• سه‌شنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401072614237
  • خبرنگار : 71282

یک کارشناس در گفت‌وگو با ایسنا:

کشور عضو شانگهای باید تولید قوی داشته باشد

کشور عضو شانگهای باید تولید قوی داشته باشد

یک کارشناس حوزه کار، هزینه احیای مجدد کارخانه‌های تعطیل را کمتر از تاسیس بنگاه‌های جدید دانست و با اشاره به عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای، تقویت تولیدات داخل و بالا بردن توان صادراتی بنگاه‌ها را ضروری خواند.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدام دولت در فعال سازی مجدد کارخانه‌های راکد و تعطیل شده اظهار کرد: این روند از دولت قبل با همکاری قوه قضاییه آغاز شد و دولت سیزدهم هم به آن اعتقاد داشته و آن را دنبال کرده است.

وی افزود: معتقدم هزینه‌های احیای مجدد کارخانه‌های تعطیل کمتر از توسعه بازار کار است یعنی تاسیس بنگاه‌های جدید می‌تواند هزینه و ریسک جدیدی برای کشور داشته باشد ولی احیای بنگاه‌های قدیم و افزایش ظرفیت آنها هزینه کمتری دارد و این در اولویت است.

این کارشناس حوزه کار با اشاره به حل موانع و مشکلات بنگاه‌های راکد در زمینه بدهی‌های بانکی و مالیاتی، نوسازی تجهیزات و برخی سوء مدیریت‌ها، ‌اظهار کرد: به طور حتم اینکه اقتصاد تنها در دست دولت باشد، کمکی به توسعه بازار کار نمی‌کند. ما باید بخشی از این بنگاه‌ها را در مسیر سیاستهای اصل ۴۴ واگذار کنیم و اجازه بدهیم که بخش خصوصی دستگاه‌های جدید وارد کند، چون تکنولوژی موجود در بخش‌های صنعتی واقعا مستهلک است.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه بخش عمده بنگاه‌های راکد و نیمه فعال مربوط به بخشهای دولتی و خصولتی هستند که واگذار شده‌اند، تاکید کرد: بیشتر این بنگاه‌ها به مسئولیت خود به درستی عمل نکردند و کارخانه‌های قدیمی و با سابقه را دچار مشکل کردند، در حالی که اگر به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند و تعهدات بخش خصوصی و دولتی در آنها به اجرا درآید،‌ هم دستگاه‌های جدید متناسب با تکنولوژی روز خریداری و وارد می‌شود و هم این کارخانه‌ها با ظرفیت بیشتری به کار ادامه می‌دهند؛‌ در عین حال نقش بانکها را در این زمینه موثر می‌دانم و معتقدم که مجلس و دولت باید بازنگری جدیدی در فعالیت بانک‌ها صورت دهند تا در خدمت تولید قرار گیرند.

این کارشناس اقتصادی، تقویت بنگاه‌های تولیدی در کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: با توجه به آنکه ایران به عضویت دائمی شانگهای درآمده است، باید مقدمات برای مراودات اقتصادی در حوزه واردات و صادرات فراهم شود. اگر این اتفاق نیفتد و بنگاه‌های ما و تولیدکنندگان داخلی قوی نشوند، آسیب خواهیم دید و نمی‌توانیم از ظرفیت‌های عضویت در شانگهای استفاده کنیم.

وی گفت: پیش مقدمه صادرات، رونق تولید داخلی است و باید ظرفیت بنگاه‌ها بالا برود تا قدرت صادراتی داشته باشند. کشور عضو شانگهای باید تولید قوی و بنگاه‌های صادرات محور داشته باشد در غیر این صورت تنها یک کشور وارد کننده خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha