• یکشنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1401050906893
  • خبرنگار : 71616

رئیس هیات عامل ایمیدرو عنوان کرد

لزوم تدوین طرح جامع و اصلاح خطوط در صنعت سنگ‌های تزئینی

لزوم تدوین طرح جامع و اصلاح خطوط در صنعت سنگ‌های تزئینی

رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن تاکید بر اینکه تضمین آینده صنعت سنگ‌های تزئینی، نیازمند تدوین طرح جامع است، خاطرنشان کرد که حدود ۳۵ میلیون تن از ۸۵ میلیون متر مربع ظرفیت فعال سالانه سنگ در کشور، سنگ غیر استاندارد تولید می‌شود که نیازمند برنامه‌ریزی برای اصلاح خطوط است.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، وجیه‌الله جعفری در جلسه بررسی آسیب شناسانه صنعت سنگ‌های تزئینی، نیاز به اطلاعات دقیق و واقعی از زنجیره صنعت سنگ‌های تزئینی را از دغدغه‌های فعالیت‌های خود در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی خوانده و گفت: با کمک  انجمن سنگ، در حال حاضر نتایج مطلوبی حاصل شده است.  اطلاعات دقیق اکنون در دسترس است اما صرف داشتن این اطلاعات، کمک چندانی به توسعه این صنعت نمی‌کند و بایستی برای تضمین آینده آن برنامه‌ریزی کرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: برای این منظور، همه ابعاد این بخش همچون صادرات، تولید استاندارد، کاهش هزینه‌های تمام شده، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، نوسازی واحدهای سنگبری، تجمیع معادن و غیره در طرح جامع بایستی مد نظر قرار گیرد.  با بررسی همه مزیت‌ها و چالش‌ها در صنعت سنگ، لازم است طرح و برنامه‌ای تدوین شود تا به تصمیم جدید منتهی و در صورت ضرورت و نیاز به اصلاح قانون، دستورالعمل، آیین نامه یا ایجاد کنسرسیوم، اقدام شود.

 ۳۵ میلیون تن سنگ تزئینی فعال؛ نیازمند اصلاح خطوط

وی با بیان اینکه از ۲۵۰ میلیون متر مربع ظرفیت ایجاد شده در صنعت سنگ، ۱۶۵ میلیون متر مربع ظرفیت غیر فعال است، تصریح کرد: طبق آمار اعلام شده، از ۸۵ میلیون متر مربع ظرفیت فعال سالانه سنگ، حدود ۳۵ میلیون تن، سنگ غیر استاندارد تولید می‌شود که نیازمند برنامه‌ریزی برای اصلاح خطوط است؛ گفت: برای دستیابی به هدف صادرات ۱.۵ میلیون متر مربعی سنگ تزئینی نیز بایستی در عین ارتقای کیفیت و کاهش هزینه تمام شده، به دنبال بازار صادراتی آن بود.
جعفری ضمن اشاره به اینکه توسعه صنعت سنگ، نیازمند تدوین دستورالعمل‌هایی برای اعطای مزایای مناسب در طرح جامع سنگ است، خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن چالش‌های موجود، باید با نگاه علمی، فنی و تخصصی، نسبت به تعیین مزایا و تسهیلات تشویقی مناسب به فعالان گام برداشت.  برای واحدهای معدنی که اقدام به ایجاد کنسرسیوم کنند، مزایای ویژه در نظر گرفته شود. همچنین، واحدهای غیر فعال را می‌توان در قالب طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس فعال کرد.

افزایش ۱۷ درصدی صادرات سنگ تزئینی در سال
در ادامه این نشست، وحید عابدین زاده-مدیر اجرایی طرح «انجام خدمات آسیب شناسی و بررسی شرایط تولید واحدهای معدنی و فرآوری سنگ تزیینی» اظهار کرد: این طرح در قالب یک قرارداد پژوهشی از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در مرداد ١٣٩٩ به دانشگاه تربیت مدرس ابلاغ شد.
وی افزود: از نتایج این طرح، شناسایی بیش از ٢٠٠٠ واحد معدنی و ۳۸۷۴ واحد فرآوری سنگ تزئینی در کشور است. در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۲ میلیون تن سنگ توسط واحدهای معدنی و ۸۵ میلیون متر مربع از سوی کارخانه‌های فرآوری تولید شده است. همچنین سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تن سنگ کار شده (بریده) و ۹۵۰ هزار تن سنگ کار نشده (کوپ) صادر شده است که این میزان صادرات، نسبت به آمار سال ١٣٩٩، معادل ۱۷ درصد رشد داشته است.

شایان ذکر است  براساس آخرین آمار (پیش از این) در سال ١٣٩٧، ‌واحدهای  صنعت سنگ ایران با وجود ظرفیت ۱۸۰ میلیون مترمربعی با حدود یک‌سوم ظرفیت اسمی خود مشغول به کار بودند و ۷۰ درصد ظرفیت صنعت سنگ بدون استفاده مانده بود.

بطور تقریبی ظرفیت صنعت سنگ ایران ۱۸۰ میلیون متر مربع در ۶٠٠٠  واحد فرآوری برآورد شده بود که میزان تولید آن‌ها به حدود ۶۰ میلیون متر مربع می‌رسید که از این میزان، ۱۰ میلیون متر مربع صادر و ۵۰ میلیون آن صرف تأمین نیاز داخل شده بود.

 بر این اساس مهمترین اولویت این صنعت از همان زمان فعال‌شدن ظرفیت‌های خالی‌ مانده بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha