• شنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401061914657
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۱۹ شهریور

توضیح دفتر لاریجانی درباره شایعات/اخبار مرزهای ایران و عراق/واکنش به ادعای آلبانی علیه ایران

توضیح دفتر لاریجانی درباره شایعات/اخبار مرزهای ایران و عراق/واکنش به ادعای آلبانی علیه ایران

اربعین ۱۴۰۱/ روابط ایران و آلبانی/ شایعاتی درباره علی لاریجانی/ مذاکرات احیای برجام و... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می‌آید.

به گزارش ایسنا، اخبار مربوط به مسدود شدن مرزهای منتهی به عراق در صدر اخبار پربازدید امروز قرارگرفت.

ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) در اطلاعیه شماره ۹ خود اعلام کرد که مرزهای منتهی به عراق مسدود است و از زائران خواست که تا اطلاع ثانوی به مرزها مراجعه نکنند و همچنین به زائران که در عراق هستند، توصیه کرد که در برگشت خود تسریع کنند.

به گفته رئیس ستاد مرکزی اربعین هم یکی از مشکلات جدی زائران در عراق مساله حمل و نقل است.  امسال به خاطر تنش های داخل عراق، شرایطی پیش آمده است که وسایل نقلیه آنها نمی توانند در مسیرهایی رفت وآمد کند و ما برای انتقال زائران اتوبوس فرستاده ایم. قیمت ها چند برابر شده و مشکلات زیادی وجود دارد.

سید مجید میراحمدی درباره آخرین وضعیت مرزهای کشور و تردد زائران، گفت: ما همچنان درخواست داریم که مردم به مرزها مراجعه نکنند.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

حجم زائران اربعین فوق العاده بالا است/مسئولان بر تسهیل حمل و نقل بازگشت زائران تمرکز کنند

 دما در مرزها ۵۰ درجه است/ مردم به مرزها نروند

آخرین وضعیت زائران در نجف و کربلا از زبان سفیر ایران در عراق

خدمت به زائران افتخار است

وضعیت تردد در مرز چذابه از زبان مسئول عراقی

آقای ضرغامی! شما را سر مرزهای عراق نمی‌بینیم؟!

***

در پی قطع روابط دیپلماتیک آلبانی با ایران به بهانه حملات سایبری، سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان با بیان اینکه "ایران به عنوان یکی از اهداف حملات سایبری، ادعاهای آلبانی را ساختگی و بی اساس می‌داند"، نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز و غیرموجهی که تحت پوشش ادعاهای بی‌اساس انجام می‌شود، هشدار داد.

همچنین نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک طی نامه ای به نمایندگی دائم آلبانی نزد این سازمان ، اقدامات خشونت آمیز دولت این کشور علیه اماکن دیپلماتیک و کنسولی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد.

اعلام حمایت فوری آمریکا از اتهام واهی دولت آلبانی به جمهوری اسلامی ایران و اقدام سریع بعدی واشنگتن در تحریم مجدد و مکرر وزارت و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با توسل به  همان اتهام واهی و اثبات نشده، واکنش سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان را در پی داشت.

ناصر کنعانی تاکید کرد که برچسب جدید تحریمی نیز همچون تحریم های غیرقانونی قبلی آمریکا علیه وزارت اطلاعات، هرگز نخواهد توانست کوچکترین خللی در عزم خدمتگزاران امنیت مردم ایران در این نهاد سرافراز ایجاد کند.

واکنش دفتر علی لاریجانی به انتشار شایعه انتصاب وی به عنوان رییس هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوا از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

بنابر پیگیری‌های خبرنگار ایسنا از دفتر علی لاریجانی، منبع این خبر موثق نیست و صرفاً در فضای مجازی و کانال‌های خبری پخش شده است. دفتر وی نفیاً و اثباتاً این خبر را نه تایید کرد و نه تکذیب و انتشار آن را «شیطنت رسانه‌ای» دانست.

این هیئت نخستین بار با حکم رهبر انقلاب در مردادماه سال ۱۳۹۰ با هدف حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه در اجرای بند ۷ اصل ۱۱۰ قانون اساسی تشکیل شده است که آیت‌الله هاشمی شاهرودی در آن مقطع به عنوان رییس آن منصوب شده بود.

در مراسم سی و چهارمین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی ضمن اینکه همه هویت جمهوری اسلامی به امام است، گفت: پرونده های بسته ای که در جمهوری اسلامی هست، بخشی از آن در اختیار ما است و باید به عنوان یک عنصر مبیّن در این فضا در معرض عموم قرار بگیرد. طبیعتا یکی از بخش های آن انتشار اسناد است. بخش های زیادی از اسناد ما بسته بوده و ان شاء الله بنا داریم در آینده اسناد را باز کنیم. این اسناد باز شده خیلی از نقدها را پاسخ می دهد؛ به صورت گزینشی هم آنها را باز نمی کنیم.

موانع موجود در راه حصول احیای برجام و اختلافات پادمانی باقی مانده بین طرفین مذاکره کننده که به نوعی این مذاکرات را با بن بست روبرو کرده است نیز موضوع گفت و گوی ایسنا با رضا نصری بود.

این کارشناس ارشد مسائل بین الملل دراین باره می گوید: معتقدم اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، راه‌حل حقوقی برای خروج از بن‌بست مذاکرات نیز در دسترس خواهد بود. بن‌بست کنونی مذاکرات به اختلاف طرفین بر سر «موضوعات پادمانی» برمی‌گردد. حال، اگر با نگاه کلان‌تری به موضوع نگاه کنیم و در چارچوب حقوقی کُلی‌تری به ریشه اختلاف بپردازیم، می‌شود راهکارهایی از دل متون پایه‌ای پیدا کرد که مورد رضایت طرفین باشد.

اخبار دیگر در این باره را در لینک های زیر بخوانید.

دیدار مقام ارشد آمریکایی با گروه‌های صهیونیستی مخالف برجام

گفت‌وگوی وزیران خارجه آمریکا و تروئیکای اروپا درباره ایران

***

گزارش تاریخی ایسنا در چهل و سومین سالروز درگذشت آیت‌الله سید محمود علایی طالقانی در سال ۱۳۵۸ از خبرهای پربازدید بامداد امروز بود.

درابتدای این گزارش آمده است: پسران علائی و بازرگان، یکی آیت‌الله و دیگری دکتر. هر دو دیندارِ روشنفکرِ اخلاق‌گرا. صمیمت و دوستی‌شان به حدی عمیق بود که فعالیت‌های سیاسی - اجتماعی‌شان را با نهضت مقاومت ملی آغاز کردند و با جبهه ملی ایران و نهضت آزادی ایران ادامه دادند. آیت‌الله سید محمود اما با یکی از موسسان سازمان مجاهدین خلق که بعدا سازمان منافقین لقب گرفت و اعضایش او را پدر خطاب می‌کردند، دوست شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۶-۲۱ ۰۰:۱۹

هرزمان که اصلاح طلبان افاضه کلام می کنند بوی کثیف اختلاس و تزویر، فضای امید بخش اجتماعی ایران را آلوده می کنند .