• شنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401050805946
  • خبرنگار : 71415

سفر کشتی نظامی چین به سریلانکا، نگرانی هند و هشدار پکن

سفر کشتی نظامی چین به سریلانکا، نگرانی هند و هشدار پکن

به دنبال ابراز نگرانی دهلی نو نسبت به سفر کشتی نظامی چینی به بندری در سریلانکا، پکن ابراز امیدواری کرد "طرف‌های مربوطه" از مداخله در فعالیت‌های دریایی مشروع این کشور خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، هند نگران است که بندر هامبانتوتای سریلانکا که توسط چین ساخته و اجاره شده است توسط چین به عنوان یک پایگاه نظامی در حیاط خلوت هند مورد استفاده قرار گیرد. این بندر به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار در نزدیکی مسیر اصلی کشتیرانی آسیا به اروپا قرار دارد.

داده‌های کشتی رانی متعلق به شرکت Refinitiv Eikon نشان داده‌اند که یک کشتی تحقیقاتی و مطالعاتی چینی موسوم به کشتی Yuan Wang ۵ در مسیر عزیمت به بندر هامبانتوتا قرار داشته و قرار است در ۱۱ اوت به این مقصد برسد. این در حالی است که سریلانکا با بدترین بحران اقتصادی خود در هفت دهه اخیر مواجه شده است. هند تنها در سال جاری میلادی نزدیک به چهار میلیارد دلار به سریلانکا کمک کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه هند اواخر روز پنجشنبه در یک نشست خبری هفتگی گفت که دولت متبوعش بر روند این بازدید برنامه‌ریزی شده این کشتی چینی نظارت دارد و افزود که دهلی نو از امنیت و منافع اقتصادی خود محافظت خواهد کرد.

رویترز روز پنجشنبه گزارش داد، هند قبلاً نیز اعتراضی شفاهی نزد دولت سریلانکا نسبت به بازدید این کشتی مطرح کرده است.

وزارت خارجه چین در پاسخ به درخواست رویترز برای اظهار نظر در مورد این گزارش گفت که پکن همیشه از آزادی دریاهای آزاد به طور قانونی استفاده کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: چین امیدوار است که طرف‌های مربوطه فعالیت‌های تحقیقاتی- علمی چین در حوزه دریا را به درستی مشاهده و گزارش دهند و از مداخله در فعالیت‌های دریایی عادی و قانونی خودداری کنند.

روابط بین هند و چین از دو سال پیش که درگیری‌هایی مسلحانه در مرز آنها بالا گرفت و کشته شدن حداقل ۲۰ سرباز هندی و چهار سرباز چینی و بسیج گسترده نیروهای دو طرف در مرزشان را رقم زد، تیره شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۸ ۱۲:۴۳

خدا کنه این دو با هم بجنگند تا شرق گدایان با پوزه زمین بخورند

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۹ ۰۱:۱۳

زر نزن غربگدای آش.غال حالا که غربگدا ها پوزشون به خاک مالیده شده