• چهارشنبه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401062317803
  • خبرنگار : 71282

افزایش تعداد تعاونی های دانش بنیان تا پایان سال

افزایش تعداد تعاونی های دانش بنیان تا پایان سال

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ‌با اشاره به فعالیت ۱۰۱ تعاونی دانش بنیان در کشور از هدفگذاری ایجاد ۲۵۰ تعاونی دانش بنیان تا پایان سال خبر داد.

به گزارش ایسنا، امروزه نظام‌های اقتصادی دنیا مبتنی بر فعالیتهای دانش بنیان است و شاخص اقتصاد دانش بنیان به عنوان یک معیار جهانی در سنجش کشورهای مختلف جهان از حیث میزان اتکا به علوم مختلف و به کارگیری آنها در راستای توسعه اقتصادی مورد تاکید و توجه قرار دارد.

امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان" تولید، ‌دانش بنیان و اشتغال آفرین" نامگذاری شده تا تولید و اشتغال پایدار در قالب فعالیتهای دانش بنیان نمود و گسترش بیشتری یابد.

در بندهای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه نیز بر شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان به عنوان راهبردی در جهت حرکت صحیح اقتصاد کشور تاکید شده است.

بر همین اساس در چند سال گذشته وزارت تعاون، به سمت تشکیل تعاونی‌های دانش بنیان و ایجاد مراکز نوآوری در بخش تعاون حرکت کرده تا علاوه بر ترسیم الگوهای دانش محور در بخش تعاون، زمینه شکل گیری تیم های دانش بنیان را در قالب تعاونی‌ها فراهم کند.

ایجاد مراکز نوآوری در بخش تعاون، زمینه بروز خلاقیتها و نوآوری‌ها را فراهم می‌کند و موجب عرضه محصولات دانش محور به بازار می شوند.

آنطور که مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته در حال حاضر ۳۰۰ تعاونی در مرحله ارزیابی برای دانش بنیان شدن هستند که طبق هدفگذاری صورت گرفته ۲۵۰ تعاونی تا پایان سال دانش بنیان می شوند.

به گفته وی مرجع دانش بنیان کردن، معاونت علمی‌ـ فناوری ریاست جمهوری است که برای تحقق این امر رایزنی با این نهاد در جریان است.

مسکنی، از وجود ۱۰۱ تعاونی دانش بنیان در کشور خبر داده و ابراز امیدواری کرده با توجه به اینکه رویکرد امسال توجه به تعاونی‌های دانش بنیان است، بخشی از سبد اشتغال کشور در بخش تعاون توسط آنها محقق شود.

پیش از این مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از پرداخت ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق به طرح‌های دانش بنیان در قالب همکاری مشترک با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری خبر داده بود.

شرکتهای دانش بنیان با توجه به مزیتهای بسیاری که دارند از حمایت های دولتی نظیر معافیت از پرداخت مالیات، عوارض و حقوقی گمرکی و عوارض مالیاتی و بهره‌مندی از تسهیلات کم بهره بلند مدت و کوتاه مدت برخوردار هستند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر کارشناسان از شرکت‌های دانش بنیان به عنوان موتور محرکه و عامل محوری پیشرفت اقتصادهای دانش بنیان یاد می‌کنند که ریسک سرمایه‌گذاری در آنها پایین است و نقش موثری در پایداری اقتصاد دارند. به زعم آنها، راه اندازی و گسترش شرکتهای دانش بنیان موجب بی نیازی کشور از واردات، جلوگیری از خروج ارز و خودکفایی در تولیدات داخلی می شود.

انهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha