• سه‌شنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1401081711599
  • خبرنگار : 71498

با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری

میدان مشترک سهراب وارد فاز عملیاتی می‌شود

میدان مشترک سهراب وارد فاز عملیاتی می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: میدان نفتی سهراب با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار در این هفته وارد فاز اجرایی می شود، همچنین لایه نفتی میدان پارس جنوبی تا دو هفته آینده عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محسن خجسته‌مهر امروز در مراسم اولین کنفرانس ملی افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز با بیان اینکه ردیف سوم پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به ارزش سرمایه گذاری ۲.۵ به بهره برداری رسید، اظهار کرد: در پایان آذرماه نیز ردیف بعدی این پالایشگاه به بهره برداری می‌رسد.

به گفته وی، همچنین دو ردیف از پالایشگاه های فاز ۱۴ نیز به بهره برداری رسیده که نشان دهنده اجرای سریع پروژه ها در دولت سیزدهم است.

وی اظهار کرد: در مجموع در دولت سیزدهم تاکنون قراردادهای میادین یاران شمالی و جنوبی، بلال، سهراب و لایه نفتی پارس جنوبی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه همیشه به دنبال رابطه عمیق و آگاهانه صنعت و دانشگاه بوده‌ایم، گفت: ارتباط دانشگاه و صنعت به چهار دوره تقسیم  می شود، دوره نخست گفتاردرمانی بود که در این دوره از خواسته‌های هم آگاه نبودیم و تقاضای غیرمرتبط از دانشگاه داشتیم. دوره دوم بیشتر بر اجرای طرح‌های عمرانی و تجهیز آزمایشگاه متمرکز و دوره سوم مربوط به حضور دانشگاه‌ها در پروژه و دوره چهارم ارتباط دانشگاه نفت در دوره بلوغ بوده است.

وی افزود:  وزارت نفت ۱۲۰۰ میلیارد تومان و ۶۵ میلیون یورو پروژه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی دارد که بیشتر میدان‌های نفتی هستند، معتقدم باید چالش‌های بالادستی به مسائل فناورانه تبدیل شود و از ظرفیت دانشگاه و ظرفیت زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور استفاده کنیم. همه تلاش این است از مرحله شعار عبور کنیم و تعداد قابل‌توجهی از چاه‌ها که موسوم به چاه‌های کم‌بازده و بسته هستند به شرکت‌های دانش‌بنیان بسپاریم تا با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان تولیدی شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه نازل‌ترین سطح همکاری صنعت نفت با دانشگاه مربوط به دوره کارآموزی است، گفت: باید دوره‌های کارآموزی تقویت شود و دانشجو پیش از پایان تحصیلات با صنعت ارتباط بگیرد، امیدواریمروزی برسد که در پاسخ به پرسش، چه کسانی صنعت نفت را اداره می‌کنند، پاسخ دانشگاه‌ها باشد.

خجسته‌مهر با اشاره به لزوم تولید نفت به‌صورت سیستمی گفت: تولید یک سیستم است که دارای سه زیرسیستم مخزن‌محور، چاه‌محور یا تأسیسات‌محور می‌شود، باید کارهای آسان و جذاب برای دانش‌بنیان‌ها عرضه و کارها دسته‌بندی شود. اگر به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک نشود به نتیجه مطلوب نخواهند رسید.

وی با بیان اینکه با مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت در هفته گذشته مرکز مدرن ازدیاد برداشت در اهواز عملیات اجرایی آن آغاز  شد و در راستای تقویت و توسعه کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی  و گامی  در جهت ارتقا بخش بالادستی صنعت نفت است، گفت: دوره تولید آسان نفت تمام شده و قیمت ها افزایش پیدا کرده و این وظیفه ما است این ذخیره نفت و گاز را با کمترین هزینه تولید کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha