• سه‌شنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401092919547
  • خبرنگار : 71610

صنعاء: پرونده جنایات متجاوزان را به دادگاه لاهه می‌بریم

صنعاء: پرونده جنایات متجاوزان را به دادگاه لاهه می‌بریم

وزیر حقوق بشر دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله در سخنانی از آمادگی صنعاء برای پیگیری جنایت‌های ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی علیه ملت یمن در دیوان کیفری بین‌المللی خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه المسیره، علی الدیلمی، وزیر حقوق بشر دولت نجات ملی یمن در این باره اظهار کرد: پرونده‌های جنایت‌هایی که متجاوزان در یمن مرتکب شده‌اند برای ارائه به دیوان کیفری بین‌المللی آماده است و تنها مشکل در این باره، حمایتی است که آمریکا از جنایتکاران می‌کند.

وی گفت: نقش آمریکا و انگلیس در مانع تراشی و سنگ اندازی در مسیر مجازات جنایتکاران مساله مهمی است.

الدیلمی ادامه داد: شورای امنیت و سازوکارهای آن بخشی از موانع افشای نقض حقوق بشر و جنایت‌های کشورهای متجاوز به یمن هستند و جامعه جهانی و این شورا نیز در مسیر پرونده‌های حقوق بشری یمن سنگ اندازی کرده و با خون ملت یمن معامله می‌کنند.

این مقام یمنی همچنین افزود: بیش از ۱۷۰ سازمان و نهاد عربی و بین‌المللی با صدور بیانیه‌هایی خواستار مجازات متجاوزان به دلیل جنایاتشان در یمن هستند.

در همین حال، اسماعیل المحاقری وزیر امور حقوقی دولت نجات ملی یمن در نشستی با حضور چند مقام یمنی دیگر گفت که این وزارتخانه درحال بررسی پرونده‌های جرایم ائتلاف متجاوز به ویژه در زمینه تشکیل پرونده قضایی، تهیه پرونده و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به جرایم ارتکابی علیه ملت یمن است.

قاضی احمد العدیل عضو دفتر فنی دادستانی کل یمن نیز در این باره خاطرنشان کرد که مقامات ذیربط کمیته‌هایی برای پیگیری پرونده‌های جرایم ائتلاف سعودی در چندین استان تشکیل داده‌اند.

العیدل گفت: درحال حاضر طبق اسناد جمع‌آوری شده؛ ۹۵۰۰ حادثه جنایی مرتکب شده توسط کشورهای متجاوز ثبت شده است و ۶۰۰۰ پرونده تکمیل شده و ۵۰۰ پرونده نیز در مرحله بررسی نهایی قرار دارند.

آتش‌بس یمن که به پیشنهاد سازمان ملل سه مرحله و هر بار به مدت دو ماه تمدید شده بود، (دوم اکتبر) درحالی پایان یافت که طرف‌های درگیر و در پی کارشکنی ائتلاف متجاوز عربی و نقض روزانه این توافق، برای تمدید مجدد آن به توافق دست نیافتند.

به دنبال عدم تمدید آتش‌بس در یمن ارتش این کشور به ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان و امارات نسبت به تداوم حملات به یمن هشدار داد و این کشورها را به انجام حملات در عمق خاکشان تهدید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha