• چهارشنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۹:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1401063022349
  • خبرنگار : 71038

با اشاره به سخنان رئیسی در سازمان ملل

ظهروند:تحقق نظام عادلانه بین‌المللی در قالب چندجانبه‌گرایی به چرخه منافع ملی کشورها نزدیکتر است

ظهروند:تحقق نظام عادلانه بین‌المللی در قالب چندجانبه‌گرایی به چرخه منافع ملی کشورها نزدیکتر است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: عرصه بین‌الملل به صورت جدی در حال دگردیسی از وضعیت یکجانبه گرایی به سمت چند جانبه گرایی است و در حال حاضر پیشبرد چندجانبه گرایی به چرخه تحقق منافع ملی کشورها نزدیکتر است.

ابوالفضل ظهروند در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با پیشنهاد رئیس جمهور در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر تحقق نظام عادلانه بین‌المللی در قالب چندجانبه گرایی اظهار کرد: بخش عمده‌ای از چالش‌هایی که در حال حاضر محیط بین‌المللی با آن مواجه است و ما این چالش‌ها را در قالب جنگ‌های منطقه‌ای، وقوع ناامنی و یا اتفاقاتی در حوزه اقتصاد از جمله اعمال تحریم از سوی تعداد کشوری خاص علیه کشورها می‌بینیم ، ناشی از عدم واقع بینی کشورهای غربی و آمریکا در عرصه بین‌المللی است.  آنها با رویکرد سلطه و داشتن هژمونی در محیط بین‌الملل هم می‌خواهند هنجارها و سبک  زندگی مورد نظر خود را به مردم دیگر کشورها تحمیل کنند و هم ترتیبات امنیتی را در چارچوب منافع خود ترسیم کنند .

وی تاکید کرد : این روند و نادیده گرفتن نقش دیگر کشورها در عرصه بین‌الملل در تعارض کامل با آزادی و استقلال کشورها و نقش آنها در عرصه بین‌المللی است.
این دیپلمات با تاکید بر اینکه در حال حاضر در مقطعی قرار داریم که محیط بین‌المللی به صورت جدی در حال دگردیسی است و از حالت یکجانبه گرایی به سمت چندجانبه گرایی در حال حرکت است، افزود: با توجه به این موضوع آقای رئیسی رئیس جمهور ایران در صحبت خود پیشنهاد تحقق نظام عادلانه بین‌المللی در قالب چندجانبه گرایی را مطرح  و تاکید داشتند که این موضوع باید با مشارکت کشورهای مختلف صورت بگیرد و تحقق چنین امری به چرخه منافع ملی کشورها نزدیکتر است.
وی با بیان اینکه کشورهای مختلف با تکیه بر هویت، امنیت و منافع خود باید در حوزه‌های مختلف روابط بین‌الملل نقش داشته باشند، اظهار کرد : در حال حاضر می‌بینیم که کشوری مثل آمریکا بر خلاف خواسته ملت‌ها تلاش می‌کند قوانین خود را به سایر کشورها تسری بدهد و برای کشورها تعیین تکلیف کند که این در تعارض با حقوق بین‌الملل است.

ظهروند با بیان اینکه در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که ادبیات یکجانبه گرایی مورد پذیرش افکار عمومی جهان نیست به تاثیرات چندجانبه گرایی در عرصه روابط بین‌الملل اشاره کرد و گفت: خروجی چند جانبه گرایی را در حوزه پولی و بانکی نیز می‌توانیم مشاهده کنیم. در حال حاضر پول آمریکا در بستر ناامن سازی به عنوان واحد پولی برتر ،خود را به پول ملی کشورها تحمیل کرده است و در بستر چندجانبه گرایی می‌توان اینگونه روندها را متوقف کرد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha