• جمعه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401062518749
  • خبرنگار : 71129

نقض آتش بس در مرز تاجیکستان و قزقیزستان / دوشنبه: بیشکک پیشنهاد مذاکرات صلح را نپذیرفت

نقض آتش بس در مرز تاجیکستان و قزقیزستان / دوشنبه: بیشکک پیشنهاد مذاکرات صلح را نپذیرفت

کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان امروز (جمعه) اعلام کرد، سربازان پست مرزی قرقیزستان به پست مرزی این کشور در مرز تیراندازی و توافقات به دست آمده را نقض کرده‌اند. قرقیزستان از پذیرش پیشنهاد تاجیکستان برای گفتگوهای صلح در مورد وضعیت مرزی بین این کشورها که در آن تنش ها در صبح جمعه بالا گرفته است، خودداری کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این کمیته اعلام کرد: از صبح روز جمعه، درگیری‌های مسلحانه در تمام جهات مرز دولتی تاجیکستان با قرقیزستان ادامه دارد. نیروهای امنیتی تاجیکستان دو بار آتش خود را متوقف کردند و پیشنهاد آغاز مذاکرات را دادند، اما قرقیزستان "این پیشنهادها را نادیده گرفت و جمعیت شهرک های تاجیکستان را در معرض گلوله باران شدید از انواع سلاح های فردی، گروهی و تجهیزات نظامی قرار داد.

وزارت بهداشت قرقیزستان اعلام کرد که تا ساعت ۰۷:۰۰ روز جمعه به وقت گرینویچ، ۳۱ نفر در جریان درگیری ها در مرز قرقیزستان و تاجیکستان مجروح شده اند. به گفته این وزارتخانه، تمام سازمان‌های محلی مراقبت‌های بهداشتی و خدمات آمبولانس منتقل شده‌اند.

به گفته کمیته امنیت ملی قرقیزستان، درگیری شدید همچنان ادامه دارد، زیرا تاجیکستان تجهیزات نظامی را در مرز متمرکز می کند و قرقیزستان این را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود می داند.

این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد: با وجود تلاش‌ها برای آتش بس، متأسفانه طرف تاجیکستان تجهیزات نظامی سنگین را در منطقه درگیری متمرکز کرده و از تمام زرادخانه های موجود برای گلوله باران سرزمین قرقیزستان در تلاش برای تصرف آن استفاده می کند.

اخیرا دو طرف با خروج تجهیزات نظامی خود از مرز نزدیک موافقت کرده بودند اما تاجیکستان مدعی شده بود که ارتش قرقیزستان به این توافق متعهد نیست.

کمیته مذکور همچنین اعلام کرد، ارتش قرقیزستان به تیراندازی‌های خود علیه نیروهای تاجیکستان ادامه می‌دهد و از همه نوع وسایل نظامی و جنگی با وجود توافق آتش بس بین دو کشور استفاده می‌کند.

بر اساس آمارهای رسمی، در جریان این تیراندازی‌ها در مرز دو نیروی مرزی  و سه شهروند قرقیزستان زخمی شده‌اند.

دولت دوشنبه نیز اعلام کرد، دو سرباز تاجیکستان کشته و پنج غیرنظامی به همراه شش سرباز دیگر نیز زخمی شده‌اند.

در این میان قرقیزستان دولت دوشنبه را به نقض توافق‌ها و حمله‌ای خائنانه متهم کرد و گفت: همه اینها نقض آشکار توافقات در مورد تثبیت وضعیت در مرزهای دولتی است.

وی افزود: مقام‌های تاجیکستان قادر به کنترل اوضاع نیستند، علاوه بر این، آنها به تشدید درگیری‌های مسلحانه کمک می‌کنند که به تلفات انسانی و آسیب به زیرساخت‌های غیرنظامی هر دو کشور منجر می‌شود.

همچنین دولت منطقه‌ای "باتکن" در قرقیزستان اعلام کرد، دولت تخلیه غیرنظامیان را از مناطق پر خطر مرزی با تاجیکستان آغاز کرده است.

این درگیری‌های دامنه دار در حالی صورت می‌گیرد که دو کشور توافق کردند تا از امروز ساعت ۴ به وقت گرینویچ آتش‌بس کنند اما دوشنبه به تیراندازی‌ها به سمت قرقیزستان ادامه می‌دهد.

سرویس مطبوعاتی کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان امروز (جمعه) به اسپوتنیک گفت، روسای سرویس‌های ویژه قرقیزستان و تاجیکستان در حال مذاکره درباره وضعیت مرزی هستند که به دلیل آن از شدت تیراندازی در منطقه درگیری کاسته شده است.

نماینده وزارت خارجه قرقیزستان گفت، وزارت امور خارجه این کشور اعتراض خود را به نماینده تاجیکستان در ارتباط با تنش‌های بیشتر اوضاع در مرز اعلام کرد.

صبح روز چهارشنبه درگیری در مرز قرقیزستان و تاجیکستان رخ داد. سرویس مرزی قرقیزستان گفت که طرف تاجیکستان در بخش کنترل نشده مرز مواضع جنگی خود را اشغال کرد. همزمان، سرویس مرزی تاجیکستان اعلام کرد که مرزبانان قرقیزستان در ساعت ۰۲:۱۵ به وقت گرینویچ چهار گلوله خمپاره شلیک کردند و بدون هیچ دلیلی مواضع مرزبانان تاجیکستان را گلوله باران کردند که باعث آتش تلافی جویانه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha