• جمعه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401062518905
  • خبرنگار : 90057

اعلامیه سمرقند؛ مخالفت با نظامی شدن فناوری اطلاعات و حمایت از ایجاد دولت فراگیر در افغانستان

اعلامیه سمرقند؛ مخالفت با نظامی شدن فناوری اطلاعات و حمایت از ایجاد دولت فراگیر در افغانستان

بر اساس اعلامیه سمرقند که روز جمعه امضا شد، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مخالف هرگونه نظامی سازی بخش فناوری اطلاعات هستند

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، براساس این اطلاعیه، آنها از توسعه قوانین جهانی، اصول و هنجارهای رفتار مسئولانه دولت‌ها در این زمینه حمایت می‌کنند، همچنین از توسعه یک سازمان بین‌المللی جامع تحت نظارت سازمان ملل متحد برای مبارزه با  استفاده از این فناوری‌ها برای مقاصد جنایی استقبال می‌کنند.

بر اساس اعلامیه سمرقند کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قصد دارند فهرست واحدی از سازمان های تروریستی، جدایی طلب و افراطی تهیه کنند. طبق قوانین ملی خود و بر اساس اجماع، کشورهای عضو تلاش خواهند کرد تا اصول و رویکردهای مشترکی را برای تشکیل فهرست واحدی از سازمان‌های تروریستی، جدایی‌طلب و تروریستی که فعالیت آنها در قلمرو کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ممنوع است،ارائه دهند.

بر اساس این اعلامیه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خواستار افزایش اثربخشی سازمان تجارت جهانی و اصلاح آن شدند.

در این سند آمده است: «کشورهای عضو خواهان موثرتر شدن سازمان تجارت جهانی به عنوان یک انجمن کلیدی برای بحث در مورد دستور کار تجارت بین‌الملل و پذیرش قوانین سیستم تجاری چندجانبه هستند.

در این اعلامیه همچنین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان را مهم دانستند.

در این اعلامیه آمده است: «کشورهای عضو ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان با مشارکت نمایندگان همه گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی جامعه افغانستان را بسیار مهم می‌دانند». این سند افزوده است که سازمان همکاری شانگهای از تشکیل افغانستان به عنوان یک کشور مستقل، بی طرف، متحد و صلح آمیز، عاری از تروریسم، جنگ و مواد مخدر حمایت می‌کند.

در این اعلامیه تاکید شده است: سازمان همکاری شانگهای (SCO) آماده همکاری با سایر کشورها برای تضمین امنیت غذایی در سطح منطقه‌ای و جهانی است. ما آمادگی خود را برای ادامه همکاری مشترک با سایر کشورها برای تضمین امنیت غذایی در سطوح منطقه‌ای و جهانی ابراز می‌کنیم. 

در این سند همچنین آمده است: ما از کشورهای جهان می‌خواهیم که مشترکاً یک بازار انرژی بین‌المللی باز، شفاف و کارآمد ایجاد کنند، موانع تجاری را کاهش دهند، از نوسانات بیش از حد در قیمت‌های جهانی انرژی اجتناب کنند، بازار بین‌المللی انرژی سالم، باثبات و پایدار را حفظ کنند.

 سران سازمان همکاری شانگهای همچنین بر لزوم احترام و تضمین حق امنیت انرژی همه کشورها و حق استفاده مردم از خدمات صنعت انرژی تاکید کردند و افزودند که دستیابی به امنیت انرژی مبنای تضمین توسعه اقتصادی، اجتماعی، ثبات، امنیت ملی و رفاه همه کشورهای جهان است.

علاوه بر این، آنها خواستار تشکیل یک سیستم مدیریت منصفانه جهانی منابع انرژی و کمک به کشورهای نیازمند هستند. رهبران کشورهای سازمان همکاری شانگهای بر تمایل خود برای رشد تجارت متقابل تاکید کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha