• دوشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401040603876
  • خبرنگار : 71661

لبخند و فقط لبخند؛ تلاش جانسون و ماکرون برای آب کردن یخ روابط

لبخند و فقط لبخند؛ تلاش جانسون و ماکرون برای آب کردن یخ روابط

امانوئل ماکرون و بوریس جانسون که در نشست سال گذشته گروه هفت بر سر «جنگ‌های سوسیسی» با یکدیگر درگیر شده بودند، در نشست امسال این هفت اقتصاد بزرگ جهان بر جنگ اوکراین متمرکز بوده و از هر فرصتی برای لبخند زدن به یکدیگر استفاده کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رهبران این دو قدرت نظامی برجسته اروپا (فرانسه و انگلیس) در گفت‌وگوهای خود در نشست روز یکشنبه گروه هفت اصطلاحا «تعارف تکه پاره کردند»، اقدامی که یک مقام ریاست‌جمهوری فرانسه آن را تلاشی آگاهانه برای «تجدید حیات و گرما بخشیدن به روابط» دو کشور دانست.

به نظر می‌رسد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس تصمیم گرفتند به‌ جای پرداختن به مسائلی که در گذشته موجب تفرقه میان این دو کشور شده بود، در این دیدار بر مسئله اوکراین و عواقب این جنگ متمرکز بمانند.

مقام مذکور فرانسوی گفت که در این دیدار اصلا کلامی از «بریگزیت و ایرلند شمالی» به میان نیامد، این مسائل در گفت‌وگوهای سال گذشته این دو رهبر هیاهوی بسیاری به پا کرده بودند.

در اجلاس ۲۰۲۱ گروه هفت که در انگلیس برگزار شد، جانسون خواستار قوانین جدیدی برای واردات کالباس به ایرلند شمالی شده بود، مجادله‌ای که در رسانه‌ها به «جنگ‌های سوسیسی» شناخته شد. در ماه سپتامبر، پاریس - که قرار بود به استرالیا زیردریایی بفروشد - با امضای قرارداد آکوس میان آمریکا، انگلیس و استرالیا برای ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای برای کانبرا، از لندن خشمگین شد.

با این حال، دفتر بوریس جانسون اعلام کرد که این دو رهبر در دیدار روز یکشنبه خود درباره ارائه کمک‌های بیشتر به اوکراین هم‌نظر بودند.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیر انگلیس آمده است: آن‌ها توافق کردند که این یک لحظه بحرانی در روند این مناقشه (جنگ اوکراین) بوده و فرصت برگرداندن ورق و تغییر کلی وضعیت فراهم شده است.

همچنین در آستانه اجلاس گروه هفت از جانسون سوال شد که آیا آلمان و فرانسه اقدامات کافی برای کمک به اوکراین را انجام می‌دهند یا خیر و او در پاسخ، تنها به اقدامات آلمان پرداخت. جانسون این فرصت را داشت که از کمک‌های فرانسه به اوکراین انتقاد کرده یا آن‌ها را ناکافی بشمارد، اما به سکوت اکتفا کرد.

درهای این جامعه سیاسی به روی انگلیس بسته نیست

یک مقام دیگر ریاست‌جمهوری فرانسه گفت، ماکرون در این دیدار ایده خود برای ایجاد یک «جامعه سیاسی اروپایی» را بار دیگر تکرار کرد. هدف این جامعه ایجاد ساختاری جدید است که به موجب آن، همکاری‌های نزدیکتر کشورهایی که خواستار عضویت در اتحادیه اروپا هستند یا می‌خواهند روابط نزدیکتری با آن داشته باشند، تسهیل می‌شود و انگلیس - که از اتحادیه اروپا خارج شده - هم می‌تواند عضوی از جامعه مذکور باشد.

این مقام گفت که جانسون «اشتیاق زیادی» نسبت به این مسئله نشان داده، چون این طرح می‌تواند همکاری‌ انگلیس با اروپا در زمینه‌هایی بخصوص را تسهیل کند، بدون اینکه نیازی به عضویت در اتحادیه اروپا داشته باشد. این مقام گفت که جانسون این ایده را منصوب به خود دانسته و می‌گوید که در سال ۲۰۱۶ آن را مطرح کرده است. مقام مذکور با این ادعای جانسون مخالفتی نکرد.

اما منابع نزدیک به بوریس جانسون با این ادعای طرف فرانسوی مبنی بر استقبال گرم وی از این طرح مخالفت کردند و گفتند، احتمال اینکه انگلیس به جامعه سیاسی اروپایی ماکرون بپیوندد بسیار پایین است.

با این حال، به رغم تنش‌ها بر سر این مسئله، یکی از منابع آگاه هیئت انگلیسی گفت که این دو رهبر در هفته‌های آتی دیداری دوجانبه خواهند داشت.

به گفته ماکرون، جامعه پیشنهادی وی کشورهای درون و بیرون اتحادیه اروپا را در بر گرفته و «عصری جدید در همکاری‌های سیاسی» ایجاد خواهد کرد. ماکرون همچنین در سخنرانی خود نسبت به همراهی انگلیس ابراز تمایل کرد و گفت: پیوستن به این جامعه سیاسی، به معنای عضویت آتی اتحادیه اروپا نبوده و برای کشورهایی که این اتحادیه را ترک کرده‌اند نیز ممنوع نخواهد بود.

مخالفت منابع انگلیسی با اظهارات فرانسوی‌ها

«نمی‌خواهیم (دوباره) در سازمانی مشابه اتحادیه اروپا محبوس شویم.»

اما یکی از منابع هیئت انگلیسی گفت، جانسون معتقد است که این ساختار بدون حضور کشورهای مغرب از جمله «الجزایر، مراکش و تونس» کارایی نخواهد داشت و این را به ماکرون گوشزد کرده است.

لندن همچنین نگران این است که انگلیس در این جامعه، که تحت سلطه فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپاست، نفوذ چندانی نخواهد داشت.

این منبع انگلیسی گفت: نمی‌خواهیم در سازمانی مشابه اتحادیه اروپا محبوس شویم.

یک سخنگوی دفتر جانسون گفت: فکر می‌کنم داشتن کنترل بر مهاجرت و کنترل مرزهایمان یکی از دلایل خروج ما از اتحادیه اروپا بود و به هیچ‌ وجه نمی‌خواهیم این را تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: البته منطقی است که هر ایده‌ای که کشورهای هم‌فکر ما ارائه می‌کنند را در نظر گرفته و به طریق مناسب به آن پاسخ دهیم.

تاثیر این طرح بر رابطه اوکراین و اتحادیه اروپا

کولبا: «به چیزی کمتر از عضویت کامل راضی نمی‌شویم.»

همچنین دیگر کشورهایی که صلاحیت عضویت در این اتحادیه را ندارد - از جمله مولداوی، مقدونیه شمالی، آلبانی، صربستان، بوسنی و کوزوو - نیز می‌توانند در این مجمع سیاسی عضو شوند.

این ایده همچنین به عنوان راهی برای نزدیک‌تر کردن اوکراین به اتحادیه اروپا بدون اعطای عضویت کامل مورد بحث قرار گرفته است. اما دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت که کی‌یف به کمتر از عضویت کامل اتحادیه اروپا راضی نخواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha