• پنجشنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401050604683
  • خبرنگار : 90057

حرکت ابر ناو هسته‌ای آمریکا به سمت تنگه تایوان

حرکت ابر ناو هسته‌ای آمریکا به سمت تنگه تایوان

ناو هواپیمابر رونالد ریگان و گروه ضربتی آن به عنوان بخشی از آنچه ناوگان هفتم اعلام کرد یک عملیات برنامه ریزی شده در بحبوحه افزایش تنش ها با چین بر سر سفر احتمالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان به تایوان، وارد دریای چین جنوبی شده است این در حالی است که ناو نفولد نیز روزهای گذشته از تنگه تایوان عبور کرد،

به گزارش ایسنا به نقل از سی ان ان، ناو یو اس اس رونالد ریگان، یک ابر ناو هسته‌ای کلاس نیمیتز، راهی آب‌های مورد مناقشه چین و تایوان شد و روز سه‌شنبه پایگاه دریایی چانگی را ترک کرد. ناوگان هفتم  از بیان اینکه ناو هواپیمابر به کدام سمت می‌رود، خودداری کرد،

این سفر پس از اظهارات این هفته سخنگوی وزارت خارجه چین انجام شد که پکن به طور جدی برای احتمال بازدید نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان، جزیره‌ای که چین آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند، آماده می‌شد.

چین فعالیت نظامی خود را در اطراف تایوان افزایش داده است تا نارضایتی خود را از بازدیدهای بلندپایه گذشته نشان دهد. به گفته منابع، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است امروز (پنجشنبه) در بحبوحه تنش‌های تازه بر سر تایوان با شی جینپینگ، رهبر چین گفتگو کند. بایدن هفته گذشته به خبرنگاران گفت که ارتش ایالات متحده فکر نمی‌کند سفر خانم پلوسی ایده خوبی باشد و باعث ایجاد حیرت در تایوان شد.

پکن سفرهای سیاستمداران به تایوان را تضعیف کننده سیاست "چین واحد" می داند که ایالات متحده از زمان عادی سازی روابط با پکن در سال ۱۹۷۹ داشته است. بر اساس این سیاست،

نانسی پلوسی از زمان نیوت گینگریچ، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان در سال ۱۹۹۷، ارشدترین قانونگذار ایالات متحده خواهد بود که به تایوان سفر می کند. چین هشدار داده است که دیدار خانم پلوسی «عواقبی» خواهد داشت.

واشنگتن گفته است که تازه‌ترین سفر ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده یو اس اس بنفولد نشان دهنده "تعهد آن به یک هند و اقیانوس آرام آزاد و باز" است، اما پکن آن را به عنوان یک اقدام "تحریک آمیز" که نشان می‌دهد ایالات متحده "ویرانگر صلح و ثبات" است، محکوم کرد.

شی یی، سخنگوی ارتش آزادی بخش خلق چین گفت: "تحریک‌های مکرر و خودنمایی‌های ایالات متحده به طور کامل نشان می‌دهد که نابود کننده صلح و ثبات در تنگه تایوان و ایجاد کننده خطرات امنیتی در تنگه تایوان است. نیروهای چین همیشه آماده هستند و قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دفاع خواهند کرد.

طی روزهای گذشته، بنفولد دو عملیات ناوبری آزاد را در دریای چین جنوبی، نزدیک به جزایر مورد مناقشه که پکن در آن تأسیسات نظامی ساخته است، انجام داد. 

 تنش‌ها بین ایالات متحده و چین بر سر تایوان در روزهای اخیر افزایش یافته است و پکن در هفته گذشته دو بار به دلیل روابط ایالات متحده با این جزیره انتقاد کرده است. روز دوشنبه، پکن گفت فروش ۱۰۸ میلیون دلاری تسلیحات آمریکایی به تایپه "به شدت حاکمیت و منافع امنیتی چین را به خطر می اندازد و به شدت به روابط بین دو کشور و ارتش آنها آسیب می‌رساند." و روز سه‌شنبه، یک سخنگوی پکن گفت که با سفر احتمالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به این جزیره "قاطعانه مخالف است". برخی گزارش ها حاکی از آن است که پلوسی در ماه اوت به تایوان سفر خواهد کرد. او پیش از این قصد داشت یک هیئت کنگره آمریکا را در ماه آوریل به جزیره ببرد، اما پس از مثبت شدن آزمایش کووید-۱۹ او این سفر به تعویق افتاد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۶ ۱۳:۲۵

چین غلط کرده... کشوری مثل تایوان صد ساله کشور پیشرفته ایه و با زحمت های مردم و دولت به این جایگاه رسیده ، چین درب و داغون هنگ کنگ و خراب کرد کافیه..... باید همه کشورها سفارت تایوان و باز کنند.