تاکید کرده و گفت که تایوان «بخش لاینفک قلمرو چین است. مسئله تایوان صرفا مسئله داخلی چین است و نمی‌تواند در کنار اوکراین در یک کلام قرار بگیرد.» لیجیان «مسئولیت‌های تاریخی سنگین» ژاپن در مسئله تایوان را یادآور شد، جزیره‌ای که ژاپن در سال ۱۸۹۵ آن را از چین جدا کرده و به عنوان یک مستعمره به مدت ۵۰ سال اداره کرد تا در سال ۱۹۵۲ ادعای مالکیتی خود بر سر این جزیره را پس بگیرد.

لیو جیانگیونگ، یک متخصص امور منطقه‌ای در دانشگاهی در پکن گفت، "این تور نشان می‌دهد که کیشیدا آن پیام‌آور صلحی که فکر می‌کردیم نیست و ژاپن در منطقه به دنبال منافع خودش است."

لیو گفت: مشخص شده است که انتظارات ما اشتباه بود. ژاپن تنها دنباله‌رو آمریکا در مقابله با چین نیست، بلکه سعی دارد از اختلافات میان چین و آمریکا برای تقویت ارتش و نفوذ ژئوپلتیک خود استفاده کند.

ماده نهم قانون اساسی ژاپن، این کشور را وادار می‌کند تا «برای همیشه از جنگ به عنوان حق حاکمیتی یک ملت چشم‌پوشی کند.» اما این ماده در سیاست سال‌های اخیر دولت‌های ژاپن هدف حملاتی فزاینده قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha