• یکشنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401062015399
  • خبرنگار : 71282

معاون وزیر کار اعلام کرد

هدفگذاری ایجاد ۴۵ هزار شغل تعاونی تا پایان سال

هدفگذاری ایجاد ۴۵ هزار شغل تعاونی تا پایان سال

معاون وزیر تعاون از هدفگذاری ایجاد ۴۵ هزار شغل تعاونی در سال جاری خبر داد و میزان اشتغال ایجاد شده در بخش تعاون را بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، از جمله قوانین معطوف به بخش تعاون، اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی است که در آن بخش تعاون به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور مورد تاکید قرار گرفته و به نقش آن در تامین ابزار و شرایط و امکانات کار برای افراد جویای کار و اقدام موثر دولت در ایجاد تعاونی‌ها برای بیکاران در جهت اشتغال مولد توجه شده است.

بخش تعاون از ظرفیتهای اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تجمیع سرمایه های خرد مردمی دارد.

به اعتقاد کارشناسان اگر رشد و توسعه تعاونی‌ها به‌اندازه‌ای باشد که اکثریت مردم را در برگیرد، توزیع عادلانه ثروت و ریشه‌ کن کردن فقر و شکاف طبقاتی محقق خواهد شد.

آمار ثبت و تشکیل تعاونی‌ها در کشور نشان می‌دهد که تعداد شرکت‌های تعاونی فعال در حال بهره‌برداری و در دست اجرا با ۲.۵ درصد افزایش از بیش از ۹۶ هزار تعاونی در پایان فروردین‌ ماه ۱۴۰۰ به بیش از ۹۹ هزار تعاونی در پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۱ رسیده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، تعداد شاغلین شرکت‌های تعاونی افزایش داشته به نحوی که شاغلین تعاونی‌های فعال در حال بهره‌برداری و در دست اجرا با ۳.۵ درصد افزایش از یک میلیون و ۷۹۲ هزار و ۷۶۴ نفر در پایان فروردین‌ ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۸۵۵ هزار و ۸۷۰ نفر در پایان فروردین‌ ۱۴۰۱ رسیده است.

مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی ـ در گفت وگو با ایسنا، درباره آخرین آمار تعداد تعاونی ها در کشور اظهار کرد: تعداد کل تعاونی های فعال کشور ۹۷ هزار واحد بود که با افزوده شدن ۲۰۰۰ واحد دیگر جمعا به حدود ۱۰۰ هزار تعاونی فعال در کشور رسیده است. البته تعدد کل تعاونی های کشور بیش از این رقم است.

وی با اشاره به ظرفیتها و پتانسیل های بالای بخش تعاون در خصوص میزان اشتغال ایجاد شده توسط تعاونی‌ها گفت: میزان اشتغالی که در بخش تعاون داریم، یک میلیون و ۸۵۱ هزار فرصت شغلی است. سال گذشته در بحث اشتغال قرار بود که ۲۳ درصد فراتر از برنامه اشتغالزایی حرکت کنیم یعنی در شش ماهه دوم سال گذشته اشتغالزایی ما ۳۰ هزار نفر بوده است.

معاون امور تعاون وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: برای امسال عددی که در بخش تعاون هدفگذاری کردیم ۴۵ هزار شغل است که از این تعداد ۲۰ هزار شغل در هفته تعاون در قالب افتتاح ۴۵۷ پروژه تعاونی ایجاد شد و مابقی در قالب طرح های دیگر تا پایان کار دنبال می شود.

برابر آمارهای موجود ۹ درصد کل اشتغال کشور در اختیار بخش تعاون است در حالی که ظرفیت ایجاد اشتغال بخش تعاون در کشور کمتر از ۱۵ درصد نیست.

امروزه سازمان‌های جهانی، توسعه بدون مشارکت عمومی‌ و مردمی را فاقد ارزش و اعتبار می‌دانند و بر این اساس بیشتر کشورها از نهضت تعاون به عنوان یکی از ابزارهای مهم و مؤثر در امر توسعه استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، علیرغم پایین بودن سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی، بنگاههای تعاونی در کشور با اتکا به کارکردهای مثبت و ظرفیت بالای خود نقش بسیار مهمی در توزیع عادلانه درآمد، کاهش فاصله طبقاتی، گسترش مشارکت جمعی و ایجاد اشتغال ارزان ایفا کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha